Jump to content

Motorkod


joli001

Recommended Posts

Hej.

Behöver hjälp med att tyda en gjutkod som jag har på min 351W-69.

Den skall vara byggd i april-69, och nu har jag hittat en gjutkod som satt vid startmotorn.

Det står C90E-6015 B6 vad kan man utläsa av denna gjutkod ?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

C9OE-6015-B är ett vanligt gjutnummer på 351W. Ett designnummer som säger att det var designades för 1969 (C9) Fairlane/Torino/Ranchero (O) av Fords motoravdelning (O). 6015 säger bara att det är ett motorblock, B är en revisionsbokstav som visar att den ursprungliga designen har ändrats vid något tillfälle.

Din 6:a efter B:et är jag osäker på, men det har i alla fall inget med gjutdatum att göra.

Däremot borde det finnas en datumkod alldeles ovanför eller nedanför gjutnumret. Något i stil med 9Dxx som betyder xx april 1969 om ditt antagande om tillverkningsmånad är riktigt-

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det var inte min kväll i garaget !

När jag skulle kolla lite extra på gjutkoden bakom startmotorn, så skulle jag "bara" plocka bort avgasystemet. Det skulle i allfall bort eftersom

jag håller på att bygga om mitt avgassystem.

Det gick perfekt på ena sidan :-- , men på förarsidan satt det som f-n. Och var händer när man tar i lite för mycket på en pinbult i grenröret som verkar inte vara lossad sen 1969 !! Den går självklart av !!! :twisted::twisted:

Så då var det bara att plocka bort hela grenröret. Och när jag hade fått bort det, så verkar det som att det inte satt någon avgaspackning ??

Det skall vara vara en packning en packning ?

Och eftersom bultarna i grenröret hade sett sina "bästa" dagar så skall jag fixa nya. Var kan man köpa sådana ??

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Ford använde inte packningar mellan grenrör och toppar, det står också i verkstadshandböckerna.

Jag såg till att ytorna på mina toppar och grenrör var plana men fegade lite och strök på lite silikon, ultra koppar, från Permatex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...