Tobias CMC1505 April 9, 2010 Report April 9, 2010 Hallå !Har kollat runt massa på Ram-air och även försökt fått tag på folk som har ett så manskulle kunna få göra en glasfiberform att gjuta i.. utan lycka dock.Att köpa ett nytt Ram-Air kostar ju 5.000:- ! Finns vettigare saker att spara pengar till. (Toppar såklart !)Så har fixat lite på jobbet, knäckt lite aluminium och skissat lite.Planen är ju att det ska fungera men vet inte helt med luftkanalerna.Har blivit lite tight mellan huven och förgasaren sen jag bytte insug, så 7cm är det jag kunna få tilli framkant på burken.Denna kommer sitta ovanpå förgasaren och från den kommer det gå 2 kanaler lika stora som en snusdosaupp till Scoopen på motorhuven.Luftfiltret kommer monteras bakom kanalerna i burken.KAN det fungera eller kommer bilen få alldeles för lite luft ?Även någon som vet vart man kan få tag i luftrör som "drar ihop sig" och inte stannar i detläget man drar ut dom till? Hade varit rätt lämpligt om man vill öppna å stänga huven ! Jaja, som jag skrev på Norska forumet. Det är i vart fall skoj att fixa lite. Citera
mike85 April 9, 2010 Report April 9, 2010 Hej!Kan tyvär inte hjälpa dig men var tvungen att fråga om det är en röda lacket dosa du har där Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 9, 2010 Report April 9, 2010 Idén är nog bra men om det funkar vågar maninte svara på, annars kan du göra som jaggjorde, jag monterade stylingnät i nasahålenoch körde med öppen kromad luftrenare.Så fick det bli då jag också fick en knäckpå priset för RAM AIR, när jag kollade indelarna så låg summan på 8000.- Citera
JanneJ April 9, 2010 Report April 9, 2010 Innan jag bestämde mig för att ta kall luft till luftburken via ett intag i frontplåten funderade jag också på att ta luft via scoopet. Det som fick mig att överge scoopintaget var att jag inte var säker på hur luftströmmarna går över huven, risken är att det är ett lågtrycksområde.Jag tog det säkra och valde fronten pga att det är svårt att kunna verifiera att det verkligen blir bra med intag på huven. Citera
Tobias CMC1505 April 10, 2010 Author Report April 10, 2010 Idén är nog bra men om det funkar vågar maninte svara på, annars kan du göra som jaggjorde, jag monterade stylingnät i nasahålenoch körde med öppen kromad luftrenare.Så fick det bli då jag också fick en knäckpå priset för RAM AIR, när jag kollade indelarna så låg summan på 8000.- Tänkte faktiskt också "filtrera" bort en del med ett finmaskigt nät eftersom luftfiltret bara fåren sådan liten yta att filtrera på.Ser ut som en bra idé. Men även där så suger den ju i sig varmluft om man inte har någon typ av kanaler !Janne JDen förstår jag faktiskt.Inte direkt lätt att få tag på ett aerodynamiskt test på en Mustang heller.Men vill gärna tro att det ska funka då det tillverkades med detta tillägg och ska sägas ge upp till 25hk mer. Så vi hoppas. Men du som är duktig på det mesta, räcker volymen på rören till motorn ?micke85Självklart. Citera
JanneJ April 10, 2010 Report April 10, 2010 Är det 2 rör med 7 cm diameter så blir den sammanlagda arean ca 78 cm², mitt rör är 10 cm i diameter och har samma area, 78 cm². Lycka till med ditt bygge och visa gärna fler bilder. Janne Citera
Tommyax April 11, 2010 Report April 11, 2010 Det där blir säkert bra! Att luft kommer in i ett scoop (se bild i profil) som jag har är jag fullt övertygad om.Mitt bultade scoop hade vibrerat loss i skruvarna o vid acc när jag körde om en bil upptäckte jag att scoopet var på väg av huven.Fick stanna vid närmsta p-ficka och skruva fast. Numera sitter loctite gänglåsning på de skruvarna./Tommy Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.