Jump to content

Lätt missljud från bakvagnen


Recommended Posts

Det låter ett klickande, släpande ljud från bakvagnen, och det ändrar frekvens med farten framåt. Det låter från båda sidor, och är synkat med varandra. Är det någon som har något tips vad det kan vara? Det låter inte illa på något sätt eller som att något håller på att gå sönder. Låter ungefär som att något "går emot" hjulen när de snurrar, typ anliggande bromsar.

Min första tanke är bakaxel. Sitter en vanlig 8'' utan diff. Kan det vara så enkelt som att olja ska fyllas på?

Link to comment
Share on other sites

Det låter ett klickande, släpande ljud från bakvagnen, och det ändrar frekvens med farten framåt. Det låter från båda sidor, och är synkat med varandra. Är det någon som har något tips vad det kan vara? Det låter inte illa på något sätt eller som att något håller på att gå sönder. Låter ungefär som att något "går emot" hjulen när de snurrar, typ anliggande bromsar.

Min första tanke är bakaxel. Sitter en vanlig 8'' utan diff. Kan det vara så enkelt som att olja ska fyllas på?

Lyft bilen och ta bort bakhjulen dra av bromstrummorna kolla om det ligger nåt löst, det händer att det lossnar delar ifrån det automatiska bromsspännarsystemet som ligger och skramlar.

MVH

Mario

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kolla oljan i bakaxen, kan också vara att bromsar

ligger på, ett råd, demontera broms trummorna bak

och kolla :)

Det är lätt att kolla bromsar bak och kanske göra

service, lyft bakvagnen med domkraft, bäst är att

lyfta mitt under klumpen på bakaxeln, ställ in två

pallbockar och släpp ned :-|

Bilen står nu med sin belastning som om den står

hjulen, skruva av bakhjulen och tag bort eventuella

låsbrickor på pinbultar som fälgmuttrarna skruvas

fast på, låsen måste demonteras för att frigöra så

att bromstrumman går att dra av :roll:

Om bromsbackarna ligger på så är det lite svårt att

dra av trumman, då måste man ställa ner bromsinställningen. :shh:

På bromsköldens insida nederkant sitter en avlång plastplugg,

tag bort den med en spårskruvmejsel :?

Innanför det avlånga hålet sitter justeringen, är som

ett kugghjul, har du dom s.k. självjusteringarna kvar

så måste spärren till dessa hållas undan för att det

skall gå att ställa ner backarna, svårt att förklara

Det är väldigt viktigt att du införskaffar en gör

det själv bok typ Haynes för att förstå hur det ser

ut och hur det skall se ut :)

Me lite tur går trumman att dra av utan allt stök och

du kan komma åt att rengöra och kanske måla om det behövs ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kolla oljan i bakaxen, kan också vara att bromsar

ligger på, ett råd, demontera broms trummorna bak

och kolla :)

Det är lätt att kolla bromsar bak och kanske göra

service, lyft bakvagnen med domkraft, bäst är att

lyfta mitt under klumpen på bakaxeln, ställ in två

pallbockar och släpp ned :-|

Bilen står nu med sin belastning som om den står

hjulen, skruva av bakhjulen och tag bort eventuella

låsbrickor på pinbultar som fälgmuttrarna skruvas

fast på, låsen måste demonteras för att frigöra så

att bromstrumman går att dra av :roll:

Om bromsbackarna ligger på så är det lite svårt att

dra av trumman, då måste man ställa ner bromsinställningen. :shh:

På bromsköldens insida nederkant sitter en avlång plastplugg,

tag bort den med en spårskruvmejsel :?

Innanför det avlånga hålet sitter justeringen, är som

ett kugghjul, har du dom s.k. självjusteringarna kvar

så måste spärren till dessa hållas undan för att det

skall gå att ställa ner backarna, svårt att förklara

Det är väldigt viktigt att du införskaffar en gör

det själv bok typ Haynes för att förstå hur det ser

ut och hur det skall se ut :)

Me lite tur går trumman att dra av utan allt stök och

du kan komma åt att rengöra och kanske måla om det behövs ;)

Hissade och pallade upp. Verkar som att det finns tillräckligt med olja i klumpen, det rinner ur nivåpluggen om jag skruvar ut den. Provade att vrida bakhjulen, och vänster bak är trögt i stort sett hela varvet runt. Höger bak är bättre och verkar rulla.

