Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som gjort denna transplantation?

Jag har en C6 idag på min 408 Stroker. Skulle vilja ha en modernare låda.

Gillar tanken på att kunna programmera om den istället för att hålla på att mixtra med ventilhus.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tyvärr inget svar. Nu köpte jag en beg låda på en skrot i USA. Skall ha den hemma i Feb.

Detta kommer att bli ett projekt för nästa vinter.

Kommer antagligen att skaffa elektroniken från Baumann Engineering.

Om det är nån som vet nåt om att sätta en sån här på en SB så är jag tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå nu kan det bli stor risk för missköp!

Hoppas du köpte en låda med rätt transmissions kåpa för 289,302,351,5.0 ???

De flesta 4R70W är ju för 4,6 "modular" motorerna och det går inte alls att använda.

De enda 4R70W som passar kommer från 3,8- V6 motorer och vissa 94-2001 Explorer, F-150 som har 5.0

Det hade varit lättare om du köpt en AODE som är nästintill samma prylar som 4R70W

AODE är ju gjord för 5.0!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har aldrig själv sett det och det är nog rätt ovanligt.

Jag själv har monterat in AODE låda i Mustang och bara den är ju en väldig tajt passning.

4R70W är fetare så du lär nog få modifiera lite med precisions verktygen (ursinnigt våld med slägga)

Men man vet aldrig! Kan ju gå bra eftersom ofta är det bara enskilda delar som kan strula

Som här på AODE i en 69

Lägg upp en tråd hur det går vettja!

post-2532-14483915101_thumb.jpg

post-2532-144839151019_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skall jag göra men det kommer att bli nästa vinterprojekt. Jag har läst om diverse projekt på Amerikanska sidor.

Den här killen gjorde det i en -65. Tyvärr så har hans web sida försvunnit!!

Tycker att en 65:a borde va trängre än min 69:a!!

http://forums.corral.net/forums/classic-mustangs-fords/293893-project-overdrive-4r70w-swap-into-1965-mustang-done-webpage-attached.html

Men här är en länk som funkar om en 69 Falcon

http://www.popularhotrodding.com/features/1002phr_1969_ford_falcon/index.html

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite dimensioner och 4R70W är i princip lika bred som AODE så det är inga problem att få dit.

Tajt gentemot C4 men det går.

Lite längre är den dock men det spelar ju ingen roll.

Finns dessutom 2 olika längder så jag vet inte hur mycket längre.

Så att få dit den behöver du inte bekymra dig över.

Bara börja samla bitar till lådan så den pallar din 408 vrid

Link to comment
Share on other sites

Mindre än C6-an som jag har nu alltså!

Där jag tänker att jag kan få bekymmer är mellan botten på lådan och extraktorrören, samt att få till ett bra stag ( fästet som håller gummikudden i bakkant av lådan

Har inte i detalj tänkt ut vilka delar i lådan som behöver uppgraderas. Känslan jag har är att 4R70W tål en hel del iaf. Du verkar kunna en hel del om lådor så du kanske har en uppfattning eller kan ge mig rekomendationer.

Hade tänkt att skaffa ett masterkit med de bästa friktionsplattorna jag kan hitta samt Baumanns styrsystem. Styrsystemet med tillhörande delar är det som kommer att kosta en del flis tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Njaa jag vet faktiskt inte om C6 är större eller mindre.

C6 är ju väldigt slimmad längs kroppen men rätt stor mot transmisionskåpan.

4R70W är inte större invärtes men på utsidan är det mer kantigare delar som sticker ut.

Nederdelen på 4R70W där ventilpaketet sitter är ju rätt bamsigt.

Så det kan ju bli mest bekymmer som du anar vid avgassystemet.

Att lådan får plats i själva tunneln på ovansidan är nog inget bekymmer förutom som sagt att kanske någon "knöl" på lådans utsida kommer väldigt nära tunneln.

Som du såg på bilder ovan så hamnar ju delar på AOD lådan bara någon mm från chassit på sina ställen

Original skulle jag tippa på att 4R70W är trygg runt 350Hk.

Vilka komponenter som är svaga i 4R70W vet jag ärligt inte men det är inte friktionsplattorna.

Faktiskt så stirrar de flesta sig blinda på just friktionsplattorna.

På en bil som ska användas på gata ska du använda motsvarande original.

Varför kan man ju undra!

Exempelvis såkallade "kevlar" lameller liknande har väldigt hög tåligihet MEN de har mycket sämmre friktionsvärde än original.

Det krävs alltså mer kraft att få dom att "bita" samt risken är väldigt hög att de slirar och förstör de stålplattor som ligger i mellan.

På tävlingsbilar är inte detta så viktigt eftersom körsträckorna är så korta.

På en bil du kör med varje dag kan jag garantera dig att du kommer förstöra lamellpaketen med tiden....Däremot lamellmaterialet är starkt!

Problem 2 med vissa "race lameller" är att man använder en helt slät yta istället för en räfflad yta.

Fördelen med detta är att man ökar den totala friktionsytan.

Nackdelen är att lamellpaketet blir väldigt tätt och oljan får svårt att flöda/ventilera genom det och det betyder sämre kylning och ökad risk för brända lameller.

Återigen inte viktigt vid race men dödande vid långa körtider vid brukskörning

Vilka delar du behöver för öka hållfastheten har jag inga direkta rekomendationer så du får leta runt lite.

En kraftigare turbin och någon form av shiftkit, servoförstärkning är nog ett minimum för att den ska orka med din 408

Snåla inte på turbinen bara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nedan ser du bilder på en "NY" AOD turbin jag har i verkstan som skulle hålla för 500 amerikanska Hk ! ;)

Efter 5min bakom 480Hk blev det skrot!!!

