Jump to content

offset med brembobromsar (gt500 orginal)

Recommended Posts

Har nu börjat fundera på att behålla bilen ett tag till och vad kan då vara roligare än att köpa nya fälgar!

Blir bara inte klok på minsta offseten jag kan ha då jag har 14" brembobromsar på min 2007 GT

Har hittat ett par fälgar jag gillar och de har följande mått:

(2) 20x8.5 Sportmax XXR 521 Matte Black

(2) 20x10.5 Sportmax XXR 521 Matte Black

offset fram: 32

offset bak: 30

vad jag kan läsa mig till på olika US forum verkar detta i minsta laget?

hoppas någon kunnig kan ge en hjälpande hand

Vi byggde en Turbomusse för ett tag sen med dessa fälgar, vi monterade på Saleen bromsarna som faktiskt är större än GT500 och det fick plats utan problem. Dock svarvade vi ner lite av bakre navet för att det skulle sitta "flush" med skärmkanten.

IMG_0640.jpg

IMG_0643.jpg

IMG_0647.jpg

IMG_0650.jpg

/Erik

KANON!

Tack för ett snabbt svar och kul att se dem på en bil!

Vilken bredd på däcken sitter på? Har funderat på att ha iaf 285 bak. En annan sak, det vanliga med 20" brukar ju vara att höjden på däcket är 40 fram och 35 bak. Vill helst ha 40 både fram och bak, vad är problemet med detta?

Ska fundera lite till på om jag ska behålla bilen..... :shock:

Sjäva höjden på däcket anges i procent av däckets bredd. Dvs att har du bredare däck bak så kan höjden bli det samma med 35(%) bak och 40(%) fram. Finns räkneverktyg för detta på webben. Har tydligen tappat bort min länk som jag brukar använda. Oftast vill man hålla sig innom en viss rullomkrets så man inte går upp för mycket.

KANON!

Tack för ett snabbt svar och kul att se dem på en bil!

Vilken bredd på däcken sitter på? Har funderat på att ha iaf 285 bak. En annan sak, det vanliga med 20" brukar ju vara att höjden på däcket är 40 fram och 35 bak. Vill helst ha 40 både fram och bak, vad är problemet med detta?

Ska fundera lite till på om jag ska behålla bilen..... :shock:

Om du kör samma profil både fram o bak, men olika bredd så kommer det skilja på höjden på däcket.

Anledningen till att man kör just med 5% skillnad är att det oftast blir "jämt" och bilen lutar varken frammåt eller bakåt samt att rullomkretsen blir i stort sett samma. På vissa bilar med ESP får det inte skilja mer än 5% då skillnaden blir för stor.

På hans bil körde vi 295 bak, 285 på 10.5" blir ganska smalt nämligen, lite tyskstuk på det så att säga!

/Erik

Offset 30mm bak tror jag inte du får innanför skärmkanten. Om bilen är sänkt lär det nog ta i däcket när dämpningen får jobba lite.

Vet inte exakt var gränsen går för när det tar i, men om du kollar vad FR har för offset på sina fälgar så ligger det på 51mm för 10" breda fälgar. http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... ield=12304

Antar att det var detta ErikC menade att de svarvade av lite på anläggningsytan på fälgen för att få ett större offset och få in den innanför skärmen.

Fram borde det väl funka, FR har tex 40mm på en 9" fälg. http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... ield=12305

Om din 8,5" ska sitta lika långt ut som FR 9" så ska den ha en offset som är 1/4" mindre. Drygt 6mm mindre alltså, och ger då offset på 34mm, vilket är mkt nära de 32mm du skriver. Lär alltså inte vara något problem där.

Så du lär inte få problem med bromsarna eftersom däcken sitter så långt ut i skärmen, och ekerdesignen är ju att de ser ut att ligga långt ut de med.

295 bak låter väl klockrent, och svårt att få plats med mer innanför skärmen. Kanske 305 kan gå.. det klarar ju 10,5" fälgen.

(2) 20x8.5 Sportmax XXR 521 Matte Black

(2) 20x10.5 Sportmax XXR 521 Matte Black

offset fram: 32

offset bak: 30

• 3 weeks later...

sidan jag hittat dessa på kan man köpa däck också (Hur många storlekar och märken som helst)

De jag fastnat för är

Fram: 255/35/20

Bak: 295/30/20

Hur kommer detta bli??? Tycker att det är viktigt att det fyller ut hjulhuset så mycket som möjligt

• 3 months later...

ja detta blev ju ingen höjdare.....

Har ett litet problem. Bakdäcken sticker ut ca 10-15mm utanför skärmarna. Är det nån idé att valsa ut skärmarna??? nån som har gjort det på sin mustang?

Hade räknat med att jag skulle behöva svarva ner navet ca 5 mm men detta räcker altså inte utan det kommer bli ca 10-15mm utanför