Jump to content

Vad ska/kan det kosta att modernisera 289 motor + motorrum?

Recommended Posts

Hej!

Lite bakgrund: Jag har lite småläckage (topplockspackning, sumpen, några packningar i växellådan) i min '65 mustang med 289, C4 och autolite 2100. Tanken är att försöka få ordning på det under vintern. Motorn som sådan går bra (trots läckagen), vakuum tycks ligga stabilt kring 20 och där är inga större variationer i kompression vad jag har noterat, inga suspekta avgasröker. Motorrummet ser ok ut, men tidens tand har gjort sitt så där är lite sprickbildning i den svarta färgen. Elkablaget ser väl ok ut det med, men det kunde defintivt varit bättre ;)

Till frågan: istället för att jag lallar omkring och småfixar saker kan jag ju lämna in bilen till någon schysst verkstad och få motorn tvättad, målad och nya packningar (och eventuellt andra saker som behöver bytas samtidigt) samt ett nymålat och tillfixat motorrum med nytt kablage och slangar. Är det någon som har koll på ungefär vad en sådan manöver kan tänkas kosta? Kanske fördelat på en kostnad för motorrenovering och en för iordningställande av motorrummet (jag befinner mig i sydvästra skåne)?

Om man lämnar in bilen och motorn är nedmonterad - finns det några delar (förutom sådant som måste bytas pga slitage) som kan vara bra att byta/uppdatera för att få lite bättre prestanda i kärran när den är klar?

All input tas tacksamt emot!

Martin

Hej igen Martin

Min Musse är orginal men jag har tänkt att se över motor och få tillbaka rätt färg samt

även se över kabelhärvan i motorutrymmet. Nu ok men kablar är lite torra, Vill gärna ha bra kablage tillgenerator..Hängde av orginalkåpor och monterade gamla Shelby kåpor som var köpta på Hansen Racing tidigt 70 tal.. Dan :D