JohanC Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Det låter ett klickande, släpande ljud från bakvagnen, och det ändrar frekvens med farten framåt. Det låter från båda sidor, och är synkat med varandra. Är det någon som har något tips vad det kan vara? Det låter inte illa på något sätt eller som att något håller på att gå sönder. Låter ungefär som att något "går emot" hjulen när de snurrar, typ anliggande bromsar.Min första tanke är bakaxel. Sitter en vanlig 8'' utan diff. Kan det vara så enkelt som att olja ska fyllas på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mario Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Det låter ett klickande, släpande ljud från bakvagnen, och det ändrar frekvens med farten framåt. Det låter från båda sidor, och är synkat med varandra. Är det någon som har något tips vad det kan vara? Det låter inte illa på något sätt eller som att något håller på att gå sönder. Låter ungefär som att något "går emot" hjulen när de snurrar, typ anliggande bromsar.Min första tanke är bakaxel. Sitter en vanlig 8'' utan diff. Kan det vara så enkelt som att olja ska fyllas på?Lyft bilen och ta bort bakhjulen dra av bromstrummorna kolla om det ligger nåt löst, det händer att det lossnar delar ifrån det automatiska bromsspännarsystemet som ligger och skramlar. MVHMario Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Hej.Kolla oljan i bakaxen, kan också vara att bromsarligger på, ett råd, demontera broms trummorna bakoch kolla Det är lätt att kolla bromsar bak och kanske göra service, lyft bakvagnen med domkraft, bäst är att lyfta mitt under klumpen på bakaxeln, ställ in två pallbockar och släpp ned Bilen står nu med sin belastning som om den stårhjulen, skruva av bakhjulen och tag bort eventuellalåsbrickor på pinbultar som fälgmuttrarna skruvasfast på, låsen måste demonteras för att frigöra så att bromstrumman går att dra av Om bromsbackarna ligger på så är det lite svårt att dra av trumman, då måste man ställa ner bromsinställningen. På bromsköldens insida nederkant sitter en avlång plastplugg, tag bort den med en spårskruvmejsel Innanför det avlånga hålet sitter justeringen, är somett kugghjul, har du dom s.k. självjusteringarna kvarså måste spärren till dessa hållas undan för att detskall gå att ställa ner backarna, svårt att förklaraDet är väldigt viktigt att du införskaffar en gördet själv bok typ Haynes för att förstå hur det serut och hur det skall se ut Me lite tur går trumman att dra av utan allt stök och du kan komma åt att rengöra och kanske måla om det behövs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 1, 2010 Author Report Share Posted September 1, 2010 Hej.Kolla oljan i bakaxen, kan också vara att bromsarligger på, ett råd, demontera broms trummorna bakoch kolla Det är lätt att kolla bromsar bak och kanske göra service, lyft bakvagnen med domkraft, bäst är att lyfta mitt under klumpen på bakaxeln, ställ in två pallbockar och släpp ned Bilen står nu med sin belastning som om den stårhjulen, skruva av bakhjulen och tag bort eventuellalåsbrickor på pinbultar som fälgmuttrarna skruvasfast på, låsen måste demonteras för att frigöra så att bromstrumman går att dra av Om bromsbackarna ligger på så är det lite svårt att dra av trumman, då måste man ställa ner bromsinställningen. På bromsköldens insida nederkant sitter en avlång plastplugg, tag bort den med en spårskruvmejsel Innanför det avlånga hålet sitter justeringen, är somett kugghjul, har du dom s.k. självjusteringarna kvarså måste spärren till dessa hållas undan för att detskall gå att ställa ner backarna, svårt att förklaraDet är väldigt viktigt att du införskaffar en gördet själv bok typ Haynes för att förstå hur det serut och hur det skall se ut Me lite tur går trumman att dra av utan allt stök och du kan komma åt att rengöra och kanske måla om det behövs Hissade och pallade upp. Verkar som att det finns tillräckligt med olja i klumpen, det rinner ur nivåpluggen om jag skruvar ut den. Provade att vrida bakhjulen, och vänster bak är trögt i stort sett hela varvet runt. Höger bak är bättre och verkar rulla.Tog därefter av hjulet och drog av trumman (gick