Jump to content

Kabelöverföring mellan dörr och kaross.


Joachim

Recommended Posts

Jag har tillbringat eftermiddagen med att montera nya backspeglar med inbyggda blinkers.

Detta gick smärtfritt. Men när det gäller kabeldragningen in till kupén så blev det besvärligare.

Jag tänkte gå igenom original överföringen men kan inte komma igenom.

Frågan är vad sitter i änden som ansluter till karossen?

Är det ett kontaktstycke eller bara en förstärkning av gummit med ett hål igenom?

Har någon gjort detta innan och vill ni i så fall dela med er av er kunskap?

Link to comment
Share on other sites

Först lossar du gummit som all kabel är dragen igenom. Använd sedan en liten spegel för att se in i kontaktstycket. Då får du en känsla för hur det ser ut.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Lyckades du?

Jag monterade mina på enklast möjliga sätt:

1. Kapa original sladdarna innan kontakten. Löda på nya något grövre kablar (ca 2m långa). Använd krympslang över lödningen!

2. Dra sladdarna ner genom dörren.

3. Ta loss gummi bälgen (mellan dörr och kaross) och borra ett hål (ca 3-4mm) i bälgens nederdel.

4. Dra genom sladdarna. Förstärk kablarna med krympslang från bälgen och vidare framåt...

5. Dra nu kablarna framåt mellan framskärm och kaross (det blir ganska logiskt om man öppnar motorhuven och spanar lite) ända fram till främre blinkersen. Näst intill osynlig kabeldragning!!

6. Koppla in och njut!!

Blev skitsnyggt!!

Detta tar ca 15min/sida om man gjort det tidigare.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Gjorde samma sak, bara en liten detalj. Jag drog skyddslang över kablarna från kabelgenomföring dörr och nästan ända fram då man känner över punktsvetsarna som finns mellan skärm och struktur att de kan vara knivskarpa (tro mig, det blev blodvite). Vill inte få obehaglig kortis senare.

Magnus Widell

CMC 2501

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Historien om hur det gick.

För det första, Det är riktigt trångt och bökigt att få till detta men det går!

För det första, För att få in kablarna i kupén genom befintlig gummibälg så måste man lossa gummit från plaststycket som sitter i dörrposten.

Lossa sedan även plaststycket från karossen genom att försiktigt trycka med en mejsel ovan och underifrån, Sätt lite press på den så hoppar den ut en bit utan större problem. Inifrån kupén måste man demontera kickpanelerna så att man kan lirka ut en dragtråd till hålet som plaststycket satt fast i.

Detta kan vara rätt jobbigt men det går... (På förarsidan sitter det en elektronikbox som jag tillfälligt lossade för att komma till lite bättre).

När man tillslut fått fram en dragtråd från kupén till glipan mellan plaststycket och karossplåten är det dax att ta fram en liten spegel och kolla hur kontaktstycket ser ut. (Tips, Biltema har en billig "Tandläkarspegel"). Tittar man noga ser man att det bredvid själva kontakten finns ett hålrum som går rakt igenom hela kontaktstycket. Använd detta utrymme till att dra igenom en liten tunn dragtråd.

Fäst nu den första dragtråden med den som ni just lirkade igenom kontaktstycket, Dra sedan fram dragtråden som kommer från kupén in igenom kontaktstycket.

När man nu kommit så här långt är det tid för att från dörren lirka igenom en dragtråd genom gummibälgen in mot karossen.

När man väl är igenom med alla dragtrådar så är det bara att fästa de kablar som kommer från backspeglarna och försiktigt dra igenom dem bit för bit.

Något som är riktigt lurigt med mycket viktigt är att återmontera gummit på kontaktstycket så att det sluter tätt mot karossen annars rinner det in vatten.

När kablarna tillslut är igenom så valde jag att för säkerhetsskull trä ett kabelhölje över dem i hela dess längd.

(Kabelhölje kan te.x vara en rensad EKKX 2X2X0.5 kabel (Tele/Larmkablage))

I mitt fall kopplade jag in kablarna på de främre blinkerserna på respektive sida men man ska även kunna koppla in dem i SJB'n men jag var osäker på detta så det fick vara. Strömförbrukningen på backspegelblinkers låg på 30mA så det påverkar inte blinkersfrekvens osv.

Att få ut kabeln från kupén ut till främre blinkers är inga problem, Det sitter en riktigt stor gummigenomföring på båda sidor ut till hjulhusen För att komma åt allt på ett smidigt sätt så måste man demontera innerskärmarna

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...