Jump to content

Limited-Slip orginal, funktion?


Recommended Posts

Kanske en dum fråga men frågar man inget så får man som bekant inget veta!

Jag har en orginal 8" axel, 3,00 i utväxling och Limited-Slip.

Trodde först att axeln var odiffad pga när jag provade lägga lite svart spår i sommras snodde bara ena hjulet.....

Hissade sen bilen och snodde på hjulen = jag har ju diffat :?

Provade sen att bränna loss några gånger till och visst diffade bilen på asfalten men inte varje gång direkt.....

Så hur är egentligen fuktionen på denna orginal diff, brukar dom vara svåra att få att hugga i vid t.ex en däck brännare på hårdare underlag :?:

Kan det helt enkelt vara så att diffen i min axel är slut eftersom den diffar ibland och ibland inte....eller är funktionen på orginal diffarna sådana :?:

Har även bytt olja i bakaxeln tidigare pga missljud och de försvann efter bytet, även var ventilationen igensatt men det är också fixat. Oljan jag fick ur var väldigt seg och stygg kan jag säga, inte bytt på många år :evil:

Kommer inte ihåg märket på oljan jag tankade i men vet att den var för axlar med Limited-Slip och missljuden försvann så....

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Då var jag inte helt ute och cyklade när jag anklagade min axel för att vara dålig....

Vissa i min närhet har påstått att Fords limited-slip brukar kunna vara konstiga i funktionen redan från början "som ny" men jag tyckte själv detta påstående verkade märkligt.....nu vet jag bättre :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns 2 typer av orginaldiffen och lamellerna är olika, du kan ringa http://www.axleandparts.se/index.html så kan han beskriva vad du ska titta på (du måste ta ur klumpen för att se) minns tyvär inte längre vad som var vad.

Han säljer självklart båda sorterna men ena modellen var lite svårare att få tag på. Ska själv köpa när det börjar bli dax att få ut bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...