Jocce October 14, 2010 Report October 14, 2010 Har så klart en del info, men ställer frågan HELT öppet för att se så många olika åsikter som möjligt!Hur mycket tjänar/sparar man EGENTLIGEN på att ta hem en bil från USA själv istället för att köpa en "färdig" här i Sverige från en importör etc?/Jocce Citera
Gäst October 14, 2010 Report October 14, 2010 Jag köpte (tog hem) en 07:a genom importfirma hösten 2008 och jag tror det blev ca 15% billigare.Då ingick ALLT, moms, frakt, eu-konv, reg bes.Det enda jag behövde göra var att välja bil, fick massa bilder och film på olika objekt.Det viktigaste var att jag fick den färg och inredning jag ville ha. Nackdelen att jag inte kunde se bilen live s a s. Citera
Jocce October 14, 2010 Author Report October 14, 2010 Jag köpte (tog hem) en 07:a genom importfirma hösten 2008 och jag tror det blev ca 15% billigare.Då ingick ALLT, moms, frakt, eu-konv, reg bes.Det enda jag behövde göra var att välja bil, fick massa bilder och film på olika objekt.Det viktigaste var att jag fick den färg och inredning jag ville ha. Nackdelen att jag inte kunde se bilen live s a s.Hm, genom Importfirma?Vad blev det då 15% billigare än?/Jocce Citera
Alabama Grill October 14, 2010 Report October 14, 2010 Jag tror man tjänar mellan 15-25% på att göra det själv. Går du via Exclusive så är det väl mins 50%. Just i dagsläget kryllar det av bilar som togs in innan lågkonjunkturen slog till. Jag skulle nog överväga att köpa en i Sverige. Nackdelen är väl att vissa kanske har rullat på våra saltade vägar under vintern. Citera
Jocce October 14, 2010 Author Report October 14, 2010 Jag tror man tjänar mellan 15-25% på att göra det själv. Går du via Exclusive så är det väl mins 50%. Just i dagsläget kryllar det av bilar som togs in innan lågkonjunkturen slog till. Jag skulle nog överväga att köpa en i Sverige. Nackdelen är väl att vissa kanske har rullat på våra saltade vägar under vintern.Tror? Jo, vi kan räkna bort de värsta aktörerna (prismässigt!)För jämförelse pratar vi om en nyare Mustang, dvs inte en 05:a, utan snarare 2011 vilket det inte rullar tonvis av ÄNNU..../Jocce Citera
Gäst October 15, 2010 Report October 15, 2010 Jag köpte (tog hem) en 07:a genom importfirma hösten 2008 och jag tror det blev ca 15% billigare.Då ingick ALLT, moms, frakt, eu-konv, reg bes.Det enda jag behövde göra var att välja bil, fick massa bilder och film på olika objekt.Det viktigaste var att jag fick den färg och inredning jag ville ha. Nackdelen att jag inte kunde se bilen live s a s.Hm, genom Importfirma?Vad blev det då 15% billigare än?/JocceImportfirma:Ett företag som hjälper dig att importera/köpa bil, finns ju både etablerade bilhandlare samt småfirmor som sysslar med sånt.15% billigare än att köpa den här i Sverige, var inte det frågan du ställde? Citera
Jocce October 15, 2010 Author Report October 15, 2010 Importfirma:Ett företag som hjälper dig att importera/köpa bil, finns ju både etablerade bilhandlare samt småfirmor som sysslar med sånt.15% billigare än att köpa den här i Sverige, var inte det frågan du ställde? Frågan var hur mycket billigare blir det att köpa den själv jämte att köpa den via en importfirma, dvs firma som sysslar med att ta in bilarna och sälja.Talar nu i första hand om bilar som INTE finns på den Svenska marknaden i normala fall, t.ex. Mustangen.../Jocce Citera
CMC-49 October 15, 2010 Report October 15, 2010 Ska du köpa eller är du bara nyfiken..vet en som säljer bra bilar, inget skit, till bra pris = svårt att hem de själv till de priserna så vad söker Citera
Jocce October 15, 2010 Author Report October 15, 2010 Ska du köpa eller är du bara nyfiken..vet en som säljer bra bilar, inget skit, till bra pris = svårt att hem de själv till de priserna så vad söker Har planer på att eventuellt åka över för att plocka hem en bil + lite annat (+ semester då ) och har räknat på det vid tidigare bilköp, men alltid kul att få lite erfarenheter från andra också!/Jocce Citera
ekeby October 15, 2010 Report October 15, 2010 jag tycker själv att priserna börjar dala på beg,mussar, finns väl rätt många här i landet nu. Köpte min 06a i april, med 1000 mil på mätaren, rent carfax och väldigt fint skick reg,besiktigad och klar här hemma för 240,000,,,tyckte det var ett bra pris, sen slapp man ju allt besvär, undra vad den kostat att köpa i staterna ?? någon som vet ?? Citera
