macattac August 13, 2010 Report August 13, 2010 Hallå forumet,Jag har idag köpt en Mörkblå metallic 4.6L V8 GT från 2003.Bilen är ett flyttgods från USA som gått 6000 mil.Jag har tidigare gjort lite basic trimning på Japs och BMW, men med ett flyttgods öppnar sig ju en hel underbar värld.Jag tänkte initialt köpa ett Magnaflow cat-back samt CAI...Jag har ju titta på lite headers och insug. Hur meckigt är det att byta sådant? Samt throttle body och plenum....krävs det motorlyft för att göra detta?Vad har ni mer för tips vad jag kan hitta på, utan att kompressormata den....det får vänta =) Citera
Daniel Linde August 13, 2010 Report August 13, 2010 Det som e kruxit är headers.Mitt råd är köp Long Tube headers.Det är dom som ger mest! så är det bara.Dock är det ett helsike att montera. De som jag har på min, iof 05+ kräver att man lossar motorn från kuddarna och lyfter upp motorn nån cm.Annars går det inte att få in dom.Heders blir ju också rätt varma, så ett par som är behandlade kan vara bra, då dom blir lite svalare.Risk kan annars föreligga att något i motorrummet blir för varmt och smälter eller pajjar.Korta och mid lenght'(heter det så?) är enklare o få dit, men inte alls samma effekt ökning.Men följ ditt eget huvud Just my two cents.Välkommen hit, och in med bilder! Citera
macattac August 13, 2010 Author Report August 13, 2010 Tack =)Bilder kommer, jag hämtar den på tisdag...synd med en så fin helg...men dem ska detaila den först.Long tube alltså...då måste jag hitta någon som kan hjälpa mig för jag har inte tillgång till lyft etc.Men jag får kika på coated alltså så det blir bra...samt dra avgasbandage kanske?05an är ruskigt fin också.. Citera
Daniel Linde August 13, 2010 Report August 13, 2010 Tack =)Bilder kommer, jag hämtar den på tisdag...synd med en så fin helg...men dem ska detaila den först.Long tube alltså...då måste jag hitta någon som kan hjälpa mig för jag har inte tillgång till lyft etc.Men jag får kika på coated alltså så det blir bra...samt dra avgasbandage kanske?05an är ruskigt fin också..Om du inte tycker det gör nått med avgasbandage så kan du ju lika gärna ha sådana istället för cotade headers.Bra mkt billigare!Sen går det väl o ha utan oxå iof så har nog de flesta, det va bara så du har det i tanke // Danne Citera
macattac August 13, 2010 Author Report August 13, 2010 Yes man tackar för tipset.... De här mjukvarusakerna man ser, är det bra skit? Citera
Daniel Linde August 13, 2010 Report August 13, 2010 Yes man tackar för tipset.... De här mjukvarusakerna man ser, är det bra skit?gissar på att du syftar på tex sct xcalibrator.Det e bra grejer. Har du automat så märks det ju extra mkt då den växlar aggresivare.Ska du ha i lt headers så flyttar man bak syresensorerna o då är en ny mapp ett måste annars felkodar bilen för att det tar för lång tid från motorn till sensorn. Som ett ex.även med luftfilter throttle body insug osv kan det ibland krävas en mappning o då är en dosa ett måste.Mustangperformance.se har prylar till bra pris. Ofta hemma på lager! Citera
macattac August 13, 2010 Author Report August 13, 2010 Yes man tackar för tipset.... De här mjukvarusakerna man ser, är det bra skit?gissar på att du syftar på tex sct xcalibrator.Det e bra grejer. Har du automat så märks det ju extra mkt då den växlar aggresivare.Ska du ha i lt headers så flyttar man bak syresensorerna o då är en ny mapp ett måste annars felkodar bilen för att det tar för lång tid från motorn till sensorn. Som ett ex.även med luftfilter throttle body insug osv kan det ibland krävas en mappning o då är en dosa ett måste.Mustangperformance.se har prylar till bra pris. Ofta hemma på lager!Toppen!Men mappning...enda jag hitta var no fear performance som tog 15 lakan för en mappning...är ju inte van vid sådana priser på japsare....Så att börja med en SCT xcalibrator samt cat-back och CAI kanske då? Eller vad tycker du? Citera
