Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_96411

Jo då, har koll på allt i min motor, har klart för mej vilken dur. och lyft jag ska ha.

Frågan är hur "bra" en hydraulrullkam fungerar jämfört med en mek., har hört från en motorbyggare att en hyd.rullkam "får motorn att låta som en dieselmotor".Glömde att fråga vad han menade med det.

Vad är din erfarenhet ?

comment_96414

Hydraulrulle funkar, no problems, så länge det inte går över ett visst rpm eller lyft.

Undehållsfritt på gatmotorer, men dom tunga lyftarna begränsar max rpm till 6200-6800, beroende på komponenter.

Det är risk för att hydraullyftarna "pumpas up", då är det inte trevligt.

Skulle inte varva std. lyftare till 6.8k, till det behövs bättre bitar.

Om det inte är en racemotor, skulle jag inte orka bry mej om det är hydraul eller mekanisk i den.

Har själv haft hydraulrulle i ett antal motorer tidigare, kommer att göra också nästa med samma typ.

Finns väl en del urbana legender gällande kamaxlar, det förefaller som om alla vill byta, -eller har bytt kam i sin motor.

Oberoende om dom behöver det, eller inte.

  • Author
comment_96418

Precis det jag ville höra, att du provat och tycker att det funkar.

Jag är nöjd med ett max varv på 6000, märkte att min 302:a inte hade mycket att leverera över 6000rpm jag ska plocka över samma edelbrock toppkit till 331:an.

Tackar för info !

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...