bra efter lite kraftmätning). Det verkar definitivt som att bromsarna ligger på, speciellt på vänster bak. Jag skruvade några varv på justeringsskruven innan jag satte på trumman igen. Nu när jag snurrar på vänster bak så går det lättare, det snurrar ca 1 varv när jag sätter lite fart. Borde väl tyda på att hjullagren är dragna med rätt moment Min nästa fråga blir hur man vet att justerskruven är rätt inställd? Nu skruvade jag den så att det går ganska lätt att trä på och dra av trumman. Vad händer om jag lättar för mycket på skruven? Påverkas bromsverkan? Eller kommer den automatiskt att justeras?Annars såg det bra ut i trumman. Verkade vara hyfsat nyrenoverade med nya delar (backar, fjädrar, justerskruv etc.)Ska tilläggas att jag har Haynes manual, men blir inte riktigt klok på vad "rätt" justering är. Kan det vara så att bromsarna självjusteras, dvs när jag börjar åka igen så kommer de tillbaka till läget innan, dvs backarna går i trumman även utan att jag bromsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Hej.Vid några tillfällen så har jag skrivit att de s.k. självjusteringarnaibland inte är att lita på, själv har jag alltid tagit bort dom Nu är det jag som tycker och andra får ha sin uppfattning, jagdemonterar alltid bort justeringarna, jag tycker att om man åker500 mil om året med sin entusiastbil så finns det tid att justerabromsarna själv inför åksesongen Det kan ibland vara en fördel med att man kan justera så attdet finns lite spel för bromsbackar att röra sig, detta gör ocksåatt man kan få bakbromsar att ta lite senare, en del håller intemed om detta, men så är det Med nedjusterade bromsar bak så går det lättare för trummanatt snurra, oftast gör självjusteringar att backar ligger på lite.Har du självjusteringar så gör dessa att backarna återgår tilldet läge du hade innan du lättade på backarna mekaniskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 1, 2010 Author Report Share Posted September 1, 2010 Lars,Tack för all kunskap du delar med dig. Det låter som att de automatiska justeringarna ska bort. Hur gör jag det? Vilka delar ska bort? Och hur vet jag att bromsar är rätt justerade manuellt? Läste en annan tråd att man får justera båda bromsarna bak samtidigt, dvs samma antal varv på justerskruven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Hej.Du kan avlägsna alla delar till självjusterigen, sedanflyttar du den nedre fjädern till motsatt sida broms-back, kan bli lite hård att sträcka men det går Jag brukar använda en större avbitare att flyttafjäder med, får bra tag, pressa inte ihop avbitarenför hårt bara. Nej du behöver inte justera samtidigt, lite bökigt kanman tycka det är att ligga och klicka upp justeringmed mejsel, bilen upphissad med bockar under bak-axel, fälgar med däck monterade Ligg under, se till att få båda sidor fria från motståndav bromsband (Backar), börja på en sida och justera ut tills du får fullt motstånd, det skall vara så hårtutjusterat så att det låser, och att justeringen integår att justera ut mer = stumm Släpp justeringen tio hack, du vet säkert att ett hackpå justeringens kugg är nästan omärkbart, försök snurra på hjulet, om det fortfarande tar emot så släpper dufem hack till, håll reda på hur många hack som du justeratför att få hjulet att snurra lätt När du är klar med manuell justering på en sida så gör dulika dant på andra sidan, här går det oftast fortare eftersomdu övat Samma hårda uppjustering och samma antal hack vid från-justering, sedan behöver du inte göra detta varje år, någongång igen efter ett par års åkande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 2, 2010 Author Report Share Posted September 2, 2010 Innan hela autojusteringen åker bort tänkte jag ta en sväng nu när bromsarna är justerade manuellt, och inte ligger på. Bara för att vara säker på att det var från bromsarna ljudet kom ifrån. Tack för värdefull info, detta forum är suveränt för oss newbies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 3, 2010 Author Report Share Posted September 3, 2010 Lars,Jag hade en tanke om att det kanske är handbromswiren som har fastnat på vänster sida, och det är därför som bromsen ligger an? Skulle det kunna vara på det sättet? Skulle isåfall förklara varför bara vänster kärvar. Dessutom är handbromsverkan kass, jag kan åka även om den är åtdragen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Säkert Wiren som kärvar för dig. Byt eller försök att smörj upp den om du vill snåla.