Jocce October 15, 2010 Author Report October 15, 2010 Okej, jag tar det igen!Gäller NYARE bilar, som det INTE rullar många av här i Sverige, t.ex. en Ny eller nästan ny 2010/2011 GT eller GT500, eller för den delen Camaro, Challenger eller Suburban eller liknande!/Jocce Citera
Guest my little pony October 15, 2010 Report October 15, 2010 Hej...jag kan bara säga så här....visst tjänar man på att importera en själv....Allt beror på:- Använd en importörhjälp som man kan lita på.....- Kolla vad som ingår hos de olika importörhjälperna...- Kostar bilen 20" eller 28" tusen dollar ...det är en väsentlig skillnad med tull o moms i kronor på slutet hemma i Sverige när det är samma årsmodell o mil.....-Det blir billigarte om bilarna står nära din usaboende importörhjälp....- Själv har jag köpt ett objekt för 3 veckor sen som jag har förlorat 7000 kronor p.g.a valutaförändringen på.....men vad gör det ....det är bara halva frakten som blev dyrare....bilen är för mig samma pris.....den står nu i CA för att komma in i en container o komma hem till mig i terrariumet....o få matas med m(u(ö(ss))ar)Jag kan rekomendera min importhjälp när bilen är hemma....man är ju orolig....den ska komma i månadsskiftet november/december men troligtvis i början på december.....MVH "my little pony" Citera
Per Berglund October 15, 2010 Report October 15, 2010 "Snålheten bedrar visheten" säger man vilket nästan alltid stämmer.En Ny bil går inte ta hem privat utan det måste vara en begagnad.En så pass ny bil innebär en hel del pengar och uppstår någon form av trassel om du själv ska "grejja" med allt själv så kan det gå rysligt illa!Skulle absolut anlita firma att göra rubbet! Då ligger du inte ute med pengar och när väl bilen är hemma och det upptäcks något fel så är det ju inte ditt problem.Är det så att man bara tjänar 15-20% som Arno säger så är det ju skitpengar att snåla på.Inte värt risken.Vet inte hur många historier jag hört om folk som blivit av med alla pengar och utan bil.Visst många kommer säga "för mig gick allt kanon" men till dom kan du ju inte vända dig till att klaga om det går fel.Om du gör det själv och fyller bilen med annat skit som du sen kan sälja så är det där du kan tjäna pengar!Plus en semestertripp är ju alltid roligt! Men det är lite naivt att tro att man som svensk turist som knallar in på en bilaffär i staterna kommer göra en bra bilaffär.I andra änden står en slipad amerikansk bilförsäljare som säljer på dig kalsongerna han har på sig.Rena straffsparken! En annan sanning är ju att om något är riktigt billigt så är det något som är riktigt fel Citera
CMC-49 October 15, 2010 Report October 15, 2010 tror inte du kan köpa billigare genom att ta hem själv http://www.blocket.se/angelholm/Ford_mu ... =23_16&w=0 Citera
2fast4you October 15, 2010 Report October 15, 2010 Skulle köpa cab i sommar kollade i usa och sverige. Billigare hemma då dollarn inte var till fördel. Marginalerna är hårfina och bättre se och känna hemma än betala för något som kanske inte finns. Citera
Guest my little pony October 15, 2010 Report October 15, 2010 Alla tror vi på jultomten...eller..tackar ni nej då med... åt julklappar..precis som klubbens inbördes beundrans pokaler???,,..Jag lovar att komma med svar om ett år hur det gick.....när bilen är till salu...Nej ...barn ....med lång näsa e de gott om..när jultomten kommer....MVh "my little pony" Citera
Magnus Widell October 16, 2010 Report October 16, 2010 Mitt tips är det som du redan varit inne på.Åk över, kombinera med semester, fixa allt själv så kan du skratta hela vägen till banken. Köpte min 2008:a förra hösten i Florida. Kan verkligen rekommendera Florida då det är en av de rikaste staterna och därför inget trix med bilar avseende service, hempulare etc + att bilarna i regel är relativt bra specade. Det du får är en ren bil som ingen klåpare har skruvat i.Jag har bra kontakt i Fort Lauderdale som jag kan förmedla om du vill som sköter allt på plats åt dig. Transport från bilfirma, säker lastning m.m. Räkna med 25% vinst för en motsvarande pärla inklusive resa och boende 1 vecka.Dessutom är Florida riktigt nice att semestra i, speciellt under vår miserabla höst och då är det riktigt billigt att bo och priserna på bilar billigt då många leasingavtal löper ut i Augusti/September i USA.Lycka tillMagnus Citera
Recommended Posts