Jump to content

Recommended Posts

Startade upp Mussen idag efter en lång vintervila. Körde ut den ur garaget, den stod ca 5 min på tomgång, när jag tyckte att det rök lite väl mycket från motrrummet. Öppnade huven och såg att det rök från vänster sida i färdriktningen. Stängde av bilen och ser att i fördjupningen där tändstiften sitter så ligger det lite olja vid samtliga 4 stift ! på höger sida är det snustorrrt. Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen :wtf: Ska ut och torka rent och testa igen så får vi se vad som händer, hamnade bara i ett slags chocktillstånd förut å kunde inte göra något alls men har nu lugnat ner mig lite. Någon som sett något liknande ?

Startade upp Mussen idag efter en lång vintervila. Körde ut den ur garaget, den stod ca 5 min på tomgång, när jag tyckte att det rök lite väl mycket från motrrummet. Öppnade huven och såg att det rök från vänster sida i färdriktningen. Stängde av bilen och ser att i fördjupningen där tändstiften sitter så ligger det lite olja vid samtliga 4 stift ! på höger sida är det snustorrrt. Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen :wtf: Ska ut och torka rent och testa igen så får vi se vad som händer, hamnade bara i ett slags chocktillstånd förut å kunde inte göra något alls men har nu lugnat ner mig lite. Någon som sett något liknande ?

Ventilkåpspackning bör det vara, när dom läcker så kommer det olja i tändstiftshålen och bilen kan misstända.

Kolla det!

Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen

Har 05+ fullt med olja i cylindrarna?

;):wave: , sorry, jag kunde inte låta bli.

Har aldrig sett något liknande tidigare, det måste ha kommit upp genom tändstiftshålen

Har 05+ fullt med olja i cylindrarna?

;):wave: , sorry, jag kunde inte låta bli.

Ja, vad skulle man annars ha ?

Nja, jag vet att det låter dumt men det ser då fan ut som om det kommer "nerifrån" då det är snustorrt ovanifrån. 05+ tändstiftshålen är lika djupa som gruvhålen i malmfälten så det är inte lätt å veta vad som döljer sig däri. Men det måste ju ha kommit från skarven kåpa/topp. Torkade rent och startade igen och nu kommer inte någon olja ! Kan packningen "torkat" och därmed ha varit otät ? Låter ju som om det vore en 50-talare :roll:

Bara som en liten illustration från en av "kopparna". Kanske kan vara värt för er andra att kolla läget ! Nu återstår bara det tråkiga, att byta packning. Lite pyssligt blir det å få bort kåpan men det är bara att bryta ihop å börja om från början.