stjernberg April 30, 2010 Report April 30, 2010 Ska köpa en bättre bil till hustrun,funderar på en volvo s40.Någon här som har erfarenhet av dem?vilken motor,årsmodeller,vanliga fel osv. MVH Stjernberg. Citera
Ashley Helena Terese April 30, 2010 Report April 30, 2010 Inte för o låta negativ, men det är samma motor som Mitsubishi Carisma. GDI motorn. jag kan ha fel så andra motorexperter får väl rätta mig. Motorn sotar nåt enormt så oljan blir kolsvart på engång. Spjällhuset blir sotigt o då blir tomgången superinstabil. På besiktningen brukar man se Charisma ägarnas bilar åka runt långa sträckor för bilen ska bli varm så man får igenom Katten. Inte kul alls. Vissa bilverkstäder säger att de har andra problem också. Ja det var lite om motorn delvis baserat på egen erfarenhet av Charisma under flera års tid. Så gissa vad jag fick göra? :problem Googla på GDI motorn iaf:)MVH Citera
ste April 30, 2010 Report April 30, 2010 Vilken årsmodell är det som är intressant? Har en v40 2.0t -00 själv som gått 27k+ nu och den rullar på fint än. Skulle jag köpa en själv idag skulle jag köpa en fas2 Classic då man får mkt utrustning med på köpet. Relativt billiga reservdelar och pålitliga motorer. Vanliga problem är väl som med alla framhjulsdrivna volvos, bussningarna i framvagnen. Har jobbat med hyrbilar, bla volvo sen -02 så man har kört det mesta dom har att erbjuda. 2.0t´n är helt klart mest prisvärd, men T4 är klart roligast Är du inne på en s40N(dom nya kantiga) så hade dom tidiga årsmodellerna mkt mjukvarufel, men dom senare fungerar bra. Etanolvarianterna är rena skämtet än så länge. Har du inte tillgång till motorvärmare vintertid så kan du räkna med problem där. Vid kallstart i kallt, fuktigt väder så händer det ofta att motorn överchokas vilket leder till att spriten rinner ner i oljan och oljebyte står på programmet. Har haft många s40/v50 på verkstan i vinter Enligt meckarna på verkstan vet volvo själva inte riktigt hur dom ska lösa problemet än.Dieselmodellerna av s40N rullar på fint, har inte haft några direkt problem med dom. Fas 1 & 2 diesel har jag ingen erfarenhet av.Allt handlar ju som vanligt om hur mkt pengar man vill lägga ner.MvhStefan Citera
JohnB April 30, 2010 Report April 30, 2010 Har en 2006 1,6 D. Kanon bra bil. Lite småfel.....1. Elfel venster fram några månader efter kjøpet. Garantifix.2. Knottrig dørrhandtak innsidan. Garantifix.3. Framvagnsfel/lager fel venster fram. Garantifix.Beste med bilen! Dieselwebasto varmare med timer. Finns nu også på fjærkontrollen for direkt start Varm bil på kalla dagar JohnB Citera
Per Berglund May 1, 2010 Report May 1, 2010 Inte för o låta negativ, men det är samma motor som Mitsubishi Carisma. GDI motorn. jag kan ha fel så andra motorexperter får väl rätta mig.MVHNej det sitter inte GDI i alla Jag äger själv en gammal V40 2.0 från 97 som är slit & släng bilen i familjen.Gått bara 14.000mil och den går riktigt bra.Bärarmar fram bytta men i övrigt inget annat förutom slit/service delar.Det enda negativa jag har att säga är1) När det är riktigt kallt typ -20 är det lite svårt få upp värmen i kupen. 2) Vägljudet som går upp i karossen lite högt tycker jag. Men som stadsbil märks det inteI övrigt inget att klaga på för en bil i den här prisklassen.Fördel gentemot bilar i samma klass är att begagnade S40/V40 nästan alltid ha dragkrok.Perfekt för villaägare/bilintresserade! Jag är dessutom lång (1.87cm) och i den här bilen går det justera in stolarna tillräcklig (som alla svenska bilar)Motormässigt är VOLVO 2.0 motorn riktigt bra och är nog bäst dimension för den här bilens storlek.Jag har en bekant som har 2.0 Turbo och skitkul att köra men drar en massa soppa. 1.8 vet jag inget om.Kolla även på VOLVO forumet! http://www.jagrullar.se/forum/ Citera
Svedis May 1, 2010 Report May 1, 2010 GDI är väl 1,8 liters motorn som många var missnöjda med? Citera
MrTurbo_1645 May 1, 2010 Report May 1, 2010 Kolla även på VOLVO forumet! http://www.jagrullar.se/forum/Mycket bra tips på ett mycket bra forum! Citera
Gtttggg May 1, 2010 Report May 1, 2010 Jag har en V40 2,0T -01 och rekommenderar samma motor som min. Ta inte 1,8.an som sitter i Mitsubishi. Välj fas 2 modellen för slippa barnsjukdomar. Vill du ha lite mer pulver, chippa den och då är den snabbare än T4 trots den kommer inte dra mer bensin än original. Snarare tvärtom. 0,5/mil på normal landsvägskörning. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.