pools Posted September 2, 2010 Report Share Posted September 2, 2010 Hej!Jag vet att detta har diskuterats tidigare, men hittar inteigen tråden. Jag har bytt tändkablar, men hade inte tid attsätta dom i rätt ordning längdmässigt. I går kväll flyttadejag om dom. Trodde väl att jag visste var ettans kabel skullesitta. Visst ska den sitta ungefär kl. 1 sett framifrån bilen?Sen 5:ans kl. 12. 4:ans kl. 10, o.s.v.Så satte jag dom, Och bilen startade inte. Sköt bakut så jagtrodde jag skulle skita på mej.Då tog jag bort 1:ans tändstift, kollade när kolven var i topp,och var rotorn då pekade. Satte 1:ans kabel dit, sen 5:ans o.s.vHar jag rätt eller?Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted September 2, 2010 Report Share Posted September 2, 2010 Jag kanske är omständig. Men jag skulle kolla kolven i topp, bägge ventilerna stängda till ettans cyl, sedan att TDC står på märkningen. Då är du garanterad var ettans tänd punkt på rotorn i fördelaren.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted September 2, 2010 Author Report Share Posted September 2, 2010 Tack Berra. Jag får kolla det på tisdag. Är upptagen hela helgen.Kändes besvärligt att plocka av ventilkåpan. Tänkte aldrig attkolla TDC. Men om kolven är i topp, och rotorn pekar på 1:anskabel, kan det väl inte va ett halv varv fel, eller?Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Jodå en fyrtaktare går 2 varv mellan varje tändning ett halvt varv på rotorn är ett varv på motorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted September 17, 2010 Author Report Share Posted September 17, 2010 Hej!Nu äntligen har jag haft tid att ägna mej åt favoritsysselsättningenigen. Att fixa med Mussen, förstås. Jag har nu konstaterat att fördelaren sitter ett halvt varv fel. Därför startade den inte, utansköt bakut när den tände under avgascykeln. (fy på dej Mats) Men det får jagfixa i vinter. Nu går den i alla fall som den ska. Berra, du ledde mejpå rätt spår, att kolla svängningsdämparen. Att den står på nollnär rotorn pekar på ettan, samtidigt som kolven på ettan är i topp.Tack för hjälpen!Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.