xstang Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Vid ett startförsök hos målerifirman började det ryka ur motorrummet på mustangen. Det visade sig vara kabeln från generatorn. Batterikabeln hade blivit osams med jordkabeln. När jag kopplade loss den och försökte reda ut felet, märkte jag att att jordkablen till generatorn var avklippt. Se bilden.generator.jpg[/attachment:2l85ace4]Varför kan man ha gjort så? Kan det vara så att generatorn är bytt och den jordar via skalet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 28, 2010 Report Share Posted December 28, 2010 Har du en rekordelig jordfläta mellan motor och kaross så jordar generatorn den vägen.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted December 29, 2010 Author Report Share Posted December 29, 2010 Har du en rekordelig jordfläta mellan motor och kaross så jordar generatorn den vägen.//MatsMed kabeln avklippt så torde den jorda via regulatorn. Jordkabeln skulle annars ha suttit fast på motorn. Jag lödde ihop en ny kabel igår kväll, som jag skall åka och sätta dit nån dag. Gänget på måleriet hade försökt starta mustangen med booster eftersom batteriet var tomt. Tydligen blev det varmt i trådarna.Hoppas inte generatorn pajat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted December 29, 2010 Report Share Posted December 29, 2010 Vid ett startförsök hos målerifirman började det ryka ur motorrummet på mustangen. Det visade sig vara kabeln från generatorn. Batterikabeln hade blivit osams med jordkabeln. När jag kopplade loss den och försökte reda ut felet, märkte jag att att jordkablen till generatorn var avklippt. Se bilden.generator.jpg[/attachment:163bs5vw]Varför kan man ha gjort så? Kan det vara så att generatorn är bytt och den jordar via skalet? Den avklippta kabeln ser ut att komma från anslutningen till själva generatorn för den kommer ju från härvan. Generatorn ska inte behöva jorda via skalet eftersom det sköter separata jordkabeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted January 1, 2011 Author Report Share Posted January 1, 2011 Tog en bild av baksidan på generatorn.gener_2.jpg[/attachment:1rw0bpgw]BAT går till batterietFLD går till startlåsetSen kopplade jag jorden till RD. Vet inte om det skall vara så men den verkade jorda via den iallafall.Sen vet jag inte vad STA är för nåt. Nån som vet? Tydligen skall den lämnas okopplad.Sen fanns det en till "anslutning" utan namn. Den verkade också jorda.Är inte så insatt i dehär med laddsystemet. Vore kul att få utrett hur det funkar...Hur som helst, bilen startade och laddningen verkar fungera. Testade med att ta av - polen på batteriet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted January 2, 2011 Report Share Posted January 2, 2011 Tog en bild av baksidan på generatorn.gener_2.jpg[/attachment:8dqck2yv]BAT går till batterietFLD går till startlåsetSen kopplade jag jorden till RD. Vet inte om det skall vara så men den verkade jorda via den iallafall.Sen vet jag inte vad STA är för nåt. Nån som vet? Tydligen skall den lämnas okopplad.Sen fanns det en till "anslutning" utan namn. Den verkade också jorda.Är inte så insatt i dehär med laddsystemet. Vore kul att få utrett hur det funkar...Hur som helst, bilen startade och laddningen verkar fungera. Testade med att ta av - polen på batteriet. Jag minns inte vad STA är för nåt. Det var sommaren 2009 jag bytte generator på min 67:a men kommer ihåg att STA kopplade jag aldrig in. Detsamma gäller anslutningen utan namn. Funkar laddningen, är det korrekt inkopplat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 3, 2011 Report Share Posted January 3, 2011 STA står för "stator", d.v.s. ett uttag från den stillaståendelindningen i generatorn. Rotorn är den som snurrar. STAansluts om man har laddlampa och inte om man har amperemeter.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted January 4, 2011 Author Report Share Posted January 4, 2011 STA står för "stator", d.v.s. ett uttag från den stillaståendelindningen i generatorn. Rotorn är den som snurrar. STAansluts om man har laddlampa och inte om man har amperemeter.Mvh.poolsExakt pools. Jag fick det utrett igår kväll. STA, stator terminalen, kopplas in till regulatorn ifall man har laddlampa. Med ampmeter, används den inte utan ampmetern kopplas till regulatorn(samma koppling som STA). RG anslutningen borde egentilgen vara GRD (ground), men G:et har tydligen lämnat bort vid gjutningen av skalet. Det syns ett litet spår av någon sorts bokstav före R:et.Den "tomma" anslutningen används för kabelklämma, dvs att fästa kabelhärvan, ifall man har kabel med laddlampafunktion.Jag lärde mig även att man bör kolla spolen i ampmetern, med jämna tillfällen. Den kan bli överhettad och i värsta fall orsaka brand."Where ammeters fail most is coil overheat. Believe it or not, the ammeter coil can overheat and start a fire because it has power all the time and is not protected by a fuse, circuit breaker, or fusible link (fusible links werent installed on Fords until 1969). This can happen only with current flow in either direction, overcharging or a short to ground. We suggest inspection of the ammeter coil at least once a year to be on the safe side. Discoloration or a burning smell is grounds for ammeter replacement. Should this happen, determine why before buttoning up the dashboard.You can install circuit protection for the ammeter simply by putting an in-line fuse between the positive wire at the starter solenoid and the main power lead into the harness. Use a 20-30amp fuse and 12-gauge wire. You can also install a fusible link instead of a fuse. This offers protection should the ammeter develop a short circuit."Tack till alla som hjälpt till att fundera kring detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.