Lassemålare CMC 2071 February 27, 2010 Report February 27, 2010 är det någon som vet vilken tum/mm storlek det är på bulten som håller fastfördelaren på en 94 5.0a. Tänkte mickla lite med tändningen, något tipps kanske. Tack på förhand. MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 27, 2010 Author Report February 27, 2010 Strålande, men att det var så enkelt tackar så mycket. MVH Lasse. Citera
1096 February 27, 2010 Report February 27, 2010 Först tar du väck "spouten" så du får fast tändning. Original är förtändningnen satt till 10 grader före övre dödpunkt och det förekommer många åsikter om hur mycket man kan ställa på, men det finns vissa saker man bör tänka på. Våra datorstyrda 302or litar fullt ut på att tändningen är standard, dvs allt utgår från att den står 10 grader före - inget annat. Eftersom datorn även styr spridarna och dess "timing" - alltså när dessa ska öppna för att släppa på bränsle så är det viktigt att man har detta i åtanke när man vrider upp fördelaren. Speciellt om man har mer kam än original. I ditt fall skulle jag höja tills det spikar och backa tillbaka, som vanligt med andra ord. Detta borde innebära 14 - 16 grader före iallafall. (Hade en Cobra 95 här där man skruvat upp till ca 30 grader, spikade rejält kan jag intyga)Öka lite i taget och se vad som funkar... Spikar det så backa upp gaspedalen och ställ tillbaka, det är ganska mycket total förtändning på dessa bilar via datorn vid de bästa förhållandena. Detta kan innebära att du får lite förändrade avgasvärden, för hög eller låg tändning ger ofta mer HC - så ställ tillbaka till 10 grader när det är dags för den årliga hälsokontrollen.En ökning från standard 10 grader till 14-16 brukar ge en viss känsla av bättre gassvar, piggare/starkare bil och en något bättre bränsleekonomi. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 27, 2010 Author Report February 27, 2010 Tackar för det informerande svaret, jag skall vara försiktignär jag pillar på fördelaren. Måste erkänna att det var länge sedan jag hade en bil med en fördelareså man är lite ringrostig, men det ska nog ordna sig. Men kan man inte Mappa datorn för en högre tändning.? MVH Lasse. Citera
1096 February 27, 2010 Report February 27, 2010 Men kan man inte Mappa datorn för en högre tändning.? MVH Lasse. Jodå, visst kan man det... men då håller man ju inte på å vrider på fördelaren längre... då får den stå kvar på 10 sen ändrar man där man tycker det behövs bara. Citera
grufman February 28, 2010 Report February 28, 2010 vi brukar ställa dom med 12-13 grader före tdc. brukar bli bra sprutt i bettan då, speciellt i kombination med rengjord maf-sensor. det gör väldigt mycket på en musse Citera
Recommended Posts