Jump to content

Mustang HT 1968 CMC1336


Klingan75

Recommended Posts

Räknade uta att sidoförskjutningen är 1,3 mm vid 5 cm infjädring om staget är parallellt med bakaxeln i utgångsläget. Det blir 5 mm vid 10 cm infjädring. För att det ska bli bra ur den synvinkeln bör staget luta något nedåt från karossfästet till fästet i bakaxeln. Det blir några olika infästningspunkter i fästet i karossen för att kunna justera detta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Räknade uta att sidoförskjutningen är 1,3 mm vid 5 cm infjädring om staget är parallellt med bakaxeln i utgångsläget. Det blir 5 mm vid 10 cm infjädring. För att det ska bli bra ur den synvinkeln bör staget luta något nedåt från karossfästet till fästet i bakaxeln. Det blir några olika infästningspunkter i fästet i karossen för att kunna justera detta.

Jag skulle absolut ha staget parallellt med bakaxeln när bilen står på hjulen med ½ tank och föraren i bilen ( eller någon lämplig sambo/kompis med ungefär samma vikt, 30 katter kan också gå bra, om de är sams vill säga..)

Radien som staget rör sig efter är minst i det läget, dvs = minst sidoförskjutning.

Synd att en wattlänk blir så bökig på en gatbil, platsen för avgasrören försvinner nästan helt, hade varit kul att bygga annars.

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara två katter och sambons häst är på tok för tung så det får bli sambon. Jag gör nog några olika hål så jag kan flytta fästet om jag behöver. Ska fundera på hur mycket fjädringsväg som utnyttjas. Hade inte du någon mätare som du satte på bilen/hjulupphängningen? Tids nog så kommer jag byta till hårdare fjädrar och bilen kommer kanske närmre marken och då måste jag kunna flytta staget. Upptäckte för övrigt att jag måste "justera" bensinröret när jag ska svetsa fast fästet vid rambenet.

Wattlänk är bättre men konstruktionen är tyngre - det blir ju svårare att komma ner i 1188 kg om man svetsar in massa plåt i bilen;). Avgassystemet kan man ju alltid dra ut framför bakhjulen om/när det behovet uppstår. Såg en FB i Fritsla med den lösningen och det såg trevligt ut:cool:.

Link to comment
Share on other sites

Avgassystemet kan man ju alltid dra ut framför bakhjulen om/när det behovet uppstår. Såg en FB i Fritsla med den lösningen och det såg trevligt ut:cool:.

Jag har kört denna FB och intygar att ljudet är "gött"

Link to comment
Share on other sites

Efter sju sorger och åtta bedrövelser verkar jag kunna se ljuset i tunneln med bromsrören fram. Det var inte lätt att hitta nipplar och det blev ännu krångligare för att jag fick med mig en bit bromsrör och nippel som någon skarvat på ena sidan:mad:. Förhoppningsvis kommer rätt nipplar från Persåkers senare i veckan. Jag vill få ner bilen på marken nuuu!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det är inga problem att byta bussningar i bladfjädrarna. Bara att slänga upp på några pallbockar och balansera bakaxeln med domkraften. Gamla bussningarna får du ut lätt... bla bla bla... Du kommer bli förvånad över hur lätt det är... bla bla bla...

Nej!:evil:

1 dag = 1 fjäder nästan klar...

Link to comment
Share on other sites

Jag forcerade mekandet och fick till en första kort provkörning. Hjulinställningen är gjord med lod och ögonmått så det var väl inte så konstigt att däcken tjöt lite i kurvorna... Jag kommer fixa till det under de kommande dagarna men jag ville köra en sväng så att allt fick sätta sig lite. Följande är gjort i vinter:

Byggt kullagrade fjädersäten (jag rekommenderar att köpa färdiga...)

Nya Koni röda stötdämpare runt om

Nya undre bärarmar

Ny grövre krängningshämmare med polybussningar

Nya bussningar och hylsor i casterstagen

Lackat om övre bärarmar och övre stötdämparfästen

Diverse skruvar/muttrar och casterstagen gulkromaterade

Lackat om spindlarna

Nya styrstag/p-ändar med justerhylsor från Global West

Svetsat in förstärkningar i stötdämpartornen

Nya fjäderhänken

Nya U-bultar till bladfjädrar/bakaxel

Polybussningar i bladfjädrarna

Nya bromsrör fram

Dessutom ligger ett omlackat parallellstag och en pitmanarm för manuell styrning och väntar. Servostyrningen är ganska okänslig men om jag skall riva i den blir det nog svårt att inte försöka få dit ett knutkors istället för den trötta rag jointen samt att få lite färg på snäckan. Vidare har jag allt jag behöver för att bygga in ett panhardstag bak men jag ska forska lite mer i hur man svetsar i bakaxeln.

post-5487-144839156728_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis!