Tog därefter av hjulet och drog av trumman (gick bra efter lite kraftmätning). Det verkar definitivt som att bromsarna ligger på, speciellt på vänster bak. Jag skruvade några varv på justeringsskruven innan jag satte på trumman igen. Nu när jag snurrar på vänster bak så går det lättare, det snurrar ca 1 varv när jag sätter lite fart. Borde väl tyda på att hjullagren är dragna med rätt moment :?:

Min nästa fråga blir hur man vet att justerskruven är rätt inställd? Nu skruvade jag den så att det går ganska lätt att trä på och dra av trumman. Vad händer om jag lättar för mycket på skruven? Påverkas bromsverkan? Eller kommer den automatiskt att justeras?

Annars såg det bra ut i trumman. Verkade vara hyfsat nyrenoverade med nya delar (backar, fjädrar, justerskruv etc.)

Ska tilläggas att jag har Haynes manual, men blir inte riktigt klok på vad "rätt" justering är. Kan det vara så att bromsarna självjusteras, dvs när jag börjar åka igen så kommer de tillbaka till läget innan, dvs backarna går i trumman även utan att jag bromsar?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vid några tillfällen så har jag skrivit att de s.k. självjusteringarna

ibland inte är att lita på, själv har jag alltid tagit bort dom :)

Nu är det jag som tycker och andra får ha sin uppfattning, jag

demonterar alltid bort justeringarna, jag tycker att om man åker

500 mil om året med sin entusiastbil så finns det tid att justera

bromsarna själv inför åksesongen 8)

Det kan ibland vara en fördel med att man kan justera så att

det finns lite spel för bromsbackar att röra sig, detta gör också

att man kan få bakbromsar att ta lite senare, en del håller inte

med om detta, men så är det :?

Med nedjusterade bromsar bak så går det lättare för trumman

att snurra, oftast gör självjusteringar att backar ligger på lite.

Har du självjusteringar så gör dessa att backarna återgår till

det läge du hade innan du lättade på backarna mekaniskt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lars,

Tack för all kunskap du delar med dig. Det låter som att de automatiska justeringarna ska bort. Hur gör jag det? Vilka delar ska bort? Och hur vet jag att bromsar är rätt justerade manuellt? Läste en annan tråd att man får justera båda bromsarna bak samtidigt, dvs samma antal varv på justerskruven.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du kan avlägsna alla delar till självjusterigen, sedan

flyttar du den nedre fjädern till motsatt sida broms-

back, kan bli lite hård att sträcka men det går :shock:

Jag brukar använda en större avbitare att flytta

fjäder med, får bra tag, pressa inte ihop avbitaren

för hårt bara. :)

Nej du behöver inte justera samtidigt, lite bökigt kan

man tycka det är att ligga och klicka upp justering

med mejsel, bilen upphissad med bockar under bak-

axel, fälgar med däck monterade :)

Ligg under, se till att få båda sidor fria från motstånd

av bromsband (Backar), börja på en sida och justera

ut tills du får fullt motstånd, det skall vara så hårt

utjusterat så att det låser, och att justeringen inte

går att justera ut mer = stumm :shock:

Släpp justeringen tio hack, du vet säkert att ett hack

på justeringens kugg är nästan omärkbart, försök snurra

på hjulet, om det fortfarande tar emot så släpper du

fem hack till, håll reda på hur många hack som du justerat

för att få hjulet att snurra lätt :)

När du är klar med manuell justering på en sida så gör du

lika dant på andra sidan, här går det oftast fortare eftersom

du övat :?

Samma hårda uppjustering och samma antal hack vid från-

justering, sedan behöver du inte göra detta varje år, någon

gång igen efter ett par års åkande ;)

Link to comment
Share on other sites

Innan hela autojusteringen åker bort tänkte jag ta en sväng nu när bromsarna är justerade manuellt, och inte ligger på. Bara för att vara säker på att det var från bromsarna ljudet kom ifrån. Tack för värdefull info, detta forum är suveränt för oss newbies.

