Jump to content

Batterikontakt


laxkungen

Recommended Posts

Jag har tre funderingar:

På batteriets minuspol har jag en snabbkoppling i grönt som man vrider runt. Jag har inte förstått vad denna skall vara bra till när jag skruvar fast denna skruv så kan jag fortfarande lirka bort minuspolen från batteriet. Skall det vara så? :?

Kan man bogsera en bil med automat utan att den tar skada? :?

När jag bytte termostat från 82 till 71 grader så har jag fått mycket sämre värme i cupén mot tidigare, skall det vara så? För info så visar tempmätaren nästan i botten på Low vid normal körning tidigare låg den halvvägs mot mitten. :?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den gröna ratten är en strömbrytare (huvudströmbrytare), den låser inte mot batteripolen,

du får ta och skruva åt bulten som sitter på batteriklämman, brukar vara 13:s nyckel.

Nej du bör inte bogsera alls, men mycket kort sträcka i mycket långsam fart kan gå.

Borde inte påverka värmen särskilt mycket, kanske du har fått in luft i värmepaketet när du bytte termostat?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

På batteriets minuspol har jag en snabbkoppling i grönt som man vrider runt. Jag har inte förstått vad denna skall vara bra till när jag skruvar fast denna skruv så kan jag fortfarande lirka bort minuspolen från batteriet. Skall det vara så? :?
Precis som Tommyax skriver, så är det en strömbrytare. En s.k.

batterifrånskiljare. Vad har du för försäkring på bilen? Om du har en

entusiastförsäkring brukar det krävas att man har en sån. (Och det

borde vara en 10:ans nyckel eller 3/8" till batteripolerna, inte 13)

Du kanske har ditt problem med laddningen där, att batteripolerna

inte sitter fast ordentligt.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara till att köra till Vindeln fram och tillbaka

som kan bota den sjukdomen. ;) Särskilt imorron är en

bra dag för att få ut luft ur kylaren. Jag lovar. ;)

D.v.s. att köra lite och sen fylla på mera vatten. Och

glykol, förstås. Det ska alltid finnas glykol i kylarvattnet.

För att motverka rostbildning inuti motorn.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Nej, du måste få vattnet att gå genom motorn ett

antal varv. Då kommer det att bli lägre nivå i kylarn.

Men var försiktig om du tänker skruva av locket när

motorn är varm. Du kommer att bränna dej om du bara

skruvar av det. Låt motorn svalna innan du skruvar av.

Kolla kylarnivån när motorn är kall. Nivån ska vara någon

cm. ovanför cellerna. Förresten, du har väl en slang som

går från kylarlockets fäste ner under kylarn. Det är en

dränering om det finns för mycket vatten i motorn. När

kylarlockets fjäder öppnar av för stort tryck, släpper

det ut vatten genom slangen. Och vattennivån stabilerar

sej till rätt nivå.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

OK! Jag får testa att köra till och från vindeln för att se om det blir nå varmare i bilen. Jag hade hört att det gick att låta bilen gå varm med locket uppe för att få bort eventuell luft i systemet.

När det gäller dräneringslangen, kan du montera en liten behållare som samlar upp överskottsvatten från kylaren. Det är inte original men funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...