berne April 3, 2004 Report April 3, 2004 Fick inget svar på mitt förra inlägg i detta ämne, så jag gör ett nytt försök. Skiljer det i utförande mellan bromsar (skivor fram,trummor bak) på HT-65 och 67? Anledningen till frågan är att jag vet att det sitter 67:ans huvudbromscylinder och att bilen är utrustad med 2-krets. Bilen är en 65 Ht. Vill veta vad jag har för grejer, när något behöver bytas. Citera
johnkevin April 4, 2004 Report April 4, 2004 Vad jag vet ser inte skölden likadan ut mellan 1965 och 1967. Okens kolvar är också annorlunda utformade - dock är diametern 1 5/8 på båda.Vill du veta vilka bromsar du har bör du jämföra med en annan 65-66:a. Kolla sköldarna!Skivor och klossar är samma mellan årgångarna, så det enda som skiljer i bromsväg är packningssatsen till oken.Jag har även för mig att det skiljer på spindlarna och p-ändsinfästningen. Kan vara viktigt om du ska beställa nya styrleder. Leta efter C-nummer på dina spindlar!Magnus Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 4, 2004 Report April 4, 2004 Hej.Ett mycket biligt sätt är att ersätta den gammla enkrets systemet i 65-66 är att byta just huvud-cylinder 1967 och då dela upp fram och bak krets.Men systemet från en 67a är inte något annatänn ett uppdelat enkretssystem. Vad jag vet så skall bromsskivor och övriga bromsdetaljer förutom huvudcylinder vara samma 65-66-67 och då med fyrkolvs ok ochskivor även bromstrummor bak är samma.Alla som åker med ett broms system av 65-66typ bör tänka om lite, ett mycket enkelt sätt attuppdatera bromsar är just detta med att bytahuvudcylinder:wink: Citera
Recommended Posts