Link to comment
Share on other sites

Lars,

Jag hade en tanke om att det kanske är handbromswiren som har fastnat på vänster sida, och det är därför som bromsen ligger an? Skulle det kunna vara på det sättet? Skulle isåfall förklara varför bara vänster kärvar. Dessutom är handbromsverkan kass, jag kan åka även om den är åtdragen? :problem:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Du kan göra som Berra skriver, eller köp nytt för bästa resultat.

Vet inte om jag kommer ihåg rätt när det gäller 65-66 handbroms,

jag har för mig att det var två vajer på min 65a, alltså en höger

och en vänster :roll:

På en 67a som jag ägt var det så att det var en lång vajer som

låg i båge och var skarvad på vänster sida med ett bleck :-|

I båda fallen så måste man spänna justeringen på själva spak-

länken under bilen, kärvar en sida så drar den åt hårdare på

den andra sidan, så det är svårt att säga vilken sida som kärvar :?

Lättast att kolla är att lägga sig under och dra i den nakna

vajern på vardera sidan, man känner om det rör sig eller

om den sitter fast, du skall kunna känna rörelsen i vajer ;)Bromsdetaljer 65-66.jpg[/attachment:1x30sx3j]

Link to comment
Share on other sites

Handbromsvajern ska kollas definitivt. Var ute en sväng och provkörde idag efter bromsjustering. Det släpande ljudet är borta, vilket säkert tyder på att bromsarna inte längre ligger an. Däremot gnisslar det nu ca 1 gång/hjulvarv (eller drivaxelvarv, svårt att säga). Låter ungefär som bromsar gnisslar. När jag trycker ner bromspedalen lätt och bromsar försvinner gnisslet. Tyckte att jag hörde gnissel även när jag lyfte upp bakvagnen och snurrade på hjulen, då lät det ett gnisslande ljud från drivaxeln. Men, när jag bromsar så gnisslar det alltså inte... Det vore skönt att bli av med ljudet, det låter som högst när man åker i ca 30 km/h. Den går ju som en klocka annars, motorn spinner som en katt. Vill verkligen åka gnisselfritt? Någon som kan ha en aning... :problem:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Problemet är mycket vanligt, har med bromsbackarna att göra,

bromsbackarna flyttar sig inte bara inåt-utåt utan även

uppåt-nedåt, gnirket som hör är när backarna kommit i ett

ocentrerat läge :shock:

Bromstrumman som sitter på drivaxeln rör sig lite i sidled och

uppåt-nedåt (visst glapp = Slitet). obs rörelsen är väldigt liten,

normalt på en gammal Mustang, inte bara på Mustanger

förresten, viss rörlighet är det i alla fall :roll:

Brukar hjälpa om man byter rullager mm på stickaxlar, bakaxel

renovering :)

Tillbaka till gnirket, lite svårt att förklara men om du bromsar

så centrerar backarna och anligningen försvinner för stunden,

en lät bromsning och backarna flyttar sig i höjd, gnirk ljudet

återkommer :roll:

En hård trampning på bromspedalen och backarna centerar

igen, så här håller det på hela tiden :crazy:

Det är därför det är bra när man gör manuell justering av

bakbromsar utan självjustering, att man backar ut backar

så hårt det går mot trumman innan man justerar ifrån ;)

Förlått mitt svammel igen, har svårt att förklara på annat

sätt :eh:

Link to comment
Share on other sites

Lars,

Du svamlar inte, då verkar veta vad du talar om.

Så, om jag förstår rätt så beror gnisslet med största sannolikhet på att bromsbackarna är i ett ocentrerat läge, och att det förmodligen skulle hjälpa om jag justerar åt skruven så hårt det går så att hjulet låser sig, och sedan släpper ut den tills dess att hjulet snurrar utan att ta i?

Låter ju inte så svårt, och skönt att det inte verkar vara något stort ingrepp som behövs. Vinterns projekt består nog i att gå igenom hela bromssystemet och införskaffa nya slitdelar, backar, fjädrar, handbromswire och kanske nya trummor. Handbromsen verkar inte ta överhuvudtaget just nu, och lite genomgång, rengöring etc. skulle nog inte sitta fel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...