Jump to content

Backspegel, bökig att byta?


Jocce

Recommended Posts

Har tyvärr blivit lite "eftersatt" med att ta hand om pärlan (Vinterdäcken är inte ens på ännu :( )

Skottade fram henne häromdan, låg en hel del snö osv på henne :(

Såg då tyvärr också att vänsterbackspegeln har pajat, eller själva kåpan. Den hängde halvlöst.

Tyvärr för mycket snö/is (och kallt som fan) så ser inte 100% hur den är paj, men verkar som nått fäste gått av!

Trodde först det var plogbilen som touchat, men inte ett enda märke vad jag kunde se...så skumt om det hänt bara pga kylan? (Snö som smält, runnit in och sen frusit?)

Men iallafall, hur bökigt är det att få på en ny backspegelskåpa?

Eller måste man byta hela med spegel och allt?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

hade liknande fenomen på min gamla volvo 850 för många år sen

då lossnade själva glaset och vad jag förstod var den bara limmad på plattan som styrdes med el

nu vet jag inte helt exakt vad som hänt här men kan du inte fästa tillbaka den igen på något sätt? verkar ju skitdrygt att köpa ny pga detta :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Det är busenkelt att byta!

Jag har kåpor som är fräscha, suttit på en bil i 300mil. 400kr för ett par utan själva elmotorn/spegeln. Maila på andreas@nfm.nu

1: Ryck bort plasttriangeln på insidan av dörren "bakom" spegelfästet. Är det på förarsidan kopplar du bort kontakten till styrningen.

2: Här är jag osäker om kontakten till elmotorn är på in- eller utsidan av spegeln, men den ska isär när du ser den :)

3: Skruva bort de tre muttrar som håller kåpan. 10mm tror jag att det är.

4: Ta hela spegeln från bilen.

5: Dra bort spegeln från kåpan. Rakt ut, försiktigt men hårt och bestämt.

6: Skruva bort elmotorn, sitter med torx, typ t20 om jag inte minns fel. 3-4skruvar.

7: Flytta över allt till nya kåpan.

8: Upprepa steg 1-4 fast tvärtom ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är busenkelt att byta!

Jag har kåpor som är fräscha, suttit på en bil i 300mil. 400kr för ett par utan själva elmotorn/spegeln. Maila på andreas@nfm.nu

1: Ryck bort plasttriangeln på insidan av dörren "bakom" spegelfästet. Är det på förarsidan kopplar du bort kontakten till styrningen.

2: Här är jag osäker om kontakten till elmotorn är på in- eller utsidan av spegeln, men den ska isär när du ser den :)

3: Skruva bort de tre muttrar som håller kåpan. 10mm tror jag att det är.

4: Ta hela spegeln från bilen.

5: Dra bort spegeln från kåpan. Rakt ut, försiktigt men hårt och bestämt.

6: Skruva bort elmotorn, sitter med torx, typ t20 om jag inte minns fel. 3-4skruvar.

7: Flytta över allt till nya kåpan.

8: Upprepa steg 1-4 fast tvärtom ;)

Vet inte om elmotorn o så funkar, så måste kolla det först. Har dock ett annat erbjudande också!

Men ska försöka hinna kolla allt imorgon...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla på den i eftermiddag!

Ville bara dubbelkolla, "triangeln" på insidan, är det bara använda milt våld för att få bort den eller?

/Jocce

Här är en har du en förstör det själv anvisning http://grufmanbil.se/webshop/mektips/Yt ... ng05.pdflv

Fast den där visar juh inte i detalj hur man plockar bort den?

Men verkar som man bara "lyfter" bort den typ?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla på den i eftermiddag!

Ville bara dubbelkolla, "triangeln" på insidan, är det bara använda milt våld för att få bort den eller?

/Jocce

Här är en har du en förstör det själv anvisning http://grufmanbil.se/webshop/mektips/Yt ... ng05.pdflv

Fast den där visar juh inte i detalj hur man plockar bort den?

Men verkar som man bara "lyfter" bort den typ?

/Jocce

ja det är bara lyftabort sedan lossa muttrarna samt kabeln, tar max 15 min

jag har t.o.m gjort det så då kan du det med :--

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla på den i eftermiddag!

Ville bara dubbelkolla, "triangeln" på insidan, är det bara använda milt våld för att få bort den eller?

/Jocce

Nemas problemas! Ta tag med fingarna i kanten mot dig å dra. Låssa snabbkontakten. Sedan e de 11nyckel som gäller :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
För ett par dagar sen fick jag hem mina agent 47 speglar. Jätte smidigt att flytta över motor å kablar!!

Ska snart in på lack!

men men du är inte det där bakvänt att sätta dit motorn innan lack :shock:

Link to comment
Share on other sites

För ett par dagar sen fick jag hem mina agent 47 speglar. Jätte smidigt att flytta över motor å kablar!!

Ska snart in på lack!

men men du är inte det där bakvänt att sätta dit motorn innan lack :shock:

absolut. monterade bort dom igen. ville se så allt funkade å passade innan lack! ruskigt bra passform :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...