freddan302 Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Ska snart montera ihop min motor med nya toppar samt vippor och behöver mäta vilken längd på stötstängerna jag behöver...Har en sk. lenght checker som man kan gänga in och ut för att mäta med.Tänkte göra följande:Dra fast topparna med packningarna i rätt moment.Ner med tryckarna.Ner med min "lenght checker".Dit med vippan.Hur ska jag sen göra då?Hur ska vippan ligga an mot ventilen? Läst att rullen ska vara i mitten på ventilen??Måste man skruva det där halv-varvet efter noll spel?Kanske någon kan hjälpa?Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Ska snart montera ihop min motor med nya toppar samt vippor och behöver mäta vilken längd på stötstängerna jag behöver...Har en sk. lenght checker som man kan gänga in och ut för att mäta med.Tänkte göra följande:Dra fast topparna med packningarna i rätt moment.Ner med tryckarna.Ner med min "lenght checker".Dit med vippan.Hur ska jag sen göra då?Hur ska vippan ligga an mot ventilen? Läst att rullen ska vara i mitten på ventilen??Måste man skruva det där halv-varvet efter noll spel?Kanske någon kan hjälpa?Mvh FredrikDet där halvvarvet har väl ingen större betydelse för längden,viktigast är att det "rullar i mitten"på ventilskaftet hela varvet och det är fritt "spel" med god marginal för bulten i vippan.Hydraullyftare? Tänk isåfall då på att ha tryck i lyftaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 1, 2010 Author Report Share Posted April 1, 2010 Okej men pallar den där längdkollaren med att man drar runt motorn ett varv?Borde det inte bli bra om man mäter när ventilerna är stängda och rullen ligger i mitten på ventilskaftet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted April 1, 2010 Report Share Posted April 1, 2010 Okej men pallar den där längdkollaren med att man drar runt motorn ett varv?Borde det inte bli bra om man mäter när ventilerna är stängda och rullen ligger i mitten på ventilskaftet?Den håller.Du måste kolla hela varvet runt,det är ju längden som avgör att du får rätt geometri på lyftet.Som sagt,det MÅSTE gå fritt i vipparmen,får inte gå för nära kanterna i vippan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted April 2, 2010 Report Share Posted April 2, 2010 Du måste ta bort ventilfjädern och instalera en "prov" fjäder! Går nästan med vilken fjäder som helst bara den passar ungefär och är mkt lättare att komprimera. Då kommer du kunna dra runt motorn mkt lätt och kolla geometrin!//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 17, 2010 Author Report Share Posted April 17, 2010 Monterade dit och kollade vipparmsgeometrin idag... Det ser bra ut enligt mig och det går fritt i vippan!Det här är hur mycket vipparmen rör sig på ventilskaftet... Kan vara svårt att se men man kan se ett bredare streck i mitten..Detta är med standardlängd på stötstängerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Monterade dit och kollade vipparmsgeometrin idag... Det ser bra ut enligt mig och det går fritt i vippan!Det här är hur mycket vipparmen rör sig på ventilskaftet... Kan vara svårt att se men man kan se ett bredare streck i mitten..Detta är med standardlängd på stötstängerna Kan inte bli bättre!Och det är väl hela varvet runt...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted April 17, 2010 Author Report Share Posted April 17, 2010 Jepps! Hela varvet runt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.