Jump to content

Bredd på fälgar, bakaxel?

stickan ht-68

Recommended Posts

Någon som vet. Det sitter en Lincon -69, 9" bakaxel och framaxel med bromssystem enl regbeviset på min Mustang - HT-68, 302. Skivor fram och trummor bak.

Bredden på Linconaxeln, skiljer det något från orginalet på Mustangen med axlarna 8",8:8" och 9"?

Mina nya Torqu Trust, fälgar och däck passar inte. Jag har P245/ 60 15" runt om.Fälgstorleken är märkt 15x8,5j M. Bak sticker däckerna ut ca 25 mm utanför skärmkanten, bägge sidor. Fram tar dom i vid främre nedre delen på skärmen vid fullt rattutslag och bägge sidor där med.

Tacksam för alla tips.

vet ej riktigt hur man mäter backspacen men ska gå in på sökmotorn och kolla upp om det finns något tips. Tror nog att det lutar mot att byta bakaxel tillbaka till orginalet eller kapa den nuvarande.Den nuvarande skulle i alla fall överhalas. Har en del klongande vid växklingarna speciellt vid låga varv samt vinande ljud när man kommer up vid 70 och över den hastigheten.

Backspace = anliggningsytan på fälgen mot trumman, till kant på fälgens baksida, behöver du korta bakaxeln kan du få hjälp av ex. Mannerfeldts Mekaniska (070-6065797) i Rosersberg några km från Arlanda. Han har både gig till axeln och kan splinesa om drivaxlarna för en liten peng (om tjockleken räcker till). Tror att bredaste originalfälgen 67-70 var på Bossen med 8x15 och då "rollades" skärmkantens insida med hjälp av baseballträ :shock: för att hjulet ska få plats...Fast det finns andra här som vet betydligt mer....

Mätte upp backspacen på fägen. 95mm ( 3,65"), då har jag ca 100 mm kvar till bladfjädern så det finns utrymme till att korta axeln. Så jag får fundera på vilket som blir billigast och bäst. Nyrenoverad orginal bakaxel eller korta och renovera den axel jag har på nu. Men jag är tacksam för fler förslag.

Backspace = anliggningsytan på fälgen mot trumman, till kant på fälgens baksida, behöver du korta bakaxeln kan du få hjälp av ex. Mannerfeldts Mekaniska (070-6065797) i Rosersberg några km från Arlanda. Han har både gig till axeln och kan splinesa om drivaxlarna för en liten peng (om tjockleken räcker till). Tror att bredaste originalfälgen 67-70 var på Bossen med 8x15 och då "rollades" skärmkantens insida med hjälp av baseballträ :shock: för att hjulet ska få plats...Fast det finns andra här som vet betydligt mer....

Tror vel Boss hadde 7 x 15 orginal :idea:

John

:-- Då trampade man i klaveret som vanligt :oops:, Självklart har du rätt John ;)

Tror att du får problem även med originalaxeln, jag hade 245/60-14 och 7-14 originalfälg och fick lov att massera bakre skärmkanterna för att det inte skulle skrapa i däckssidan, 8,5" - 3 3/4" backspace så har du 1 3/4 bredare utåt än originalfälgen (7") :roll: , Du skulle nog behöva samma axelbredd som 65-66 Mustang (eller Ford 57-59) eller lite kortare om du ändå kortar själv...Sen har det ju betydelse på vilken form däcket har och vilken höjd du har på bilen...Dessutom kanske hjulhuset skiljer på 67-68 o. 69-70 :oops:

Fram? Byt fälgar o. däck eller ta fram släggan :shock: