Jaguar XJ6 Posted April 8, 2010 Report Share Posted April 8, 2010 HejPåfyllningen på min C4 låda är ombyggt till ett Volvorör med sticka, då maskin (351W) och lådan har transplaterats in i en Jaguar från 1971.När dom gjorde det jobbet så satte dom tyvärr inga märken på oljestickan , så nu när jag håller på med lådan så har jag ingen aning om vilken nivå som är bra.Kan någon därute hjälpa mig med måttet, dvs var på stickan skall min och max vara om man mäter från tråget upp på stickan.....HälsarStefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan cmc 1169 Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Hej Är det mycket brådis ??Måste plocka av mitt tråg i nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Följdfråga (Per som vet?); vad blir resultatet av för mycket olja i lådan (typ 1-2 cm på stickan)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Om du tänker dig först ytan där oljetråget är skruvat emot.Den ytan plus ytterliggare 40mm är max vad oljan ska ligga.Nivån ska mätas med motorn på eftersom då sätter lådans oljepump igång och fyller turbinen (momentomvandlaren) med olja.Med den nivån når oljan garanterat inte de roterande delarna vilket man måste undvika.Du kan ju börja med en lägre nivå men gå inte under nivån där tråget är skruvat emot.Då närmar du dig nivån där sumpen suger olja till oljepumpen.En hög nivå är viktigt att ha för bibehålla låg arbetstemperatur men samtidigt vill man få bort oljan från de roterande delarna som ligger +50mm från den yta tråget skruvas emot.Någon exakt nivå vet jag inte men det är ingen "rocket science" direkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Följdfråga (Per som vet?); vad blir resultatet av för mycket olja i lådan (typ 1-2 cm på stickan)?Vet inte exakt hur högt det är men för mycket olja är aldrig bra!Om oljan når lamellerna så finns risk för slir/mer värme/högt slitage.När jag trimmar C4 lådor borrar jag alltid 7st 5mm hål runt trumman som innehåller lammeller för att evakuera oljan snabbare samt få snabbare flöde genom lamellerna.En av C4 lådans "akilles" häl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaguar XJ6 Posted April 10, 2010 Author Report Share Posted April 10, 2010 Tack!Nu känns det bättre, håller på att fylla olja, men det är svårläst, mitt oljerör är böjt så oljan dras av när jag drar upp stickan.Det var helt klart för låg nivå innan, tappade ur ca 5 liter i höstas när jag tog ut ventilpaketet och nu har jag hällt på 7 liter i lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Tack!Nu känns det bättre, håller på att fylla olja, men det är svårläst, mitt oljerör är böjt så oljan dras av när jag drar upp stickan.Det var helt klart för låg nivå innan, tappade ur ca 5 liter i höstas när jag tog ut ventilpaketet och nu har jag hällt på 7 liter i lådan.7 liter låter faktiskt mycket!Själva lådan rymmer inte mycket mer än 5 literResten ligger i turbinen...Ca 9 liter totalt.Möjligen har du istället för en C4 en C5 istället!C5 har ett djupare oljetråg och rymmer därför mer olja.Tråg på C5 har "skvaltplåtar" på insidan av tråget så har du haft loss tråget någon och sett dessa skvalpplåtar så har du en C5Övrigt ser man ingen skillnad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaguar XJ6 Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 Nej, det är en C4, kan det vara så att man kan tömma turbinen om tråget och ventilhuset är urplockat en längre tid??Har fyllt på lite till nu, hon gick bra på 7 liter, men sen ville hon inte mer, då hällde jag på 1 liter till och då växlade hon fint igen. När motorn står still så har jag olja till ungefär en centimeter ovan stickans toppmärke, när jag startar maskin så har jag olja i stickans absolut nedersta kant (ca 1 cm ovanför tråget).Lite skumt känns det??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Nej den tömmer sig inteVissa turbiner har en avtappningsplugg som du kommer åt via inspektionslucka.Då har du iallafall hittat "minimi nivån".Gå aldrig under den och du kan nog fylla på ½-liter till.Låter som du har en senare låda med en stor 12'' turbin som rymmer mer olja än tidigare C4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.