Jump to content

Mustang HT 1968 CMC1336


Klingan75

Recommended Posts

Jag startar en tråd om min Mustang för att jag själv tycker att det är kul att läsa vad andra gör med sina bilar. Jag köpte den 20100428 i Södra Sandby i Skåne. Bilen verkar vara i orört orginalskick och allt tyder på att mätarställningen stämmer vilket innebär att bilen gått knappt 7000 mil.

När jag letade efter en bil såg MIN kravlista och MINA prioriteringar ut så här:

1. Mustang HT -68 (För att jag har snöat in på Trans-Am racing från 60-talet)

2. Orginalutrustad med V8 (För att slippa bygga om)

3. Orginallack och aldrig omlackad (För att inte dölja en dålig USA-"renovering")

4. 4-växlad manuell (Det blev en automat)

5. 302:a (Det blev en 289)

6. Skivbromsar (Det blev trummor vilket i efterhand visat sig vara en fördel.)

Jag är mycket nöjd att jag hittade en bil som uppfyller mina tre första och viktigaste krav, speciellt punkt nummer tre. Övriga punkter tror jag att jag har möjligheten att lösa någon gång i framtiden.

Än så länge har jag inte gjort så mycket utan jag vill bekanta mig med bilen och åtgärda det som är nödvändigt. Jag vill kunna köra med bilen varje sommar istället för att ställa upp den på pallbockar och börja riva. Risken är nog stor att jag tröttnar då. Jag har bytt olja och oljefilter samt tändstift vilket gjordes 20100505 och då var mätarställningen 41930 miles. Om man följer serviceboken skulle senaste servicen varit gjord vid 36000 miles och nästa servicetillfälle infalla vid 42000 miles och därefter 48000 miles. Jag planerar att göra ett extra olje och filterbyte vid 44000 miles för säkerhets skull.

Den 20100523 var jag på Tjolöholm. Jag hade inte hunnit bli medlem så jag kunde vara med bland Mustangklubben utan det blev parkeringen utanför istället. Träffade Janne härifrån forumet och stod och pratade länge.

Så idag 20100716 tog jag och Janne en tur längs Lygnern och lånade varandras bilar. Det är stor skillnad på orenoverad orginal och en rejält uppdaterad cab... Jag var sedan tidigare intresserad av att uppdatera väghållningen men detta gav mersmak. Dock ser jag min bil som ett livstidsprojekt och jag har inte bråttom. Om jag inte hinner mer än att byta olja en vinter är jag nöjd ändå.

post-20-144839108627_thumb.jpg7512298280.jpg[/attachment:fv7ewr39]

7598231607.jpg[/attachment:fv7ewr39]

post-5487-144839161129_thumb.jpg

post-5487-144839161138_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt rätt ha inte bråttom och ta inte isär för mycket direkt. mvh Göran nyss hem kommen från W&W klockan e 02.27 och vad gör man det första när man kommer hem? Rätt kollar Mustangforum,lovar att kolla i morgon...eller idag om jag stavat någotsånär

Link to comment
Share on other sites

Glapp i styrningen...

Det verkar vara många som vill få mindre glapp i styrningen, så även jag. Min bil är utrustad med servostyrning och jag hade drygt 5 cm glapp i mittenläget. Efter några tips fick jag följande prioriteringsordning att kolla:

1. Hardyskivan/ragjoint

2. Styrsnäckan

3. Hjälpstyrarmen (tror den heter det tills någon rättar mig) som pitmanarmen går ner i.

4. Resten av länkaget ut till hjulen

Hardyskivan är helt OK på min bil så den får sitta kvar.

Med motorn igång så vred jag på ratten och tittade på pitmanarmen. Detta är för övrigt inte helt enkelt att göra själv men med tårna på ratten och ett stadigt tag om framskärmen gick det... Jag kunde konstatera att det fanns ett glapp i snäckan. När jag vred på ratten rörde sig pitmanarmen inte direkt. Jag justerade ett halvt varv på justerskruven på täckplattan och nu rör sig pitmanarmen så fort jag rör på ratten. Jag drog åt ett kvarts varv i taget och körde sedan en sväng och sedan drog jag ett kvarts varv till. Efter att ha dragit justerskruven trekvarts varv drog jag tillbaka den ett kvarts varv för jag upptäckte det räckte.

Detta resulterade i att jag nu har ca 3 cm glapp i mittenläget. Dessutom känns styrningen fastare utan att jag har fått några problem med återstyrningen. Efter att ha kört en lite kortare sväng på kurvigare vägar är det uppenbart lättare att placera bilen utan att behöva vrida fram och tillbaks på ratten. Jag är nöjd med resultatet.

