Jump to content

Olja i "tändstiftsskålarna"


AJ

Recommended Posts

Startade upp Mussen idag efter en lång vintervila. Körde ut den ur garaget, den stod ca 5 min på tomgång, när jag tyckte att det rök lite väl mycket från motrrummet. Öppnade huven och såg att det rök från vänster sida i färdriktningen. Stängde av bilen och ser att i fördjupningen där tändstiften sitter så ligger det lite olja vid samtliga 4 stift ! på höger sida är det snustorrrt. Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen :wtf: Ska ut och torka rent och testa igen så får vi se vad som händer, hamnade bara i ett slags chocktillstånd förut å kunde inte göra något alls men har nu lugnat ner mig lite. Någon som sett något liknande ?

Link to comment
Share on other sites

Startade upp Mussen idag efter en lång vintervila. Körde ut den ur garaget, den stod ca 5 min på tomgång, när jag tyckte att det rök lite väl mycket från motrrummet. Öppnade huven och såg att det rök från vänster sida i färdriktningen. Stängde av bilen och ser att i fördjupningen där tändstiften sitter så ligger det lite olja vid samtliga 4 stift ! på höger sida är det snustorrrt. Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen :wtf: Ska ut och torka rent och testa igen så får vi se vad som händer, hamnade bara i ett slags chocktillstånd förut å kunde inte göra något alls men har nu lugnat ner mig lite. Någon som sett något liknande ?

Ventilkåpspackning bör det vara, när dom läcker så kommer det olja i tändstiftshålen och bilen kan misstända.

Kolla det!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen

Har 05+ fullt med olja i cylindrarna?

;):wave: , sorry, jag kunde inte låta bli.

Ja, vad skulle man annars ha ?

Nja, jag vet att det låter dumt men det ser då fan ut som om det kommer "nerifrån" då det är snustorrt ovanifrån. 05+ tändstiftshålen är lika djupa som gruvhålen i malmfälten så det är inte lätt å veta vad som döljer sig däri. Men det måste ju ha kommit från skarven kåpa/topp. Torkade rent och startade igen och nu kommer inte någon olja ! Kan packningen "torkat" och därmed ha varit otät ? Låter ju som om det vore en 50-talare :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bara som en liten illustration från en av "kopparna". Kanske kan vara värt för er andra att kolla läget ! Nu återstår bara det tråkiga, att byta packning. Lite pyssligt blir det å få bort kåpan men det är bara att bryta ihop å börja om från början.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...