Jump to content

Recommended Posts

Hej har idagsläget lud mufflers eller va dom heter och när man startar mussen å gasar så är de ju ett härligt lud å de smäller lite. hur kan man få sånt ljud även när den är varm? kanske ta bort kattarna?

Du kan ju slänga på kattarna till besiktningen oxå :)

Jag hade utan kattar första sommaren jag hade bilen, men det va för att förra ägaren kört utan.

Jag köpte sport kattar ifrån en importör i sverige(han finns tyvärr inte längre) väldigt billigt.

Fick bra värden på besiktningen samt att jag hörde absolut ingen skillnad what so ever att jag hade satt dit dom efter att ha kört utan.

Mina kattar hette typ Catco eller nått sånt. Bra skit ! :thumbup:

// Danne

Man bör inte ta bort dem utan att ersätta dem med nya. Högflödes katalysatorer kan kosta en del men polisen VS böter är inte heller billigt. ;)

Skulle vilja se den polis som krälar under och konstaterar att cattarna är borta.

Har de flygande besiktning längst vägen så är det långt ifrån otroligt. De brukar inte vara så svåra att se de där katalysatorerna. Har själv råkat ut för en det där, dock hade jag en katalysator då men de kontrollerade det visuellt.

Har man inte råd med en sport / race katalysator kan man ju lika gärna låta originalet sitta kvar.

Utan katalysatorer är risken större för att det låter "för mycket" och blir resonasljud vid vissa varvtal.

Har testat att köra utan katalysator på en av mina bilar (inte mustang) när jag bytte avgas och adapter inte passade min original katalysator.

Lät väl ball det första men man lessnade fort och det vart en sportkatalysator istället.

Tror man får pröva sig fram till hur man själv tycker det låter bäst. Ett sportigare avgasystem efter kattarna gör en del för ljudet men då får man ju

inte den extra effekten som öppnare katalysatorer ger. Har man möjlighet att skruva själv går det ju ann att testa lite.

Utan katalysatorer är risken större för att det låter "för mycket" och blir resonasljud vid vissa varvtal.

Har testat att köra utan katalysator på en av mina bilar (inte mustang) när jag bytte avgas och adapter inte passade min original katalysator.

Lät väl ball det första men man lessnade fort och det vart en sportkatalysator istället.

Tror man får pröva sig fram till hur man själv tycker det låter bäst. Ett sportigare avgasystem efter kattarna gör en del för ljudet men då får man ju

inte den extra effekten som öppnare katalysatorer ger. Har man möjlighet att skruva själv går det ju ann att testa lite.

Håller med dig! Hade mycket grovt sportavgassystem på en firebird. Resonansen var extrem. Önskade att man inte lagt de 10 lopporna på det. Gick inte ligga på motorvägen men ball lät det i låg hastighet :--

Min erfarenhet då jag bytt och haft lite olika system är:

Orginal: För tyst

Borla aggressive axleback: Resonans vid visst varvtal

Long tube headers m racekattar + FR500 dämpare (+trim enl nedan): För högt ljud, gick inte att gasa i tättbebyggt

Long tube headers m racekattar + GTA dämpare (+trim enl nedan): Går att smyga och låter lagom högt vid pådrag

Med racekattarna fick jag det där raspiga höga ljudet som låter lite som en italensk sportbil(?) och jag skulle nog föredra det lite dovare karakteristiska V8 ljudet om jag fick välja men kanske man mister det där härliga tomgångsdunket som hotrod kammarna ger då? Tror även att om man jagar effekt är det racekattar som gäller!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...