När jag ändå var ute och körde passade jag på och kolla lufttrycket i däcken - något som jag borde gjort för länge sedan :oops: Hur som helst så varierade det mellan 2,0 och 2,5 bar fram och bak och höger vänster. Jag fyllde alla till 2,5 bar vilket återstår att se om det är för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Bensinpumpen nästa?

Nej, det blev det inte. Ska jag byta bensinpumpen måste jag först göra rent motorrummet ordentligt men då kommer ventilkåporna se tråkiga ut och då måste jag lacka dem osv. osv...

Brytarlöst tändsystem verkar vara något som folk håller på med. Det finns väl lite olika men eftersom jag fick ett system på köpet med bilen "valde" jag det. Systemet heter Luminition Optronic Ignition. Det går att fördjupa sig i detaljerna på följande sida om man är intresserad:

http://www.lumenition.com/new/main.php/optron/

Det är lite krångligare att installera än t.ex. Ignitor men som sagt, det följde med på köpet och då kan jag lägga 1200:- på något annat. Det tog väl 6 timmar att installera men då la jag säkert 3 timmar på att få bort tändningslåset. Låskolven var inga problem men sedan vart det värre :evil: Haynes manual var ingen hjälp och internet var inte bättre. Det löste sig iaf till slut.

Man skall koppla på tändningen på rätt sladd. Räddad av elschemat i Haynes manual:

post-20-144839114062_thumb.jpgSladdar.jpg[/attachment:23s1qxy7]

Ihopkopplat, den röda sladden går sedan genom torpedväggen:

Strömtjuv.jpg[/attachment:23s1qxy7]

Jag drog igenom sladden på samma ställe som en stor kabelhärva:

post-20-144839112667_thumb.jpgGenomföring.jpg[/attachment:23s1qxy7]

Tändmodulen placerade jag under spolarvätskebehållaren:

post-20-144839108627_thumb.jpgTändmodul.jpg[/attachment:23s1qxy7]

Allt inkopplat:

post-2705-144839113314_thumb.jpgInkopplat.jpg[/attachment:23s1qxy7]

Bilen startade på första försöket. Jag var ute och körde en sväng för att se om det blev någon omedelbar skillnad. Jag upplever motorn som rappare och mindre bluddrig. Den svarar jämnare på gaspådrag vid olika varvtal.

Nästa steg blir att kolla tändningen vilket jag inte gjorde idag.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till köpet.

Kul att höra vilka olika kriterier man har när man köper sin Mustang.

Själv är jag nyligen lycklig ägare till en 60-tals mustang.

Tog drygt ett år att hitta drömbilen.

Mina kriterier var följande:

1. -67 HT (alternativt en -68 då dom är ganska lika)

2. V8 Aut (Har haft några V8 manuella och vill nu testa V8 aut + att det blir lättare för övriga familjen att köra)

3. Ingen Svart ellet vit inredning. (Svart verkade vara väldigt vanligt i Mustanger, men en varm sommarda..)

4. Fräch från rost och konstiga lagningar

Jag hade två ställen att leta. I Sverige + Detroit (reser ofta dit). Efter att ha tittat på ett 10-tal på båda ställen så dök den upp i Detroit.

En 67 HT med delux inredning, GT huv etc i Saddle. Hade V8 aut och var väldigt fräch i karossen och under (en fd California/Arizona bil). :D

Nu är det besiktning som gäller härnäst innan man kan börja cruisa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Även om det är mitt i sommaren tänkte jag börja förbereda för vintern. Just nu håller jag på att städa ur min sambos farfars garage och det är rena arkeologiska utgrävningen. Det är en del väggfasta arbetsbänkar som skall kapas ner och en hel del som skall städas ut. För att inte nämna diverse dammiga Au de vie flaskor som låg gömda :roll:

Jag skulle vilja få tag i en rejäl borrmall för att göra en Shelbysänkning. Det borde ju finnas någon som har en sådan liggande eller rent av någon som tillverkar dem.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att sätta griller i din hjärna :--

Det var sådana griller som gjorde att jag köpte bilen, min avatar avslöjar väl en del... Jag beställde homologiseringshandling nr 1510 från SBF idag :roll: En mycket trevlig länk om man är intresserad av gammal racing med Mustang HT:

http://www.ponysite.de/67_68_notchbacks.htm

Jag behöver fortfarande borrmall till Shelbysänkning om någon har det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftermiddagen har ägnats åt att vaxa bilen. Jag kommer inte ihåg när jag vaxade en bil senast - mest beroende på att jag inte ägt någon bil som varit värd ansträngningen... Anledningen till putsningen är att min syster ska gifta sig på lördag och då skall de åka Mustang från kyrkan. Ursprungligen var planen att de skulle åka häst och vagn men det blev inte av. Min svärfar skall vara chaufför med chaufförsmässig klädsel.

