Jump to content

oljebyte


ekeby

Recommended Posts

tänkte serva min musse själv, är det viktigt då att beställa fords original olja till motorn ??? eller man kan ta en vanlig motorolja med samma densitet ???

Link to comment
Share on other sites

tänkte serva min musse själv, är det viktigt då att beställa fords original olja till motorn ??? eller man kan ta en vanlig motorolja med samma densitet ???

Jag skulle kört med fords original!!

Link to comment
Share on other sites

eller man kan ta en vanlig motorolja med samma densitet ???

Finns det ens att få tag på i Sverige?

den olja prytz slängde i är 5w20 helsyntet. minns inte märke men det va en helsyntet olja minns jag.

Men den finns säkert inte direkt i sverige.

Link to comment
Share on other sites

eller man kan ta en vanlig motorolja med samma densitet ???

Finns det ens att få tag på i Sverige?

den olja prytz slängde i är 5w20 helsyntet. minns inte märke men det va en helsyntet olja minns jag.

Men den finns säkert inte direkt i sverige.

Av det lilla jag såg tror jag det var egenimporterad olja från USA. Däremot var det inte Motorcraft.

Link to comment
Share on other sites

Ämnet har ventilerats tidigare här på forumet. Själv kör jag på Mobil I som motsvarar Ford USA (samma som används av Volvo faktiskt).

Det som skiljer oljorna för den amerikanska resp. europeiska marknaden är certifieringen. I Europa måste oljan vara ACEA-klassad och i USA använder man API-klassningen.

I Mustangerna ska det vara Ford WSS-M2C929-A till V6-maskinen och 930-A till V8:an detta enligt instruktionsboken.

I Europa heter oljan däremot WSS-M2C913-A eller 913-B och det är den beteckningen som rekommenderas.

Alltså ska man INTE följa det som står på lappen i motorutrymmet utan köpa olja som motsvarar europeiska förhållanden.

Om man har maskinförsäkring och vill att den ska gälla förstås ...

Denna info kommer från en Mustang-polare till mig som visserligen är distriktschef på Exxon men som kan det här med oljor.

Link to comment
Share on other sites

Alltså ska man INTE följa det som står på lappen i motorutrymmet utan köpa olja som motsvarar europeiska förhållanden.

Om man har maskinförsäkring och vill att den ska gälla förstås ...

Ursäkta men... USA och Europa ligger på samma planet. Vad skulle vara skillnaden mellan våra oljor?

Jag förstår att det är två olika sätt att klassa en produkt. Men vad skiljer våra kontinenter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...