Jump to content

Automatchoke


bergholm cmc451

Recommended Posts

Min förgasare (Autolite 2100D) till min 289 2V -66 funkar inte så bra. Automatchoken går aldrig in, spjället är vidöppet hela tiden.

Det finns en anslutning på automatchoken som är öppen i vilken det är undertryck då motorn är igång (Ca 1cm diameter). Vad skall anslutas där?

Sen har jag hört att varmluft skall påverka fjädern och att en anslutning på grenröret är inblandad på något sätt.

Så min fråga är ifall någon kan berätta hur min automatchoke skall vara ansluten för att bimetallfjädern skall göra sitt jobb? Vilka rör/slangar behövs?

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

DET SKALL GÅ ETT RÖR FRÅN ANSLUTNINGEN TILL GRENRÖRET HAR DU HEDDERS PÅ BILEN SÅ KAN DET VARA ANLEDNINGEN TILL ATT DU INTE HAR ETT RÖR DÄR.. HAR DU ORIGINAL SÅ TITTA NOGA PÅ DET HÖGRA GRENRÖRET SÅ TROR JAG ATT DU KAN SE ETT GAMALT HÅL SOM ÄR IGEN SATT ELL DYLIKT:------ VANLIGT ATT DE HAR ROSTAT SÖNDER._

Min förgasare (Autolite 2100D) till min 289 2V -66 funkar inte så bra. Automatchoken går aldrig in, spjället är vidöppet hela tiden.

Det finns en anslutning på automatchoken som är öppen i vilken det är undertryck då motorn är igång (Ca 1cm diameter). Vad skall anslutas där?

Sen har jag hört att varmluft skall påverka fjädern och att en anslutning på grenröret är inblandad på något sätt.

Så min fråga är ifall någon kan berätta hur min automatchoke skall vara ansluten för att bimetallfjädern skall göra sitt jobb? Vilka rör/slangar behövs?

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Jo, där finns en liten misshandlad rörstump. Skall den anslutas till choken?

Förövrigt så behöver nog hela förgasarn en genomgång. Blandningsskruvarna är utskruvade 6 varv för att det skall gå att få en jämn tomgång, men ändå så kvävs hon nästan vid gaspådrag. Jag har hört att det skall vara 1,5 - 2 varv.

Link to comment
Share on other sites

Just det där skall röret sitta:-

det låter som du har lite skit i din gasare köp en renoveringssats från hansen racing så blir den nog bra,

1,5-2 varv är riktigt som för inställning.

men kolla cohalten också när du ställer.-

Jo, där finns en liten misshandlad rörstump. Skall den anslutas till choken?

Förövrigt så behöver nog hela förgasarn en genomgång. Blandningsskruvarna är utskruvade 6 varv för att det skall gå att få en jämn tomgång, men ändå så kvävs hon nästan vid gaspådrag. Jag har hört att det skall vara 1,5 - 2 varv.

Link to comment
Share on other sites

Angående röret ni pratar om, så är det egentligen TVÅ rör. Ett rör som är anslutet med en kort gummislang till en liten"rörstump" högt upp på förgasaren (tar friskluft från luftrenaren), i andra änden sitter detta rör fast i höger grenrör. Rör nummer två går FRÅN grenröret och upp till den gängade anslutningen vid chokehuset på förgasaren.

Rören är till för att leda uppvärmd luft till förgasaren, så att automatchoken slår IFRÅN när man kört ett tag.

Så, om choken inte slår till så är det troligen ett annat problem. Innanför bimetallfjädern (som sitter i det runda svarta plasthuset) så sitter det en liten "kolv" som påverkas av vacuum. Denna kolv kärvar troligen pga att det sugits in skit osv (eftersom du inte har rören på plats så kan orenad luft sugas in, och då kärvar det). Det är faktiskt väldigt vanligt (har jag fått för mig) att kolven kärvar ÄVEN om alla delar sitter på plats som dom ska.

Jag tycker det låter som en bra ide att skaffa en packningssats och gå igenom hela förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...