Kent H April 27, 2010 Report April 27, 2010 Finns det uppgifter på exakt längd för tändkablar till en 66:a med C-motor?Och hur är det med tändhattar och anslutningar på fördelarlocket? Ska de vara raka eller vinklade och i så fall hur vinklade?Det spelar ingen roll vilka tändkabelsatser man köper. Längderna är alltid fel och när man har en motor där kablarna redan är bytta en gång har man inget att jämföra mot.Givetvis går det att måtta för att se vad som ser bäst ut men fanns det exakta mått vore det så enkelt när man ska köpa eller tillverka.Svara nu bara om du vet. Gissa kan vi alla göra utan att veta. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 27, 2010 Report April 27, 2010 Hej.Du bör nog kolla om din fördelare sitter rätt monterad,om den sitter felmonterad så blir det strul med kabel-längder Vinklade på fördelarlock, här kan du också se FORDstanke med hur dom fördelas, på stift skall det egentligenvara raka anslutningar men man kan om man gör egnamontera vinklade istället 018 Engine..JPG[/attachment:3frd2cxl] Citera
fast66 April 30, 2010 Report April 30, 2010 Enklast är att beställa en "original" sats från NPD. Den kostar $42 + frakt och lite avgifter. Den ser i proncip ut som Oskarssons bild.http://npd.dirxion.com/WebProject.asp?B ... flx&from=2part# 12259-1A. Tar max en vecka att få hem!Annars dras kablarna med "mjuka" böjar, via ett kabelclips som håller isär alla kablar (mitt emellan fördelaren och ventilkåpan) och sedan via ytterligare ett clips som sitter på ventilkåpan.Hattarna är alla vinklade på fördelaren, och sen är tre hattar vinklade vid stiften. Minns tyvärr inte vilka stift, men om du köper från NPD, så är kablarna numrerade.Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på höger sida (1, 2, 3, 4), men på vänstar sida läggs de i följande ordning i clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordning på stiften förståss). Skälet är att cyl 7 och 8 tänder efter varandra.. Citera
pools April 30, 2010 Report April 30, 2010 Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på höger sida (1, 2, 3, 4),men på vänstar sida läggs de i följande ordning i clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordningpå stiften förståss). Skälet är att cyl 7 och 8 tänder efter varandra..Hmm... intressant! Är det likadant på alla motorer med tändordning 1,5,4,2,6,3,7,8?Ska byta tändkablar själv, och dom som sitter i nu har ingen ordning alls. Mvh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 30, 2010 Report April 30, 2010 Hej.Det är som Claes (Fast66) skriver viktigt att lägga kabel7-8 på var sida om 5-6, det har hänt att man fått s.k. simultantändning, d.v.s. rotorn har vid passering 7-8 släppt ifrån gnista på båda stift samtidigt, eller att det blivit överslagmellan tändkablar, detta kan då göra att man får en oförklarligoch ibland ojämn gång på motorn. Gäller alla motorer med tändföljd 1,5,4,2,6,3,7,8 260-289-302och eventuellt vissa 351W om trimkam för 289-302 används i351W så används även tändföljden Citera
pools May 2, 2010 Report May 2, 2010 Hej!Här kommer en sammanfattning av ett resonemang när detgäller tändkablar som jag och Oscarsson har haft.pools:Tändkablarnas dragning för motorerna64-68: 352, 390, 428, 429, 460.70-95: 302W, 302 Boss (ej H.O.)68-69: 302W63-67: 221, 260, 28955-62: 272, 293, 312Alla med tändordning: 1,5,4,2,6,3,7,8.Oscarsson:De vinklade hattarna på stift sidan är 1-5-6 de övriga klarsig med raka hattar. Vanligast är att man använder endastraka eller endast vinklade på stiftsidan, jag kör med vinklade.Jag tillverkar alltid egna kablar, köper Accel svarta 8mm silikon,dessa kan man lägga i nummerordning för att dom är mer okänsliga p.g.a. sin grovlek än original.Med hänvisning till Claes Wallins inlägg:Annars dras kablarna med "mjuka" böjar, viaett kabelclips som håller isär alla kablar (mitt emellan fördelarenoch ventilkåpan) och sedan via ytterligare ett clips som sitterpå ventilkåpan. Hattarna är alla vinklade på fördelaren, och senär tre hattar vinklade vid stiften. Minns tyvärr inte vilka stift,men om du köper från NPD, så är kablarna numrerade.Klurigast är att Ford har kablarna i "ordning" i clipsen på högersida (1, 2, 3, 4), men på vänstar sida läggs de i följande ordningi clipsen: 7,5,6,8 (men i rätt ordning på stiften förståss). Skäletär att cyl 7 och 8 tänder efter varandra..Mvh.pools Citera
fast66 May 2, 2010 Report May 2, 2010 ...kollade just på min egen 289 med numrerade tändkablar, nytillverkade efter originalmodell (köpta på NPD), och på dessa är tändhatt 1, 4 och 8 vinklade. Verkar väl inte helt ologiskt att de stift som sitter ytterst ska ha vinklade hattar. Att femmans stift inte har det, beror sannolikt på att dragningen 7,5,6,8 gör att femmans kabel inte blir så kraftigt böjd att det är ngn vits med vinklad hatt. JM2C.Min bil är en 66a med 289. På min gamla Fairlane med 260 satt hattarna på samma sätt och då snackar vi orörda kablar med 20K mil Citera
Draken May 6, 2010 Report May 6, 2010 Jag behöver byta mina tändkablar.....Vart rekomenderar ni att man köper dom?Har Hansen modell anpassade? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 7, 2010 Report May 7, 2010 Hej.Det finns båda typer att köpa, tror Hansen, om duinte är originalfreak så tycker jag att du köper 8mmsvarta silikonkablar Accel nr4040K raka stifthattar ochbygg själv, dessa finns hos Hansen Med denna typ kablar kan du lägga kablarna i nummerordning och du behöver inte sära på 7-8 Citera
Draken June 16, 2010 Report June 16, 2010 Så här fint har förra ägaren dragit tändkablarna DSC00223.JPG[/attachment:1l2wn705]Dom var ihop knutna med varandra för att inte hamna på grenröretNya kablar är köpta! Citera
Lasse CMC 1263 June 17, 2010 Report June 17, 2010 Så här ser mina kablar ut. Dom är lite för långa men det funkar bra ändå.Lasse Citera
Emma July 5, 2023 Report July 5, 2023 @pools hur gör du egna tändkablar? Jag har köpt 2 satser från Race-Shop, behöver justera längden lite, tändhattarna ligger lösa i kitet. Hur sätter jag ihop tändhatt med kabel? Behöver jag något specialverktyg? Citera
Recommended Posts