Daniel Linde August 13, 2010 Report August 13, 2010 Yes man tackar för tipset.... De här mjukvarusakerna man ser, är det bra skit?gissar på att du syftar på tex sct xcalibrator.Det e bra grejer. Har du automat så märks det ju extra mkt då den växlar aggresivare.Ska du ha i lt headers så flyttar man bak syresensorerna o då är en ny mapp ett måste annars felkodar bilen för att det tar för lång tid från motorn till sensorn. Som ett ex.även med luftfilter throttle body insug osv kan det ibland krävas en mappning o då är en dosa ett måste.Mustangperformance.se har prylar till bra pris. Ofta hemma på lager!Toppen!Men mappning...enda jag hitta var no fear performance som tog 15 lakan för en mappning...är ju inte van vid sådana priser på japsare....Så att börja med en SCT xcalibrator samt cat-back och CAI kanske då? Eller vad tycker du?Jag tycker CAI, cat-back samt en Xcalibrator 3/ SF 3 låter helt vettigt. Många många börjar där.Till din Xcalibrator beställer du sedan en custom mapp som skickas via epost från USA.Tex från Brenspeed.com - stort stort företag på mussar over there.Dessa är rätt bra och om du inte ska tex köra på kompressor eller så duger dessa rätt långt.För vem har lust med en mapp på 15 papp bara för att man stoppat i headers luftfilter o kanske ett trottelhus? Dessutom vet jag att folk inte vart så där skit nöjda jämnt efter en mappning för 15 papp.// Danne Citera
macattac August 14, 2010 Author Report August 14, 2010 Tack för hjälpen thus far....Blir nog ett throttelhus och plenum också...Vad får man för effektökning på en Musse med CAI, TB, plenum och nytt avgas? 10 hp eller 40hp? Citera
macattac August 15, 2010 Author Report August 15, 2010 Frågan är nu...jag ska beställa prylar från staterna.....ska man ta 75mm TB eller 70mm? Är 75mm overkill när man inte kör stressfläkt eller kompressor? Citera
BUSET August 16, 2010 Report August 16, 2010 sålänge du inte överdriver,kan bli negativ effekt av det! håll dig till mellantingen när det gäller throttelbody (min helt personliga åsikt)tror inte du lär märka någon HK ökning som förare,men bilen kan nog kännas lättare på gaspådraget och responsen.jag har nyligen gjort dessa moddar på min 06:a o känner iaf änsålänge ett snabbare svar på gas och flås Citera
macattac August 16, 2010 Author Report August 16, 2010 sålänge du inte överdriver,kan bli negativ effekt av det! håll dig till mellantingen när det gäller throttelbody (min helt personliga åsikt)tror inte du lär märka någon HK ökning som förare,men bilen kan nog kännas lättare på gaspådraget och responsen.jag har nyligen gjort dessa moddar på min 06:a o känner iaf änsålänge ett snabbare svar på gas och flåsJag tolkar det som ett 70mm som rätt val? Citera
Sa-Malmoe August 18, 2010 Report August 18, 2010 Hallå forumet,Jag har idag köpt en Mörkblå metallic 4.6L V8 GT från 2003.Bilen är ett flyttgods från USA som gått 6000 mil.Jag har tidigare gjort lite basic trimning på Japs och BMW, men med ett flyttgods öppnar sig ju en hel underbar värld.Jag tänkte initialt köpa ett Magnaflow cat-back samt CAI...Jag har ju titta på lite headers och insug. Hur meckigt är det att byta sådant? Samt throttle body och plenum....krävs det motorlyft för att göra detta?Vad har ni mer för tips vad jag kan hitta på, utan att kompressormata den....det får vänta =)Förklara gärna hur du menar att med flyttgods öppnar sig en underbar värld.Den världen är väl bara öppen till den dagen bilen är reggad i sverige Citera
