Jump to content

Behöver ny motor och råd


Kigge88

Recommended Posts

Hejsan är på jakt efter en ny motor till en Mustang cab -67 har suttit en 289 i den orginal och idag sitter det en 429.

Nu är det alltså dags att försöka få tag på en mindre och jag är ju självklart på jakt efter en 289 hipo hade ju varit underbart att få tag i denna motor. Men det verkar lite smått otroligt. Alltså till min fråga går det att ta en 289 225hk och bygga om (byta delar) så att det blir en hipo eller skiljer sig block och dylikt? Hört något om att det ska vara 4 bults överfall på en Hipo men bara 2 bults på en 289. Är jätte tacksam för svar och skulle gärna vilja ha lite tips om vart man kan få tag på en 289 motor med.

Till nästa fråga är lite inne på att man skulle skaffat en lite modernare växellåda när man ändå har ur motorn så att det blir lite trevligare att åka motorväg såg att summitracing hade lite lådor vilken av dom ska man köpa då?

429 -69 funkar med c6 växellåda som fungerar när den känner för det (stått länge) blir till salu när ny motor införskaffats

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Låter som du är beredd o satsa en del pengar. :)

I 429:an såld har du en grundplåt att genomföra ditt projekt. Bli inte förvånad om det blir huggsexa om den,, :roll:

Att hitta en HiPo motor är inte lätt.

Leta reda på ett friskt block (289-302) alt. hel motor på förslagsvis blocket.se.

Renovera och skaffa ett s.k. topend kit tex. edelbrock. Där har du teoretiskt 360 hk.

När det gäller växellåda, tänker du automat el. manuell?

Automat så är det c4 som gäller,,,,, :-|

Tänker du manuell,, så finns det 5 o 6 växlade lådor som skulle funka. Kanske en T5, finns färdiga kit och köpa.

Lycka till!

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var automat jag tänkte. Men det är ju bra för c4an verkar inte vara så svår att få tag i. Okej det var ju ett bra tips det kanske blir den billigaste / snabbaste lösningen. Vad kan ett sånt kit kosta och vart införskaffar man det?

Tackar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det var top end kitet jag menade. Men detta verkar ju helt klart som det smidigaste och billigaste alternativet. Och om detta kitet hjälper den motorn upp mot 300 hk så är det ju kanon, såg att du skrev 360 hk innan kan det stämma?

Jag har faktiskt fått tag på en hel c4 låda i stort sett gratis och den funkar kanon så nu ska jag egentligen bara ha tag i en 289 motor (block).

Tack för hjälpen åter igen

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev, teoretiskt 367 Hp.

Det hänger på andra faktorer oxå, tex kompression.

Se till att få tag i en osmoggad motor före -70. efter är det lägre komp. för avgasrening.

Alternativt så får du skaffa andra kolvar,,,,

Topendkit innehåller inte förgasare tex. så det tillkommer.

Lycka till /Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en AODE en bra modern låda.

MVH Lasse. 8)

Ja iofs. finns AOD o AODE, den senare är väl elektroniskt styrd, kanske finns ombyggnadssatser för en sån konvertering,,, :?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...