Dan53 Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Hje. Jag har en 289a' med Edelbrock 600 förgasare 1405. nålarna är 70-47. jag tycker han drar mycket,trots lugn körning. Kan mindre nålar vara ett alternativ? Eller är 600 för stor på 289a' ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Hej.Hur mycket är för mycket, jag menar bensinförbukning Nålar finns att köpa parvis, Hansen Racing, Amerikan Racing,Norrlads Custom mfl, det finns även s.k. Trick kitt som harfler nålar att prova med Din fråga om du har för stor cfm på din förgasare till 289,det finns egentligen inte ett bra svar, 600 kan vara lite förstor, men först måste man veta vad som satt på motornfrån början Har det varit en 289 2V som fått ett 4V med 600 då är detgaranterat lite för stort, är det från början en 4V så är 600 cfm lagom för stort En motor typ 289 med 4V förgasare har nästan alltid ettcfm under 500, därför går det lättare att bestycka en 600till en sådan En motor med 2V hamnar under eller stax runt 400cfm ochhar dessutom annan vetilutrustning i toppar original, här ärdet lite svårare att få rätt inställning med 600cfm I båda fallen är det ingen skillnad vid höghastighet, däremotså är det svåra och ibland nästan omöjliga att få ekonomipå lågfartsidan Du får vara snällare med gasfoten om du skall spara bensin,det går ått mycket när gasen trampas i botten, även omdet är rätt utrustat på motorn, normalt är 1,7-1,9 lit bensinmil, i många fall mer om körningen är hård Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 En annan bra sak är att titta på ett par tändstift efter lugn landsvägskörning. Är dom svarta/sotiga, får den för mycket bensin, vita för lite bensin, ljus bruna bra blandning.Jag åker 600cfm på min 351 4v och har 1428 .100 i primar munstycke och stegnålar .073 - .047.Om du har samma primär munstycke?, tycker jag att dina stegnålar verkar något för "feta" om du inte har annat stor trim på motorn, typ toppar o cam.Du skall inte ha mindre nålar om du vill minska blandningen, utan större/tjockare eftersom dom går ned i primär munstyckena och därmed "fyller" hålet i munstycket. I ditt fall: .070 på lågfart och .047 vid gaspådrag.Kolla gärna min site: http://www.creanord.se/mustang/Klicka på förgasare i menyn.GLÖM inte att kolla flottör nivån i din förgasare!/Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan53 Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 Tack killar. Jag hade Holly 4 portare förut,inget trimm, så jag köper ett nålkitt o provar mig fram. Ska kolla stiften också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.