Jump to content

Startproblem??


laxkungen

Recommended Posts

Efter att ha bytt termostat skulle jag starta bilen (mustang 66) men det ända som hände var ett klick och därefter ett rassel. Jag har bytt statrelä samt rengjort kablar och kontakter m.m utan resultat. Hur skall jag gå vidare? :?

Link to comment
Share on other sites

Skall testa dessa två saker! Återkommer om resultatet!

En kanske dum fråga :sick: Är det samma batteri i en mustang 66 som en modern bil? Detta med tanke på om jag skall använda startkablar? :?

Link to comment
Share on other sites

Äntligen :thumbup: fick jag igång mussen efter ett par dar med gråa hårstrån. Det var batteriet som inte orkade att dra igång startmotorn. Skall nu införskaffa ett nytt batteri. Vilket batteri rekomenderar ni och vilket ampere tal skall det ha? :?

Vill tacka cmc 49 för tipset som gjorde att bilen rullar! :thumbup::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Äntligen :thumbup: fick jag igång mussen efter ett par dar med gråa hårstrån. Det var batteriet som inte orkade att dra igång startmotorn. Skall nu införskaffa ett nytt batteri. Vilket batteri rekomenderar ni och vilket ampere tal skall det ha? :?

Mät storleken på ditt nuvarande (eller vad som får plats i baljan. Noga med höjden så inte du kortsluter när du slår igen huven. Kolla polernas placering

Tag ett underhållsfritt batteri med dessa mått från Biltema om du inte är kinkig. Så blir det vad det blir med ah. Troligen det mest prisvärda alternativet. Om några dagar kan jag kolla mitt och ge dig typNr. Lycka till. /Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vanligast är att det är typ, mått som Volvo 240 mfl,

viktigt är att polplaseringen, plus-Minus blir rätt, mät

H-B-L :thumbup:

Origial fanns det ett antal batterier med olika Ah 45,

55, 65, mfl, ett 60Ah räcker långt, Biltemas är faktiskt

idag helt ok, för en tid sedan så bytte man leverantör

och därmed sjönk retur antalet på felaktiga kraftigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen angående måtten på batteriet. :D

Nu har dock ett annat problem dykt upp! Jag hade laddat upp batteriet och körde ner till stan för att ta ett varv. Under hela tiden kör jag på parkeringsljuset och allt flyter på. När jag sedan skall fara hem så står jag på tomgång med halvljuset på då bilen lägger av. Den är sedan helt död då jag skall starta upp den. Efter starthjälp så tar jag mig sakta hemåt med bara parkeringsljusen tända för slår jag om till halv eller extraljusen (GT) så märker jag att han vill lägga av.

Strax innan hemkomst så smäller det från avgasröret ett par gånger och jag stannar bilen direkt..Jag försöker få igång han med starthjälp men utan att lyckas. Vad kan ha hänt?? :(

Har generatorn eller något annat pajat? Jag har nu påbörjat ny laddning av batteriet för att se om han startar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen angående måtten på batteriet. :D

Nu har dock ett annat problem dykt upp! Jag hade laddat upp batteriet och körde ner till stan för att ta ett varv. Under hela tiden kör jag på parkeringsljuset och allt flyter på. När jag sedan skall fara hem så står jag på tomgång med halvljuset på då bilen lägger av. Den är sedan helt död då jag skall starta upp den. Efter starthjälp så tar jag mig sakta hemåt med bara parkeringsljusen tända för slår jag om till halv eller extraljusen (GT) så märker jag att han vill lägga av.

Strax innan hemkomst så smäller det från avgasröret ett par gånger och jag stannar bilen direkt..Jag försöker få igång han med starthjälp men utan att lyckas. Vad kan ha hänt?? :(

Har generatorn eller något annat pajat? Jag har nu påbörjat ny laddning av batteriet för att se om han startar.

Symptomen tyder på kontaktfel..

Kolla :polklämma,jordning batteri/chassi,,,,,laddrelä.

Laddar den som den ska? Får du runt 14 volt på batteriet när du varvar upp?

Link to comment
Share on other sites

Mitt är 257 x 172 x 220 ( l x b x h). Tror det är biltemas 804731 men kolla polplaceringen som Lasse skrev. :--

Detta batteri har 73 amp är detta ok att sätta in i bilen? Är lite novis när det gäller amperetal på batterier? :--

Link to comment
Share on other sites

Detta batteri har 73 amp är detta ok att sätta in i bilen? Är lite novis när det gäller amperetal på batterier? :--

Detta batteri är ett fritidsbatteri, inte ett startbatteri.