Jag har en jättebra länk till en kille som verkligen kan 4R70W som jag ska leta upp och lägga ut här!

post-2532-144839151282_thumb.jpg

post-2532-144839151289_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tack för ditt utförliga svar.

Jag har fortsatt att surfa runt och läst att sena (dvs en sån som min) 4r70w pallar 500hk. Om man skall preppa en AOD så är det ju innanmätet från 4R70W man tar.

Baumanns TCS och Valve body kit är min plan. + vanlig renovering förstås.

Det går att spendera hur mycket som helst!!! Köpte lådan på en skrot för $150 i USA. Om jag kör sönder den så får jag väl skaffa en ny:)

Turbinen däremot. När man läser om olika sånar så är det svårt att jämnföra vad de är byggda för. Gör man en sökning på Summit tex så fär man 20 alternativ. Vad är det man skall leta efter? Svetsade skovlar, Anti Balloning, balanserade? Även om jag går in på tillverkarnas hemsidor så har dom inte nån gräns för moment / effekt.

Furnace Braced vet vad det är. Det har de gjort för att det är enkelt. Jobbar själv med tillverkning av flygmotordetaljer.

Varför har du en bild på en isärskuren turbin?

Gör du såna modifieringar själv?

Ändrade %s av %s (%s)
stavning
Link to comment
Share on other sites

Bilden på turbinen ovan är havererad.

Där ser du turbinblad med "Furnace Braced" eller på svensk "lödda" turbinblad.

På bilden ser du hur bladen har krökt sig bara för att en massa andra blad och lager har gått sönder.

Lödda vingar måste över 350hk!

"Anit Balloning plate" är också ett måste när man kommer upp i höga effekter.

När du gasar på så slungas oljan med full kraft från turbinblad i framkant på turbinen till ett annat turbinblad i bakkant på turbinen.

Så går ju kraftöverföringen till mellan motor och låda.

Denna förflyttning av olja innebär ju givetvis en kraft som vill sträcka ut turbinen.

På originaltubiner händer det lätt att den helt enkelt expanderar av kraften (balloning)

För att undvika detta så tillverkar man bakstycket på turbinen i tex 6mm plåt istället för originalets 2mm.

På "riktiga" turbiner är det tillochmed ett gjutet bakstycke!

Här syns kraften

Aldrig att en 4r70w håller för 500hk det är en amerikansk glädje uppskattning!

Självklart kan man säga att den håller för 500Hk men ställ dig istället frågan hur länge håller den för 500hk???

Den minsta C4 håller också för 500Hk! (i 400meter) ;)

Givetvis beror det ju på hur man kör och vilka däck...Det är ju avgörande!

Bygger man ihop en 408cui så gör man ju inte det för att "cruisa" runt och pysa i stan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 10 months later...
(redigerad)

Lådan är nu mekaniskt klar. Det som återstår är ventilhuset med sina uppgraderade servo, lämplig turbin och kontroll för lådan.

Det jag gjort är att uppgradera intermediate och overdrive clutch, dvs få dit mer lamellers samt byta ut lager och modifiera pumpen. Bytte oxå låsringarna. En av dom är den vanligaste orsaken till haveri. Den bytte jag till en "spiral snap ring"

När jag kollade lamellerna så hade de samma tjocklek som nya! och tryckplattorna var plana.

Skall man byta dom då? Det gjorde inte jag, utan bara kompletterade med extra lameller.

post-842-144839218142_thumb.jpg

post-842-144839217883_thumb.jpg

post-842-144839217897_thumb.jpg

post-842-144839217919_thumb.jpg

post-842-144839217983_thumb.jpg

post-842-144839218004_thumb.jpg

post-842-144839218022_thumb.jpg

post-842-144839218038_thumb.jpg

post-842-144839218051_thumb.jpg

post-842-14483921807_thumb.jpg

post-842-144839218086_thumb.jpg

post-842-144839218111_thumb.jpg

post-842-144839218121_thumb.jpg

post-842-144839218133_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
glömde snap ring
Link to comment
Share on other sites

Direct Clutch har nu 6 lameller, Fwd oxå 6, Intermediate 4.

Allt enl hemsidan jag visade ovan. Siktar på 500hk

Min låda var ju en från en V6 så den hade färre lammeller. Enda skillnaden är tjockleken på tryckplattorna. Jag gör ju som sagt detta som ett budgetbygge o vill köpa så lite nya delar som möjligt.

Kunde sparat mig själv en del att inte köpa ett helt set med bussningar till hela lådan. Behövde inte bytas.

Använde standard lameller efter rekomendation från ( dig tror jag det var).

Trodde att jag skulle vart klar i vintras, men så blev det inte.

Vet inte om jag kommer att få råd att köpa delarna som saknas för att bli färdig denna vintern, både frugan o jag fyller jämnt så det är andra utgifter nu. Kollar dock e-bay regelbundet.

Link to comment
Share on other sites

Jo standardlameller och helst Ford är bra men det finns olika tjocklekar av Ford lameller så egentligen behöver man inte svarva så mycket.

6 lameller är mycket och blir rejält bett! :)

Nedsvarvning av tryckplattan ska man vara väldigt försiktig med och ta så lite som möjligt.

Jag vet inte riktigt hur känsligt det är på 4R70W men ska bli intressant att följa! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Håkan här. Inne på forumet för första gången på ett par år.

Tyvärr har inget mer hänt, Lådan är mekaniskt klar, men jag har fortfarande inte skaffat turbin eller kontroll.

Fick lite andra prioriteringar

Har ni kommit vidare?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...