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Hej igen.Du kan göra som Berra skriver, eller köp nytt för bästa resultat.Vet inte om jag kommer ihåg rätt när det gäller 65-66 handbroms,jag har för mig att det var två vajer på min 65a, alltså en högeroch en vänster På en 67a som jag ägt var det så att det var en lång vajer somlåg i båge och var skarvad på vänster sida med ett bleck I båda fallen så måste man spänna justeringen på själva spak-länken under bilen, kärvar en sida så drar den åt hårdare påden andra sidan, så det är svårt att säga vilken sida som kärvar Lättast att kolla är att lägga sig under och dra i den naknavajern på vardera sidan, man känner om det rör sig ellerom den sitter fast, du skall kunna känna rörelsen i vajer Bromsdetaljer 65-66.jpg[/attachment:1x30sx3j] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Du kommer ihåg rätt Lasse en på varje sida. Sedan om man vill att det ska bli seriöst så byter man båda. Men det bestämmer du själv om du tycker att det behövs. Kan vara en ide och känna på den andra när du ändå håller på.Lycka till. Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 Handbromsvajern ska kollas definitivt. Var ute en sväng och provkörde idag efter bromsjustering. Det släpande ljudet är borta, vilket säkert tyder på att bromsarna inte längre ligger an. Däremot gnisslar det nu ca 1 gång/hjulvarv (eller drivaxelvarv, svårt att säga). Låter ungefär som bromsar gnisslar. När jag trycker ner bromspedalen lätt och bromsar försvinner gnisslet. Tyckte att jag hörde gnissel även när jag lyfte upp bakvagnen och snurrade på hjulen, då lät det ett gnisslande ljud från drivaxeln. Men, när jag bromsar så gnisslar det alltså inte... Det vore skönt att bli av med ljudet, det låter som högst när man åker i ca 30 km/h. Den går ju som en klocka annars, motorn spinner som en katt. Vill verkligen åka gnisselfritt? Någon som kan ha en aning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 Hej.Problemet är mycket vanligt, har med bromsbackarna att göra,bromsbackarna flyttar sig inte bara inåt-utåt utan även uppåt-nedåt, gnirket som hör är när backarna kommit i ett ocentrerat läge Bromstrumman som sitter på drivaxeln rör sig lite i sidled ochuppåt-nedåt (visst glapp = Slitet). obs rörelsen är väldigt liten, normalt på en gammal Mustang, inte bara på Mustanger förresten, viss rörlighet är det i alla fall Brukar hjälpa om man byter rullager mm på stickaxlar, bakaxelrenovering Tillbaka till gnirket, lite svårt att förklara men om du bromsarså centrerar backarna och anligningen försvinner för stunden,en lät bromsning och backarna flyttar sig i höjd, gnirk ljudet återkommer En hård trampning på bromspedalen och backarna centerarigen, så här håller det på hela tiden Det är därför det är bra när man gör manuell justering avbakbromsar utan självjustering, att man backar ut backarså hårt det går mot trumman innan man justerar ifrån Förlått mitt svammel igen, har svårt att förklara på annatsätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanC Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 Lars,Du svamlar inte, då verkar veta vad du talar om.Så, om jag förstår rätt så beror gnisslet med största sannolikhet på att bromsbackarna är i ett ocentrerat läge, och att det förmodligen skulle hjälpa om jag justerar åt skruven så hårt det går så att hjulet låser sig, och sedan släpper ut den tills dess att hjulet snurrar utan att ta i?Låter ju inte så svårt, och skönt att det inte verkar vara något stort ingrepp som behövs. Vinterns projekt består nog i att gå igenom hela bromssystemet och införskaffa nya slitdelar, backar, fjädrar, handbromswire och kanske nya trummor. Handbromsen verkar inte ta överhuvudtaget just nu, och lite genomgång, rengöring etc. skulle nog inte sitta fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.