Jag har precis gjort det misstaget att ta ett fritidsbatteri

när jag var på Feltema och skulle inhandla nytt batteri. Dom

har ett batteri i rätt storlek (802703) men polplaceringen

är fel. Då hittede jag ett annat batteri med rätta mått

och allt. Så jag köpte det. Då jag kom hem, upptäcker

jag att det var ett fritidsbatteri. Jag har inte hittat nåt

batteri nånstans som har rätt dimensioner och rätt

polplacering. Jag får leta vidare.

Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldrig

gör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Detta batteri är ett fritidsbatteri, inte ett startbatteri.

Jag har precis gjort det misstaget att ta ett fritidsbatteri

när jag var på Feltema och skulle inhandla nytt batteri. Dom

har ett batteri i rätt storlek (802703) men polplaceringen

är fel. Då hittede jag ett annat batteri med rätta mått

och allt. Så jag köpte det. Då jag kom hem, upptäcker

jag att det var ett fritidsbatteri. Jag har inte hittat nåt

batteri nånstans som har rätt dimensioner och rätt

polplacering. Jag får leta vidare.

Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldrig

gör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?

Mvh.

pools

Jag köpte ett original batteri till 67:an hos mekonomen som skickade beställningen till Hansen racing. Rätt storlek, polplaceringen var korrekt. Jag var helnöjd med det batteriet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... orginalbatteri? Har du nån faktura eller kvitto

där det finns ett artikelnummer. Jag köper ofta från

Hansen, men aldrig frågat om ett batteri. P.g.a. den

fraktkostnad som tillkommer.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag kanske skall hålla Käft, men polarisering på våra gammla

Mustanger kan ha mindre betydelse om man ändå kanske

skall byta stubintråden alltså originalbatterikablar till grövre

nya batterikablar :shock:

Om man bytter dessa så kan jag garantera att det blir

bättre tryck i volten än vad de gammla tunna original

kablarna ger, billig och värt vart enda öre :)

I min vagn har jag vänt batteri och bytt kablar, ingen

har undrat något ännu :think:;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag kanske skall hålla Käft, men polarisering på våra gammla

Mustanger kan ha mindre betydelse om man ändå kanske

skall byta stubintråden alltså originalbatterikablar till grövre

nya batterikablar :shock:

Om man bytter dessa så kan jag garantera att det blir

bättre tryck i volten än vad de gammla tunna original

kablarna ger, billig och värt vart enda öre :)

I min vagn har jag vänt batteri och bytt kablar, ingen

har undrat något ännu :think:;)

Lasse, var snäll och håll ALDRIG käft. Hur skulle vi noviser

annars få veta nåt?

Jag är bara en sån där halvoriginaltyp...? som vill att det

ska se så originalt ut som möjligt utan att det märks att

man har nåt helt annat är original. (svammel) Jag tänkte

faktisk beställa ett sånt här vid tillfälle. Och då måste ju

batteriet ha rätt dimensioner.Batt.pdf[/attachment:3fiuh3g9]

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Bra att du fick ok batteri. Jag skrev kanske fel typnr då jag gick på måttet.. Fritidsbatteri är gjort för djupurladdning ( typ en lampa på hela dygnet), ett bilbatteri att ge mycket (start-)effekt under kort tid. Du kan använda vilket 12-v batteri som helst om du har något liggande i byrålådan. Ah är mått på effektinnehållet dvs ju högre amp-tal desto fler startförsök enkelt sagt. Så så stort batteri som möjligt, men passa för höjden. Som Lasse skrev spelar polplaceringen roll endast om du råkar ha korta kablar. Men byta/rengöra anslutningarna är ett billigt sätt att slippa dålig kontakt som behövs nör startmotorn kräver dryga 100 A.

(Lite försvar för Biltema: jag glämde koppla loss polklämman en vinter och en instegslampa var på. Heltomt efter 6 månader. uh-fritt batteri med laddindikator. Efter c-tex laddaren en vecka kunde jag använda batteriet 2 år till (hitentills)) :--:--

Link to comment
Share on other sites

Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldrig

gör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?

Återkommer till min tidigare fråga. Kan man det?

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Hmm... orginalbatteri? Har du nån faktura eller kvitto

där det finns ett artikelnummer. Jag köper ofta från

Hansen, men aldrig frågat om ett batteri. P.g.a. den

fraktkostnad som tillkommer.

Mvh.

pools

Nej, tyvärr. Jag slängde det mesta av kvittona som jag hade sparat efter 67:an blev såld. Jag sa till mekonomen att jag ville ha batteri via hansen, uppgav årsmodell och motor och de skickade batteri som passade i måttet och rätta polplaceringar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...