Homologiseringshandlingen har kommit från SBF. Den gjorde mig inte ett dugg klokare så jag ringde till en besiktningsman på SBF för att fråga lite. Han var dock på racing och lite upptagen så jag skall ringa i början av nästa vecka. En lite rolig sak som man kan roa sig med är att ta reda på vad man fick 1968 om man beställde Catalog Part Number S8MR-5790-A till sin Mustang.

Sambon har fått prova att köra Mustang också. Hon höll krampaktigt i ratten och tog det väldigt lugnt men hon tyckte att det var riktigt roligt.

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC01119.JPG[/attachment:32pscei4]

Garaget som hör till huset som vi flyttade till i slutet av juni har blivit färdigt. Det som jag har gjort är att jag har tömt hela garaget - det gick inte att komma in. Sedan har jag rivit ner väggfasta hyllor och kapat upp en arbetsbänk och byggt nya ben till arbetsbänken. 7 resor till återvinningsstationen har det blivit än så länge. Nu har i alla fall både bil och motorcykel fått ta plats. Garaget innehåller även en slipmaskin och en rejäl pelarborr. Svarv och svets har jag 50 meter från garaget...

DSC01147.JPG[/attachment:32pscei4]

Link to comment
Share on other sites

Dagen efter kvällen före... Bröllopet gick bra och lillasyster är bortgift. Det går tydligen att klämma in ett brudpar i baksätet på en HT även när brudgummen är 2 meter lång.

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC01180.JPG[/attachment:2pcxgvad]

Jag satte blågula band från grillen till ventilationsrutorna och lite burkar ska väl skramla bakom bilen men chauffören har glömt ljuset...

DSC01183.JPG[/attachment:2pcxgvad]

Link to comment
Share on other sites

Ja banne mej,jag läste med alltihop.Jag har kollat på soe tidigare bla hagenblads berättelser om Gotland Grand National,han summerar veckan efter bättre än Fröding "idag när detta skrivs är det fredag,första dagen som kroppen känns ok,alla personer jag träffat denna vecka har jag ägnat samma tanke -ni har faen inte en aning"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För någon vecka sedan var jag ute en sväng med en kille jag känner och körde. Han har en 65'a HT som gått genom hela den svenska raggarsvängen. Osäkerheten om innehållet i motorn är stor. Jag fick provköra hans bil innan jag åte runt och letade egen mustang. Det var nyttigt för att veta lite hur det är att köra en drygt 40 år gammal bil. Kompisen packade in barnstolen i sin mustang och tog med ena sonen som redan förstått att uppskatta att åka V8. Det blev en kort sväng som avslutades med att jag blev bjuden på middag. Mycket trevligt :thumbup:

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC00287.JPG[/attachment:368d79uw]

DSC00288.JPG[/attachment:368d79uw]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

End of summer 20100918

Som många andra åkte jag till Borås för att delta på End of summer. SMHI utlovade uppehåll men på morgonen regnade det. Bilar är till för att användas och mina vindrutetorkare fungerar så det fanns inga ursäkter.

post-2705-144839113314_thumb.jpgDSC01229.JPG[/attachment:2lowvdqe]

Lyckades parkera bredvid en likadan bil som min egen. Skall enligt uppgift finnas tre i Sverige och totalt 85 tillverkade i Sea Foam Green.

post-20-144839112667_thumb.jpgDSC01233.JPG[/attachment:2lowvdqe]

En riksbekant väghållningsfantast fanns på plats...

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC01237.JPG[/attachment:2lowvdqe]

Helt otippat hamnade jag i vinnarcirkeln och vann 12 liter motorolja från en sponsor som tyckte att min bil var värd att uppmärksamma. Dessutom lyckades jag vinna körövningarna och vann en hink med bilvårdsprodukter och presentkort på bensin. Några i publiken tyckte av någon anledning att jag borde fått en tigersåg :angel:

DSC01244.JPG[/attachment:2lowvdqe]

Link to comment
Share on other sites

Ja träffen blev riktigt bra faktiskt. Mycket kul att se båda bilarna emellan vita och gröna Mustanger. Verkligen annorlunda lack som ser mycket bra ut. Klart trevligt. :D

Kul att du var där så man fick se bilen..

