Jump to content

Recommended Posts

Finns det uppgifter på exakt längd för tändkablar till en 66:a med C-motor?

Och hur är det med tändhattar och anslutningar på fördelarlocket? Ska de vara raka eller vinklade och i så fall hur vinklade?

Det spelar ingen roll vilka tändkabelsatser man köper. Längderna är alltid fel och när man har en motor där kablarna redan är bytta en gång har man inget att jämföra mot.

Givetvis går det att måtta för att se vad som ser bäst ut men fanns det exakta mått vore det så enkelt när man ska köpa eller tillverka.

Svara nu bara om du vet. Gissa kan vi alla göra utan att veta.

Hej.

Du bör nog kolla om din fördelare sitter rätt monterad,

om den sitter felmonterad så blir det strul med kabel-

längder ;)

Vinklade på fördelarlock, här kan du också se FORDs

tanke med hur dom fördelas, på stift skall det egentligen

vara raka anslutningar men man kan om man gör egna

montera vinklade istället 8)018 Engine..JPG[/attachment:3frd2cxl]

Enklast är att beställa en "original" sats från NPD. Den kostar $42 + frakt och lite avgifter. Den ser i proncip ut som Oskarssons bild.

http://npd.dirxion.com/WebProject.asp?B ... flx&from=2

part# 12259-1A. Tar max en vecka att få hem!

Annars dras kablarna med "mjuka" böjar, via ett kabelclips som håller isär alla kablar (mitt emellan fördelaren och ventilkåpan) och sedan via ytterligare ett clips som sitter på ventilkåpan.

Hattarna är alla vinklade på fördelaren, och sen är tre hattar vinklade vid stiften. Minns tyvärr inte vilka stift, men om du köper från NPD, så är kablarna numrerade.

Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på höger sida (1, 2, 3, 4), men på vänstar sida läggs de i följande ordning i clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordning på stiften förståss). Skälet är att cyl 7 och 8 tänder efter varandra..

Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på höger sida (1, 2, 3, 4),

men på vänstar sida läggs de i följande ordning i clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordning

på stiften förståss). Skälet är att cyl 7 och 8 tänder efter varandra..

Hmm... intressant! Är det likadant på alla motorer med tändordning 1,5,4,2,6,3,7,8?

Ska byta tändkablar själv, och dom som sitter i nu har ingen ordning alls. :shh:

Mvh.

pools

Hej.

Det är som Claes (Fast66) skriver viktigt att lägga kabel

7-8 på var sida om 5-6, det har hänt att man fått s.k.

simultantändning, d.v.s. rotorn har vid passering 7-8 släppt

ifrån gnista på båda stift samtidigt, eller att det blivit överslag

mellan tändkablar, detta kan då göra att man får en oförklarlig

och ibland ojämn gång på motorn. ;)

Gäller alla motorer med tändföljd 1,5,4,2,6,3,7,8 260-289-302

och eventuellt vissa 351W om trimkam för 289-302 används i

351W så används även tändföljden ;)

Hej!

Här kommer en sammanfattning av ett resonemang när det

gäller tändkablar som jag och Oscarsson har haft.

pools:

Tändkablarnas dragning för motorerna

64-68: 352, 390, 428, 429, 460.

70-95: 302W, 302 Boss (ej H.O.)

68-69: 302W

63-67: 221, 260, 289

55-62: 272, 293, 312

Alla med tändordning: 1,5,4,2,6,3,7,8.

Oscarsson:

De vinklade hattarna på stift sidan är 1-5-6 de övriga klar

sig med raka hattar. Vanligast är att man använder endast

raka eller endast vinklade på stiftsidan, jag kör med vinklade.

Jag tillverkar alltid egna kablar, köper Accel svarta 8mm silikon,

dessa kan man lägga i nummerordning för att dom är mer

okänsliga p.g.a. sin grovlek än original.

Med hänvisning till Claes Wallins inlägg:

Annars dras kablarna med "mjuka" böjar, via

ett kabelclips som håller isär alla kablar (mitt emellan fördelaren

och ventilkåpan) och sedan via ytterligare ett clips som sitter

på ventilkåpan. Hattarna är alla vinklade på fördelaren, och sen

är tre hattar vinklade vid stiften. Minns tyvärr inte vilka stift,

men om du köper från NPD, så är kablarna numrerade.

Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på höger

sida (1, 2, 3, 4), men på vänstar sida läggs de i följande ordning

i clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordning på stiften förståss). Skälet

är att cyl 7 och 8 tänder efter varandra..

Mvh.

pools

...kollade just på min egen 289 med numrerade tändkablar, nytillverkade efter originalmodell (köpta på NPD), och på dessa är tändhatt 1, 4 och 8 vinklade. Verkar väl inte helt ologiskt att de stift som sitter ytterst ska ha vinklade hattar. Att femmans stift inte har det, beror sannolikt på att dragningen 7,5,6,8 gör att femmans kabel inte blir så kraftigt böjd att det är ngn vits med vinklad hatt. JM2C.

Min bil är en 66a med 289. På min gamla Fairlane med 260 satt hattarna på samma sätt och då snackar vi orörda kablar med 20K mil

Hej.

Det finns båda typer att köpa, tror Hansen, om du

inte är originalfreak så tycker jag att du köper 8mm

svarta silikonkablar Accel nr4040K raka stifthattar och

bygg själv, dessa finns hos Hansen 8)

Med denna typ kablar kan du lägga kablarna i nummer

ordning och du behöver inte sära på 7-8 ;)

  • 1 month later...

Så här fint har förra ägaren dragit tändkablarna :crazy:DSC00223.JPG[/attachment:1l2wn705]

Dom var ihop knutna med varandra för att inte hamna på grenröret

Nya kablar är köpta!

  • 13 years later...

@pools hur gör du egna tändkablar? Jag har köpt 2 satser från Race-Shop, behöver justera längden lite, tändhattarna ligger lösa i kitet. Hur sätter jag ihop tändhatt med kabel? Behöver jag något specialverktyg? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...