Jump to content

Recommended Posts

I H:s rep.hanbok står det att grundinställningen skall vara 6 grader, men hur många grader skall det vara när motorn är igång och vid vilket varv?

(302 motor(

MVH Lasse

Hej Lasse.

Det är några saker som saknas för att ge ett korrekt svar.

Vilken typ av låda manuell eller automat.

Vilken typ av förgasare.

Är motorn original utrustad kam mm.

Ett grund varv som man kan ställa efter är 650-700rpm.

Glöm ej att ta bort vakumslangar eller att täppa till dessa det får inte komma tjuvluft om det skall bli rätt.

Mvh Lars O.

Ja kör du trimmat så kan det vara svårt att gå efter fabriksinställningar.

Här får man gå lite på känsla.

Viktigast är att först ha rätt brytaravstånd i fördelaren.

Här blir det inte bra om du kör med bladmått. Det bör mätas upp med kamvinkelmätare som många tändningslampor har idag.

Det ska vara 28-31 grader på Ford

Börja tändningen med 6 grader/700rpm och se hur bilen går. Sen kan du öka tändningen och varvtal vartefter vilket oftast ger bättre resultat på trimmade maskiner.

Jag gissar att du kommer få lite svårt att få motorn gå rent på låga varv då du har för stor förgasare.

Förgasningen blir väldigt dålig på låga varv vilket gör att man blir tvungen att ha ett högre tomgångsvarv.

Men visst går det att få maskin att snurra fint änndå

Hej Lars.

Det är en automatlåda (C4)

Förgasaren är en Holley 4160

Det skall vara en rullkam (Vad för sort vet jag inte)

MVH

Lasse

Hej igen Lasse.

Du skulle ha fått samma svar från mig som du fått

av Per B cmc 538. Här är det hörsel och känsla som

får avgöra. Jag har själv en trimmad 351W men jag

har turen och veta vilken kam som sitter i motorn.

Mvh Lars O.

Hmmm...

Om de e en trimmad maskin så tycker jag att du börjar ifrån andra hållet efter att just kamvinkel mm e justerat.

Med genomvarm maskin varvar du runt 4 blankt(VAR FÖRSIKTIG MED FLÄKTBLAD MM!!!),å ställer tändningen på 36-38 grader.

Släpp därefter ner maskin på tomgång å kontrollera tändtidpunkt.

Jag hade placerat den runt 16-18(Alltså byggt om förställningen vid behov),med en maskin med halvtaskigt vaccum.(Halvtaskigt innebär mindre än 10" på tomgång)

Därefter hade jag justerat tomgångs blandningen enl all konstens regler.

Var uppmärksam på att du ev kan förlora känsligheten i tomgångsnålarna i en Holley om du skruvat upp tomgångs skruven mkt.

Kollas enkelt genom att skruva väck förgasaren å titta vid primärspjällen underifrån.

Längst ner kommer du se två små hål.(Här kommer tomgångsbränslet ut)

Strax ovanför finns där ett par "risslor"/spår i vertikal led.

Det får inte synas mer än ung en millimeter underifrån av dessa med spjällen stängda.

Om så e,så kan du justera anslaget för sekundär spjällen.

Vänd då fuggen upp å ner över en balja lr liknande så att bensinen tas om hand.

Titta därefter-med fuggen upp å ner -diagonalt över där tomgångs skruven sitter för primär spjällen,i själva basplattan.

Där ser du en liten,liten skruv försänkt i basplattan.

Få tag i en radio mejsel lr liknande som passar exakt.Var noga med detta då skruven annars kan gå sönder.

Börja med att backa ut denna skruv.(Den sitter normalt ganska hårt)

Skruva därefter in till anslag å in ytterligare tre kvarts varv efter detta.

Återmontera fuggen å justera tomgången.

Ta av å kolla om du ser mer än en millimeter...

Upprepa tills du når "rätt".

Med största sannolikhet har du nu MYCKET bättre gensvar i dina tomgångsnålar!

Om inte,yla till så tar vi det däifrån.

Om inte så får flottörhuset av på primärsidan å tomgångsmunstyckena moddas mycket enkelt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...