Norwall June 20, 2010 Report June 20, 2010 Hej!Nu har jag införskaffat en kompressor från en F-150 Lightning. Jag har kunskap och möjlighet till att bygga egna fästen för att driva den på motorn. Hade tänkt lägga mig runt 6-8 psi...Mina frågor gäller alltså, hur ska jag se till att motorn får tillräckligt med bränsle? Behöver jag större spridare och i så fall vilken storlek?Räcker det med att skaffa en FMU eller måste jag leta rätt på någon som kan ta sig in i boxen och programmera om den? I så fall, finns det någon här som skulle vara villig att hjälpa mig? Behöver jag byta bränslepump? Toppar? Grenrör? Med andra ord, finns det någon här som byggt sin motor själv här som gärna vill dela med sig av sin kunskap och hjälpa mig få lite fart i bråten?mvh Andreaspm:a gärna! Så kan jag skicka mitt nummer så kan vi talas vid. Citera
1096 June 22, 2010 Report June 22, 2010 Kul med nån som vill bygga nåt eget... Det är atllså en Eaton M112 vi pratar om här eller?Som vanligt vid överladdning går det åt mer bränsle och mindre tändning om det ska fungera... och det finns ju lite olika vägar att gå.Antingen kör man det gamla beprövade sättet med en progressiv bränsleregulator (FMU) som höjer trycket så bränslet räcker till. Likaså på tändningssidan via en boostretard så förtändningen backas när trycket kommer... Eller skaffar man nån form av eftermarknadsgrunka som låter dig låsa upp datorn och programmera om som du vill... Visst man kan komma långt med "mailtunes" och chip men att göra det i din bil i verkligheten blir oftast bäst.Eller kör man en kombination av ovanstående... Det gör jag - eller gjort i tre säsonger, har inte fått ut bilen än i år då det vart mycket annat Min motor är en standard 5.0 i bottendelen alltså samma som din bil. Denna går på 8.5 - 9 Psi som bäst och det är "nog" i det närmaste max man bör pressa en standardbotten om det ska hålla bra... Denna motor har i och för sig TrickFlow toppar och kam, Cobra GT 40 insug och sen då en KenneBell Blowzilla på toppen... 255 pump i tanken och 42 spridare. Jag programmerar datorn själv och kör med en MSD Boost retard eller MSD 6BTM om man ska vara exakt.Tycker detta funkar bra ihop och ger en bra ekonomi vs. effekt. Har dock ingen erfarenhet att mappa 95or och upp då de har ett annat tänk... men finns ju massor att läsa om man vill lära sig... Original insug, toppar och grenrör har ju alla sin begränsning men allt går ju göra bättre om man karvar ur lite själv... vill man lägga ner lite tid på E7TE topparna så går det få lite mer flås i dom ganska lätt... Trycker man dessutom genom dom så behövs ju inga jättekanaler... ju bättre körbarhet utan tryck. Men ett par bättre headers är aldrig fel.... Mvh, Citera
Corvette June 23, 2010 Report June 23, 2010 prata med Jan-Erik på J:M Tech de kan det där med kompressorer 08 574 00 130 Citera
Norwall July 16, 2010 Author Report July 16, 2010 Hej!Vill tacka för tipsen, kör en budget variant i år. Byter kamaxel, slänger på grövre headers och fuskar lite med lustgas (125hk)....Får väl riva motorn i vinter, krypa till korset och köpa ett färdigt paket, verkar enklare... Men ska trycka dit andra toppar och ett stroker kit innan. Får väl se m lustgasen får följa med bara för syns skull!mvh Andreas Citera
1096 July 17, 2010 Report July 17, 2010 Hej igen,Jag har ju lagt på ett topp/kam-kitt på min 5.0 och sen en skruvkompressor på toppen och nödvändiga grejer runt om... å det funkar bra - uppskattningsvis runt 500hk/600Nm i motorn...Men....Betänk att ett 5.0 originalblock inte är mycket stake i om man kliver upp lite i effekter, överladd, gas, större volym och kanske dessutom mer varvtal än de 6250rpm som datorn tillåter så ger det sig för eller senare.... Skaffa ett färdigt shortblock på ett nytt boss302, dart eller liknande så slipper du ångra dig sen... Å framförallt - spara din relativt standard 5.0 för ett visst ändamål en gång om året, det sparar mycket tjafs... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.