Magnus Helsingborg Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 HejHar tagit in min kusins -65 FB i garaget för lite upp fräschning,bilen är en 25år gammal renovering och tittar man närmare så finns spår av dubbla bakljus och igensvetsade hål från bakvinge,när bilen köptes för några år sen satt det även krossad plysh i bakre delen av kupen,detta har jag återställt till orginal igen trots att det nästan vore en kulturgärning att låta det vara.Vi har tidigare gjort delrenoveringar eftersom tanken har varit att det ska gå att köra lite varje säsong,så motor samt växellåda är renoverat samt motorrum och hela elsystemet är bytt,när den tidigare renoveringen gjordes så anlitades nog en båt byggare,för på flera ställen är det plastat med polyester och väv,såg ju bra ut med tectyl över och har ju trots allt hållt i alla år,men det känns ju inte så bra att veta om det, så nu byter jag höger bakskärn,hjulhus,koffertgolv samt balkarna under där bladfjädrarna är fästa,kommer även att sätta i ny tank och uppgradera fjädringen lite.kommer att skriva lite under arbetets gång,för att höra om andras ideer och erfarenheter.Mvh Magnus medl 2068 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Hmm ser ut som en amerekansk lagning av de hjulhuset. Kul med ett nytt projekttråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b-ckis cmc2368 Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 ser fram emot denna renovering!!gillar skarpt det du gjort med din egen bil..och litar på att detta blir bra gjort oxå!!lycka till!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 JAAA. Nu jäklar händer det saker ,kör halvhårt Magnus . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted February 13, 2010 Author Report Share Posted February 13, 2010 HejHar varit och jobbat med kapmaskinen i dag och som det brukar vara så hittar man mer dåliga lagningar.i hjulhus kanten så har man lagt plåtar och sedan polyester med väv,ska ändå byta hjulhuset och det ska bli spännand att se hur reproplåtarna passar,Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Demonteringen fortsätter,försöker borra ut alla gamla punkter med punktsvetsborr.Bakre biten av balken på högersidan är ersatt av en hemgjord i rostfritt,har ju inte rostat men fästhålet för bladfjäderhänket sitter 20mm längre fram än på vä sida,som tur är så finns orginal balken kvar här,tyvärr rostig men den går att mäta ifrån så jag får dom nya rätt.Finns det någon som vet var fästhålen i bakre balkarna till avgashållarna ska sitta?Ska vara för Gt utsläppen.Glömde att borra dessa innan på min mach1a och fick ett h... jobb med vinkelborrmaskin att fixa det i efterhand.Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted April 6, 2010 Author Report Share Posted April 6, 2010 Några bevis på att arbetet fortsätter,det blev en del jobb med att mäta in dom nya balkarna pga tidigare lagning på högersidan som inte stämmde,och en påkörningsskada på vänster sida.Efter tillv av diverse mallar och kryssmätningar så ska det stämma bättre.Taiwan tillverkad plåt ger mycket att önska,men man får säkert vad man betalar för,för den är ju rätt billig att köpa,skulle säkert vara bättre att betala lite mer om passformen var bättre,har köpt all plåt från NPD,någon som vet om andra firmor har bättre plåt?Demonterar även bakaxeln för pulverlack när den ändå är avmonterad,fortsättning kommer mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteponken Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Håller med föregående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted July 25, 2010 Author Report Share Posted July 25, 2010 Det var länge sedan jag skrev något om "vinterpysslet"som även blivit ett sommar pyssel,är som vanligt tidsoptimist när jag ger mig på något.har svetsat färdigt bakändan,bytte även bakre sandplåten mot modell GT,är inte orginal på bilen men jag tycker det ser mycket bättre ut än kvastskaften som stack ut innan.Håller nu på att slipa svetsar och foga skarvar på underredet innan jag sätter på bakaxeln igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted July 27, 2010 Report Share Posted July 27, 2010 Kul att se en uppdatering, och det ser ut att bli kanonfint Helt rätt val med sandplåten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted July 27, 2010 Report Share Posted July 27, 2010 Det är ju en hel del arbete du lägger ner på det, och snyggt blir det med. Bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Bra jobbat, det ger lite inspiration att se andras framsteg.Jag får lite ågren när jag ser mitt eget projekt... jag borde kunna prestera lite bättre framsteg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurra Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Angående om plåtarna passar,en jag träffat hade varit på studiebesök på en engelsk bilfabrik som stolt berättat om att deras karosser handtillverkades,och naturligtvis då även plåt som skulle bli reservdelar.Och sa guiden,jag kan om ni köper en framskärm garantera att den inte passar...vad han menade var att alla delar måste passas ihop från fall till fall.Ingen stor tröst men kul att höra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 HejStämmer säkert ang plåten,kineserna har säkert ingen felfri mustankaross att prova delarna på,om dom ens vet hur en ser ut.Har skruvat ihop bakaxeln igen efter blästring och pulverlack,bytte alla tätningar samt yttre hjullager,kunde inte märka något glapp i klumpen så den får hänga med ett tag till.Har monterat nya bladfjädrar som ska sänka 1",har monterat i tanken och fått bagage utrymmet klart,köpte givetvis även lägre framfjädrar,ja ja inget ont om rallystuk med det passar kanske inte här.Man blev ju inte särskilt förvånad när främre fjädersäte och bussningar i bärarmar var slut,så vi inhandlade nytt ,köpte 2st övre och undre bärarmar 2st fjädersäten och ny bussningssats till kränghämmaren för 3500kr,otroligt billigt för allt det ,skulle blivit mycket dyrare till bruksbilen,byte även strutrod bussningarna,som ser ut att ha hängt med sen 65. mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.