Jag är imponerad av din energi, det gick undan på slutet förstår jag.

Stuket är helt annorlunda än förra året, den ser elakare ut numera..

Ha det bra

Janne

ps, tar du den på lördag?

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis!

Jag är imponerad av din energi, det gick undan på slutet förstår jag.

Stuket är helt annorlunda än förra året, den ser elakare ut numera..

Ha det bra

Janne

ps, tar du den på lördag?

Vet inte om jag tar Mustangen på lördag. Det beror på hur trygg jag känner mig med att allt faktiskt sitter ihop, om jag får till en hyfsad framvagnsinställning och lite annat småfix. Kommer nog köra med komplett verktygsuppsättning i bagaget ett tag...

Tror att den ser elakare ut delvis för att jag inte har på navkapslarna. Kan inte bestämma mig om jag ska sätta på dem igen. Sedan är den sänkt ca 1 tum fram vilket påverkar utseendet också.

Link to comment
Share on other sites

Verktygslådan var överflödig!

Efter en snabb koll av camber och toe i mitt garage ( Klingan hade gjort ett bra jobb, inget att justera där) drog vi till Anderstorp för att nörda racing en hel dag.

På vägen hem bytte vi bilar så jag fick testa skillnaden från förra säsongen.

Förbättringen är dramatisk, borta är det slappa och gungiga. Nu är det tight och följsamt.

Bra jobbat!

Jag ser fram mot nästa testrunda när du har fått dit panhardstaget och plockat bort servostyrningen.

En riktig sleeper är född..

Ha det bra

Janne

Gött med frukost:

Anderstorpfika.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev tillslut nya hjul. Fälgarna är 17x7,5 ET40 och har suttit på en Hyundai tidigare:oops: Däcken är 205 breda så det är inget extremt. Fick köpa till spacers också och de är 25 mm tjocka. Det hade funkat med 30 mm också men jag var inte säker på om de skulle ta i skärmkanten höger bak. Det är olika mycket plats höger och vänster bak på min bil:wtf: Jag får precis in fingret mellan övre länkarm och fälgen vid framhjulen. Skillnaden i utseende blev enorm (jämför med bilden i tidigare inlägg) men skillnaden i körupplevelse var inte jättestor.

EDIT: Janne, det är dags att du lär mig hur man får bilderna så stora som inlägget ovan. Bilden var inte så sunkig innan jag förminskade den.

post-5487-144839157934_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där var snyggt. Alla fall Jannes bild.:cool:

Båda bilderna är tagna med min mobilkamera (4 år gammal Ericsson) och den som Janne har lagt in MMS'ade jag till honom och sedan har han pulat lite med den. Sedan fuskar han och länkar via photobucket men skillnaden är ganska stor... På Jannes bild ser man dessutom min sambo och våra utemöbler som speglar sig i bakskärmen. Inte illa för en 43 år gammal nerpolerad lack.

Med de nya fälgarna ökade suget att uppdatera till skivbromsar - det blir både bättre och snyggare än trummor runt om.

Link to comment
Share on other sites

Båda bilderna är tagna med min mobilkamera (4 år gammal Ericsson) och den som Janne har lagt in MMS'ade jag till honom och sedan har han pulat lite med den. Sedan fuskar han och länkar via photobucket men skillnaden är ganska stor... På Jannes bild ser man dessutom min sambo och våra utemöbler som speglar sig i bakskärmen. Inte illa för en 43 år gammal nerpolerad lack.

Med de nya fälgarna ökade suget att uppdatera till skivbromsar - det blir både bättre och snyggare än trummor runt om.

Nånting att pyssla med till vintern?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nånting att pyssla med till vintern?

Tänkte det - har funderat på lite olika lösningar och jag får se vilken det blir. Finns dock fortfarande saker med väghållningen som skall åtgärdas - Nya hårdare fjädrar fram och bak samt en krängningshämmare bak.

