April 23, 201015 yr comment_90846 Skall byta både övre och nedre kylvattenslang på min bil och fick hem de nya slangarna idag. Dock är den nedre annorlunda mot den som jag har nu. Känns som det är en spiralfjäder i den slangen jag har men den nya är mjuk.Nya slangarna är av märket "Gates" ska man flytta över spiralen eller håller den ändå, vill ju inte suga ihop den vid 6000rpm...
April 23, 201015 yr comment_90853 Skall byta både övre och nedre kylvattenslang på min bil och fick hem de nya slangarna idag. Dock är den nedre annorlunda mot den som jag har nu. Känns som det är en spiralfjäder i den slangen jag har men den nya är mjuk.Nya slangarna är av märket "Gates" ska man flytta över spiralen eller håller den ändå, vill ju inte suga ihop den vid 6000rpm... Tror att du själv har besvarat frågan
April 23, 201015 yr Author comment_90857 Skall byta både övre och nedre kylvattenslang på min bil och fick hem de nya slangarna idag. Dock är den nedre annorlunda mot den som jag har nu. Känns som det är en spiralfjäder i den slangen jag har men den nya är mjuk.Nya slangarna är av märket "Gates" ska man flytta över spiralen eller håller den ändå, vill ju inte suga ihop den vid 6000rpm... Tror att du själv har besvarat frågan [/quote:17dcsqws]Jasså? Så...?
April 23, 201015 yr comment_90864 Gammla original gummislangar var tunnareoch behöver därför den fjäderlika saken .Ny slangar är hårdare och har inte den egenheten som dom gammla att suga ihop sig, stålspiralensuppgift är också till för att slangen inte skall vika sig i svängarna när slangen blir varm.
April 23, 201015 yr Author comment_90866 Tryckte över spiralen i den nya, kanske inte behövdes då men den gör ju omöjligen någon skada. Dock har jag fått fel övre slang IGEN. Tre olika firmor har misslyckats skicka rätt och jag misstänker nu att det är min bil det är fel på...Hur många olika övre kylslangar finns det? De jag fått missar kylens anslutning med god marginal.
April 23, 201015 yr comment_90870 Hej.Egentligen så skall det inte finnas fler än två typer övre till 67-68 det är motorvalet grupp1289-302, grupp2 390-428 och typ av kylare .Du har en 351W vad jag vet och den motornär av samma typ som 302, så en originalslangtill en 289-302 67-68 skall passa på övre om duhar originaltyp av kylare för årsmodellen.
April 23, 201015 yr comment_90871 http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20oghttp://www.martiauto.com/itemselection. ... editem=yesJohnB
April 23, 201015 yr Author comment_90874 bildAlla slangar jag fått pekar lika illa.Missar anslutning på kylen med nästan 100mmHar jag fel kyl eller fel motor?
April 23, 201015 yr Author comment_90877 http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20oghttp://www.martiauto.com/itemselection. ... editem=yesJohnBSlangen på bilden i din länk ser ut att passa möe bättren den jag har...
April 23, 201015 yr comment_90878 http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20oghttp://www.martiauto.com/itemselection. ... editem=yesJohnBSlangen på bilden i din länk ser ut att passa möe bättren den jag har...Er for 67 med 289.JohnB
April 25, 201015 yr comment_90960 bildAlla slangar jag fått pekar lika illa.Missar anslutning på kylen med nästan 100mmHar jag fel kyl eller fel motor?Du har fel övre slang. Jag jämnförde min slang med din och är inte identisk. På min slang står det: Fomoco C7ZE-8260-A C4DZ-8260-A
April 25, 201015 yr comment_90973 Har nyligen bytt kyl på min 68 med 289. Fick fel kyl första gången ett mindre kyl som jag ofta ser sitta på 67an. Men förekommer även på 68an. Kan ev ha med om bilen är utrustad med ac från fabrik. Och då felade det lika mycket på min kylslang.
April 26, 201015 yr comment_91046 Jag tog en bild på min bil, som har den smalare 289/302-kylaren. Det ser ut som om slanganslutningen sitter på samma ställe som på MrTurbos bil tycker jag.Kylare 001.jpg[/attachment:389k9q1r]Det finns ju två olika bredder på kylare till Mustang 1967-68. Den smala som satt på 289/302 som skruvas fast med 4 skruvar, och som hade täckplåtar som täcker mellanrummen som blir mellan kylaren och öppningen i kylarramen.Kylare 002.jpg[/attachment:389k9q1r]Sedan finns det den bredare 390/428-kylaren, som sitter fast med en hållare i ovankant. Det förekommer att man monterar den breda kylaren även på small-blockbilar nuförtiden, för att förbättra kylningen. Den kylaren är lika bred som öppningen i kylarramen, så där används inte täckplåtarna.Jag vet inte om kylslangarna skiljer mellan smal och bred kylare, men det skulle eventuellt kunna vara en orsak till att slangarna inte stämmer.
April 26, 201015 yr Author comment_91071 Ronnie S, CMC1090Ja precis jag har täckplåtarna kvar. Dock är mitt kyl en rad tjockare än original. Har sagt att jag har "lilla kylen" var gång när jag beställt slangarna...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.