Andersdal June 24, 2010 Report June 24, 2010 Har bytt båda hjulcylindrarna bak på grund av ingen broms på bakhjul. Bromsvarninglampan lyser fortfarande, när jag besiktigade så tändes lampan i samband med bromsprovet på bakhjulen. Hur får man den att släckas? Har bra bromsar nu, måste väl vara att ventilen för regleringen mellan fram och bak broms står fel? Citera
Ronnie S June 24, 2010 Report June 24, 2010 Du har ju bytt cylindrar bak, och luftat där efteråt. Då måste du släppa ut bromsvätska i den främre kretsen (som man gör när man luftar) tills ventilen i fördelningsblocket centreras och lampan slocknar. Det är det enda sättet jag vet att återställa bromsvarningslampan på 67-68 Mustang i alla fall, det skulle kunna vara annorlunda på senare årsmodeller. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 24, 2010 Report June 24, 2010 Hej.Den här bilden har varit med mycket nu, jag hoppasatt den kan vara till nytta även denna gång, detfinns fler sätt att centrera, troligen är det endarätta även denna gång att skruva bort och centrerapå garagebänken Citera
bjope45 June 24, 2010 Report June 24, 2010 Ja den där bilden har då hjälpt mig med mina bromsproblem!!Håller med att det bästa är att få ut fördelningsblocket på bänken och där justera kolven rätt.Man kan ju visserligen öppna framkretsen och trampa på bromsen, men risken är ju att man "trampar över" kolven åt andra hållet.Men är man försiktig så.... Skickar en stor applåd till Lars O. Utan din oförtröttliga hjälp här på forumet så vore många problem fortfarande olösta!!Härlig midsommar!!Björn Citera
Andersdal June 30, 2010 Author Report June 30, 2010 Har luftat frambromsarna, lampan vill inte släckas. Man kanske skulle släppa ut mer vätska innan man stänger nipplarna? Tog ett hjul i sänder, började med höger fram.Om man plockar bort ventilen, vad öppnar man och för tillbaka axeln? Tycker att bromsarna är bra, frågan är om man kan ombesiktiga, bara släcka lampan? Citera
Andersdal June 30, 2010 Author Report June 30, 2010 gjorde ett försök till med att släppa ut olja på frambromsarna. misslyckades helt.Har knappt någon broms alls nu, satans lampa. har luftat men blir ingen bra broms. kan huvudcylindern ha gått sönder eller vad kan det vara. Bakbromsarna verkar vara ok.Lite mystiskt faktiskt Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 30, 2010 Report June 30, 2010 Hej.Försök att skruva bort hela fördelningsblocket från innerskärmoch gör jobbet på bänken, jag tycker också när du ändå hållerpå att du införskaffar silikonbromsvättska Bytt ut din gammla bromsvättskan till silikon, den är bättre attarbeta med, du får ett bromsystem som blir smort i ställetför kärvt, dessutom håller vättskan utan byte många år Om du skall få fördelningblockets ventil till att flytta sig gårdet inte att bara släppa ut vättskan, du måste tvinga utden med att pumpa med pedalen det är endast då som ventileni fördelningsblocket flyttar sig Om du har otur så slår vetilen över till andra sidan pch du fårbörja om, därför så skall du även om det verkar jobbigt skruvabort blocket och justera, bytt till silikon, luffta alla fyra på engång Vid byte av vättska till silikon så rekomenderar jag att du köpertvå par av backventiler med slang för luftning av bromsar,biltema nr19-148 39.90 paret, montera på dessa på alla fyrahjulnipplar i öppnat läge, stoppa ändarna med backvetileri varsin glasflaska Låt systemet fylla sig med att du hela tiden fyller på medny vätska och att du lätt försiktigt trycker på pedalen föratt trycka ut den gammla med den nya vättskan Om du fyller på med silikonbromsvättska så kommer du attse i flaskorna när den gammla kommit ut och den nya kommiti, dom blandar sig inte och den gammla kommer att liggakvar i botten av flaskorna Den nya silikonvättskan flyter uppe på den gammla, back-ventilerna gör att du inte behöver stänga nipplar för änndu anser dig vara klar, dra åt nipplarna och tag bort slangar,förhoppningvis är du sedan klar När du gör så här så påverkar du inte kolven i fördelningsblockoch alla ledningar blir luftade sammtidig, silikonbromsvättskankan du beställa på Mekonomen om dom tar beställning via Hansen Racing, vättskans namn är Cartell silikonbromsvättska Du, skaffa rätta bromverktyg för att lossa ledningar d.v.s. ringnycklar som är öppna för att få på den på rörnipplar Citera
Recommended Posts