Link to comment
Share on other sites

Med de nya hjulen blev det på nytt oönskade rörelser i sidled mellan karossen och bakaxeln när jag kör lite mer inspirerat. Dessutom uppfattar jag det som att bakaxeln ibland rör sig i sidled på gropig väg vilket inte är särskilt förtroendeingivande. Jag fick tillbaka lite meklust och slängde sonika ihop ett panhardstag till bakvagnen. Jag hade sedan tidigare skaffat allt jag behövde så det handlade mest om att komma igång. Konstruktionen är kopierad rakt av från Janne.

Ett fäste i ramen på förarsidan strax bakom bakaxeln, ett fäste i bakaxeln och ett fäste i bagagerumsgolvet framför tanken. Från fästet i ramen går två stag. Ett stag går till fästet i bakaxeln och håller axeln på plats i förhållande till karossen. Ett stag går till fästet framför bensintanken och förstärker konstruktionen.

Jag gjorde en kort provkörning och nu är det inga oönskade rörelser från bakvagnen alls. Jag kan svänga in riktigt kraftigt i en kurva och bakvagnen följer bara snällt med. Däremot så börjar väghållningen bli bättre än bromsarna...

post-5487-144839158319_thumb.jpg

post-5487-144839158324_thumb.jpg

post-5487-14483915833_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket bra ut!

Bakvagnen blir som i ett trollslag helt stabil och bilen upplevs som mer följsam och utan konstiga hyss.

Rätt snålt av Ford att de inte monterade ett panhardstag från början med tanke på hur stor skillnad det blir.

Gött jobbat :)

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en kort provkörning och nu är det inga oönskade rörelser från bakvagnen alls. Jag kan svänga in riktigt kraftigt i en kurva och bakvagnen följer bara snällt med. Däremot så börjar väghållningen bli bättre än bromsarna...

Ja köpte inte min för å bromsa med ;);););) Utan å gasa med

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mycket trevligt att du tog en runda mot Kinna och lät mig testa din bil. Panhard och nya fälgar/däck har tillkommit sen jag körde den sist.

Vi tog vägen till Torestorp som är både kurvig och rolig. Första intrycket var hur lättmanövrerad den är, inga hyss, allting bara harmoniserade till ett väl fungerande chassie. Till och med styrningen som fortfarande är original kändes bättre än tidigare.

Bilen är stabil och lätthanterlig och inbjuder till inspirerad körning. Att jag sedan har en förkärlek för tunna originalrattar som förmedlar en direktare känsla gör att jag faktiskt liknade mussen vid en Alfa Bertone i den avseendet!

Jag har kört bilen i alla stadier av förvandlingen och det är bara att gratulera till en riktig sleeper:)

Klingan1.jpg

Riktiga bilar körs inte bara på vägen!

Klingan2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här senast men det betyder inte att det står still i garaget. Håller på med en uppgradering av bromsarna men i avvaktan på att det skall ta fart igen i januari så rev jag ner styrinrättningen. Jag ta bort den okänsliga servostyrningen och bygga om till manuell styrning. Samtidigt försöker jag fräscha upp det som skall sitta kvar på bilen. Förra vintern blev det nya styrstag så de behöver inte åtgärdas men resten lämnar en del övrigt att önska.

Snyggade upp styrsnäckan under kvällen. Den var inte rostig utan det var olja, smuts och underredsmassa som jag skrapade av med kniv. Körde sedan några varv med avfettning och roterande stålborste till snäckan blänkte. Grundade och lackade med en färg som ser ut som obehandlat stål. Det framgår inte på mina taskiga mobilbilder för snäckan ser nästan guldig ut i färgen men i verkligheten ser det bättre ut.

Tänkte byta rag-jointen mot ett knutkors men jag vet inte om jag borde satsa på ett helt kit från Flaming river? Är osäker på vad kittet egentligen innehåller och vad man får för $100 extra jämfört med att bara köpa knutkorset.

http://www.flamingriver.com/index.php/misc/search?search=FRUJKT3

post-5487-144839171591_thumb.jpg

post-5487-144839171596_thumb.jpg

post-5487-144839171602_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snäckan ser bra ut, ett rejält lager fett och olja är underbara konservatorer.

Har det blivit något mekande under julhelgen?

Jag satt i min bil idag och kände hur det kom ett uns av inspiration igen, julhelgen brukar vara den brytpunkten för mig.

Ha det gott.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...