Hälsn Dan Blå Must 65 Cab CMC 1047

Link to comment
Share on other sites

20100925 - Historisk Racing Falkenberg

Jag och svärfar åkte ner till Falkenberg och tittade på historisk racing. Totalt 4 mustanger varav en äkta Shelby GT 350 var med och tävlade, dessutom en Ford Falcon och en GT40. Ytterligare USA-representation i form av två Camaros. Förutom en känd väghållningsfantast dök det upp Mustangåkare från Varberg. De konstaterade att det fanns en j-a massa fräcka bilar. Sedan försökte de sälja en begagnad tigersåg till mig :--

Jag och Janne pratade länge med Lars som byggt den blå 68 HT'n med nummer 96. Jag var överraskad över hur öppenhjärtligt han berättade om bilen. Den är byggd efter reglementet och har en 302'a med orginal gjutjärnstoppar och 420+ hästkrafter på bakhjulen(!) Det enda jag ångrar var att jag inte frågade om jag fick provsitta.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök på en tävling nästa år. Förare och mekaniker pratar gärna och berättar om sina bilar. Visst skulle det vara trevligt med fler Mustanger på tävlingsbanorna.

post-20-144839114062_thumb.jpgDSC01258.JPG[/attachment:2odasrhy]

post-2705-144839113314_thumb.jpgDSC01283.JPG[/attachment:2odasrhy]

post-20-144839112667_thumb.jpgDSC01260.JPG[/attachment:2odasrhy]

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC01298.JPG[/attachment:2odasrhy]

DSC01254.JPG[/attachment:2odasrhy]

Link to comment
Share on other sites

Provar igen...Alltid kul att träffa dej och Janne J.Magnus skrattar varje gång jag nämner "såg"klingan.Så här var det ,vi träffades i Borås och klingan berättade om sina planer varvid Magnus(min kompis)replikerade ska du förstöra en fin orginalbil? Klingan gav svar på tal " d e min bil jag gör väl vad jag vill med den" han berättade om trans am racing och om hur han snöat in på det ,jag kunde ju inte annat änn att hålla me, själv har jag en 68ht svensksåld med 6a och 3vxl man hur kul är det?Nu råkade Klingan vinna en massa priser bla. en hink med verktyg,varvid Magnus yppade "ge han ingen tigersåg då bara sektionerar han den".Klingan O Janne J ta inget på allvar när det gäller Varbergarna,livet är för kort att tas på allvar.(hemligt meddelande till klingan,hörde att du sålt din KTM själv ligger jag i hårdträning inför Gotland Grand Nationals,hoppas du kommer till sans,köper en hoj ställer upp i GGN samt skriver om det, det du skrev på SOE förtjänar en fortsättning PS Magnus hälsar att Verktygsboden rear tigerblad fram till 12/12 därefter står du ensam med stålet DS

Link to comment
Share on other sites

Provar igen...Alltid kul att träffa dej och Janne J.Magnus skrattar varje gång jag nämner "såg"klingan.Så här var det ,vi träffades i Borås och klingan berättade om sina planer varvid Magnus(min kompis)replikerade ska du förstöra en fin orginalbil? Klingan gav svar på tal " d e min bil jag gör väl vad jag vill med den" han berättade om trans am racing och om hur han snöat in på det ,jag kunde ju inte annat änn att hålla me, själv har jag en 68ht svensksåld med 6a och 3vxl man hur kul är det?Nu råkade Klingan vinna en massa priser bla. en hink med verktyg,varvid Magnus yppade "ge han ingen tigersåg då bara sektionerar han den".Klingan O Janne J ta inget på allvar när det gäller Varbergarna,livet är för kort att tas på allvar.(hemligt meddelande till klingan,hörde att du sålt din KTM själv ligger jag i hårdträning inför Gotland Grand Nationals,hoppas du kommer till sans,köper en hoj ställer upp i GGN samt skriver om det, det du skrev på SOE förtjänar en fortsättning PS Magnus hälsar att Verktygsboden rear tigerblad fram till 12/12 därefter står du ensam med stålet DS

:--:--:--

Här tas inget på för stort allvar! Kul att ni också dök upp i Falkenberg.

Länk till film där den röda Falconen kör ett race.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flera andra har konstaterat att körsäsongen börjar gå mot sitt slut och att det är dags att dra igång verksamheten i garaget. Jag har fått en termostatstyrd byggfläkt på 3kW installerad och den håller temperaturen i garaget på +6 grader :D

Tanken är att jag i vinter skall försöka göra något åt allt det som har med väghållning att göra. Först ville jag få dit ett rejält exportstag så fronten håller sig på plats när bilen står på pallbockar.

Fick ett paket på posten idag:

post-2705-144839113314_thumb.jpgDSC00320.JPG[/attachment:3arpemif]

Jag beställde nya skruvar men de passade inte så jag installerade med de gamla:

post-20-144839112667_thumb.jpgDSC00322.JPG[/attachment:3arpemif]

Jag hann riva ner lite mer men det tog stopp vid övre kulbulten:

post-20-144839108627_thumb.jpgDSC00324.JPG[/attachment:3arpemif]

Så här ska väl inte gummi se ut? Begränsad funktion på krängningshämmaren kanske...

DSC00325.JPG[/attachment:3arpemif]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...