Jocce June 14, 2010 Report June 14, 2010 Mitt bälteslås på förarsidan "kärvar" lite när man ska öppna upp det, man måste trycka ner knappen ganska ordentligt långt.Finns det nått att göra för att fixa till det, eller är det byte av hela låset som gäller?/Jocce Citera
87gt50 June 15, 2010 Report June 15, 2010 Inte risk att det "rinner igenom" då?/JocceDet beror ju på hur mycket spray du öser i. Du ska bara smörja, inte dränka. Skaffa en flaska av ditt favorit multispray (kan rekommendera Quaker State QS14, luktar underbart!) med det lilla röda röret i munstycket, så kan du lätt sikta in dig på de ställen som behöver smörjas. Citera
Jocce June 15, 2010 Author Report June 15, 2010 Inte risk att det "rinner igenom" då?/JocceDet beror ju på hur mycket spray du öser i. Du ska bara smörja, inte dränka. Skaffa en flaska av ditt favorit multispray (kan rekommendera Quaker State QS14, luktar underbart!) med det lilla röda röret i munstycket, så kan du lätt sikta in dig på de ställen som behöver smörjas.Problemet är väl att man inte ser exakt vart nere i låset det behöver smörjas?Men får prova lite iallafall!/Jocce Citera
Magnus Widell June 17, 2010 Report June 17, 2010 Nu måste jag säga ifrån!Dummare förslag har jag inte hört talas om (kanske beroende på att jag jobbar på Sveriges enda företag som tillverkar bälten och Airbags) För det första ska man aldrig smörja ett bälteslås om man inte vet hur de är konstruerade. För det andra så är det så att om ditt bälteslås kärvar så beror det troligtvis på att antingen så är det utslitet (d.v.s. ganska högt miltal på mätaren) eller att du fått i främmande föremål i bältet (inte helt ovanligt förekommande) kanske en skvätt coka cola? Helt förödande. Försök titta in i bälteslåset om du kan se något som inte ser ut att höra hemma där. Eller ännu hellre ta loss det från stolen och vänd upp och ner på det för att försöka skaka ur ev bôsSkulle olyckan vara framme så kan ett bra fungerande bälteslås (hela bältessystemet för den delen) vara skillnaden mellan träfracken och överlevnad.Rekommenderar att du inte snålar en spänn på detta utan köper ett nytt original om du inte hittar något fel på detta. Nu tillverkas dessa av en av våra konkurrenter så någon reklam från min sida är det inte utan ren omtänksamhet till en klubbkollega CMC 2501Magnus Widell Citera
Jocce June 18, 2010 Author Report June 18, 2010 Magnus: Vi pratar alltså inte om att låsningen kärvar, utan knappen för att låsa upp!Kollade ner samt blåste ur med tryckluft, ingen skillnad så tog minimalt med siliconspray och sprayade i och nu är det som nytt istället Är fullt medveten om att säkerhetsdetaljer skall man ALDRIG slarva/snåla med!/Jocce Citera
Magnus Widell June 18, 2010 Report June 18, 2010 Jocce,Valet är ditt, hoppas du vet hur silicon påverkar plastdetaljernas hållfasthetsegenskaper i ett bälteslås och hur ett bälteslås fungerar?Tyckte bara synd om dig efter alla villvettiga ideer som listades upp i inläggen.Kan bara önska dig lycka till.CMC 2501Magnus WIdell Citera
Jocce June 18, 2010 Author Report June 18, 2010 Jocce,Valet är ditt, hoppas du vet hur silicon påverkar plastdetaljernas hållfasthetsegenskaper i ett bälteslås och hur ett bälteslås fungerar?Tyckte bara synd om dig efter alla villvettiga ideer som listades upp i inläggen.Kan bara önska dig lycka till.CMC 2501Magnus WIdellSka inte säga att jag kan det lika bra som du troligen kan det.Men är låsdetaljer osv också i plast?Förklara gärna mer ingående!/Jocce Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.