macattac August 18, 2010 Author Report August 18, 2010 Var dels ur stylingsynpunkt läs: lampor etcSen finns inga avgaskrav på den så jag kan plocka kattarna om jag så känner för, dock vill jag inte vara en sån miljöbov...men racekattar dock.Sen trodde jag, efter vad jag hört, att trimningsmöjligheterna är större med flyttgods men detta har jag fått revidera. Citera
SVTCOBRA August 18, 2010 Report August 18, 2010 Hallå forumet,Jag har idag köpt en Mörkblå metallic 4.6L V8 GT från 2003.Bilen är ett flyttgods från USA som gått 6000 mil.Jag har tidigare gjort lite basic trimning på Japs och BMW, men med ett flyttgods öppnar sig ju en hel underbar värld.Jag tänkte initialt köpa ett Magnaflow cat-back samt CAI...Jag har ju titta på lite headers och insug. Hur meckigt är det att byta sådant? Samt throttle body och plenum....krävs det motorlyft för att göra detta?Vad har ni mer för tips vad jag kan hitta på, utan att kompressormata den....det får vänta =)Förklara gärna hur du menar att med flyttgods öppnar sig en underbar värld.Den världen är väl bara öppen till den dagen bilen är reggad i sverigeVad jag vet är ju avgaskraven lägre nästan obefintliga vid flytttgods vilket gör det enklare att trimma. Citera
macattac August 18, 2010 Author Report August 18, 2010 Hallå forumet,Jag har idag köpt en Mörkblå metallic 4.6L V8 GT från 2003.Bilen är ett flyttgods från USA som gått 6000 mil.Jag har tidigare gjort lite basic trimning på Japs och BMW, men med ett flyttgods öppnar sig ju en hel underbar värld.Jag tänkte initialt köpa ett Magnaflow cat-back samt CAI...Jag har ju titta på lite headers och insug. Hur meckigt är det att byta sådant? Samt throttle body och plenum....krävs det motorlyft för att göra detta?Vad har ni mer för tips vad jag kan hitta på, utan att kompressormata den....det får vänta =)Förklara gärna hur du menar att med flyttgods öppnar sig en underbar värld.Den världen är väl bara öppen till den dagen bilen är reggad i sverigeVad jag vet är ju avgaskraven lägre nästan obefintliga vid flytttgods vilket gör det enklare att trimma.Så jag hade förstått det också, men visst samtidigt hade ju bilen inte kompressor eller turbosnurra när den reggades i landet så det kanske är svårt.Men vad gäller avgasvärdena så är mitt regbevis blankt, men enligt någon författning så får högsta nivå vara 4.5% kolmonoxid...vilket är sanslöst mycket. Citera
Sa-Malmoe August 18, 2010 Report August 18, 2010 Hallå forumet,Jag har idag köpt en Mörkblå metallic 4.6L V8 GT från 2003.Bilen är ett flyttgods från USA som gått 6000 mil.Jag har tidigare gjort lite basic trimning på Japs och BMW, men med ett flyttgods öppnar sig ju en hel underbar värld.Jag tänkte initialt köpa ett Magnaflow cat-back samt CAI...Jag har ju titta på lite headers och insug. Hur meckigt är det att byta sådant? Samt throttle body och plenum....krävs det motorlyft för att göra detta?Vad har ni mer för tips vad jag kan hitta på, utan att kompressormata den....det får vänta =)Vad jag vet är ju avgaskraven lägre nästan obefintliga vid flytttgods vilket gör det enklare att trimma.Så jag hade förstått det också, men visst samtidigt hade ju bilen inte kompressor eller turbosnurra när den reggades i landet så det kanske är svårt.Men vad gäller avgasvärdena så är mitt regbevis blankt, men enligt någon författning så får högsta nivå vara 4.5% kolmonoxid...vilket är sanslöst mycket.Jag undrar om det har så stor betydelse om det är tomt på miljöfakta i regbeviset.Jag har inte heller en siffra tryckt där men de kollar ändå värde när man besiktigar bilenOch i besiktingsprotekollet är det tryckta gränsvärde på mitt.Så kolla sista besiktningpappret så står det nog där vad som inte får överskridas. Citera
macattac August 19, 2010 Author Report August 19, 2010 Senaste protokollet, detta står angivet. Inget annat.Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):CO 0,0 (4,5) Citera
Recommended Posts