Animal February 1, 2010 Report February 1, 2010 Hej Mustang lovers!Jag är mycket nära ett inköp av mitt livs första Mustang. Det är egentligen obegripligt att jag inte gjort slag i saken tidigare, men ibland tar det ju förvånansvärt lång tid att inse livets prioriteringar. Nåja, nu börjar det iaf hända grejor och jag misstänker att det här är långt ifrån den sista frågan jag kommer droppa här...Skapelsen är en HT från 1970 med i mitt tycke det lagom mulliga stuket. Dock är färgen kass, riktigt kass (Californiabränd silver). Ingen rost dock. Jag ser det som att omlackering är nödvändigt. 1.Jag avser att lackera i ”Nightmist Blue Metallic”. Färgen fanns inte på 70-modellen, men jag gillar den skarpt. Jag är beredd att häda och frångå ”orginaltänket”. Hur mycket skulle ni säga att färgvalet påverkar marknadsvärdet? Jag köper inte bilen för att sälja den, men om det är så att färgvalet påverkar värdet extremt negativt får jag ta mig en funderare. 2. Budgeten är inte obegränsad. Jag har inte heller kunskap eller tid att förbehandla själv. Om lackeraren erbjuder ett bra pris (man kanske skall påpeka att jag nog är relativt frisinnad när det gäller administrativa omständigheter kring fakturahantering) så skulle jag kunna tänka mig att även betala för delar av demonterings- och monteringsjobbet. Känner någon till någon lackerare i Skåne som gör ett schysst lackeringsjobb till ett schysst pris? Jag vill lackera ”synlig” plåt men behöver inte lacka bakom inredning, inne i baggageluckan osv. Det handlar inte om att få till ett utställningsskick, snarare en bra finish på en sommarbil. //Ford Noob Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 1, 2010 Report February 1, 2010 Hej.Sätt egen prägel på din HT, min 70HT var guldbrun och ful,på bilden ser du något helt annat. Du har i alla fall mitt fullständiga stöd för det du tänker göra. Kan vara bra att om du skriver in lite i din profil föratt vi andra som vill ge dig råd och hjälp skall veta var du finns, Skåne är stort. Citera
JanneJ February 1, 2010 Report February 1, 2010 Jag har gjort den resan..Valde bland olika färger till min Cab 70, originalet var Calypso Corall, en röd-orange färg som inte tilltalade mig. Då jag ändå hade planer på att modifiera bilen efter eget tycke kände jag mig fri all välja precis vilken färg jag ville. Värdet fick bli vad det blev.Gjorde allt grovjobbet själv, plockade bort allt, slipade ner till ren plåt, bytte en skärmkant. Många timmar blev det, men samtidigt mindre kostnad hos lackeraren ( ska jag vara ärlig tror jag inte någon lackerare tycker det är kul att plocka bort lister och lampor).Kostnaden är stor för ett bra jobb, bara färg och spackel till en hellackering kostar ca 7000:- och sedan kommer det ett antal timmars jobb. Min bil stod hos lackeraren 3½ månad och han arbetade med den när han hade luckor mellan försäkringsjobben.lack1.JPG[/attachment:21polbbu]lack2.JPG[/attachment:21polbbu]lack3.jpg[/attachment:21polbbu]lack5.jpg[/attachment:21polbbu] Citera
Animal February 1, 2010 Author Report February 1, 2010 Tack för stöd och åsikter! Jag lutar starkt åt att lackera i ny kulör.Ni har ju fått till helt grymma resultat. Inspirerande!Profilen uppdaterad. Som sagt, Skånetips emottages med tacksamhet! Citera
Recommended Posts