Jump to content

Byta hardyskivan?

Henke cmc 2171

Recommended Posts

Håller på o fixar o pysslar med bilen i väntan på lite sol! Har nu gett mig på att byta hardyskivan.

Jag har lossat rattstången med 6 muttrar undertill, finns det fler? har jag lossat för många? Svårt att de om det bara är skivan som håller fast den, motorhuven är liiite ivägen.

Har lyckats få loss två bultar ur skivan, men de sista två är inga vanliga bultar! Saknar skallar och gängor! Ska man slå bort dessa?? Den ena är jämntjock medan den på bifogade bilden smalnar av.

I satsen från scott drake fick jag bara med skivan och fyra vanliga bultar..

Bilen är en 68:a, v8,c4 o styrservo.

Någon som har något tips? Hittar inget på forumet om detta så jag antar att det är jättelätt.. :--:--

På bilden har jag vridit rattstången något, därför ser det lite konstigt ut.

Jag har bytt Hardyskivan på min bil, men det är ett par år sedan så minnet sviktar lite. Jag vet dock att jag lossade hela rattstången. Ett fäste sitter i undersidan av instrumentpanelen och ett fäste sitter nere vid golvet (inifrån bilen). Sedan kan man flytta rattstången 5-10 cm inåt i bilen, och lägga ner den så att ratten vilar mot sätet. Inga kablar till blinkers och liknande behöver lossas.

Då kommer man åt att ta loss "klumpen" med Hardyskivan från strysnäckan (sitter på splines).

Som sagt, det var ett par år sedan så jag har inte hela arbetsgången klar för mig, men detta kanske ger dej några ledtrådar så du kommer vidare.

Det ser konstigt ut. Jag letade fram min gamla hardyskiva, och det ser precis ut som på Oscarssons bilder. Jag har borrat bort styrbultarna (en smalare och en grövre).

post-20-144839108627_thumb.jpgHardyskiva 003.jpg[/attachment:2y6zslbh]

Så här ser det ut efter montering av den nya. Styrbultarna är ersatta av nya (som man skruvar fast med mutter på baksidan) som följde med när jag köpte Hardyskivan (och då var det ändå en pirat av fabrikat Help).

Hardyskiva 001.jpg[/attachment:2y6zslbh]