Jump to content

har oxå en fråga ang modeller..


MustangJenny

Recommended Posts

mach 1! vad är det som kännetecknar den modellen? trodde att de gjordes fram till 73.. men sen har jag sett en del mustang II mach 1: or.. vad är det som skiljer en mach 1 från en vanlig? hur många olika typer finns det av mustang II: orna?

undrande Jenny :)

Link to comment
Share on other sites

Mach 1 var ett färdigt paket som Ford plockade fram.

Jag vet inte om man ska kalla det för "prestanda" paket eller "lull,lull" paket för det är varken eller.

Stark motor kan man iallafall säga dom har.

Basen är en 351 cui motor och upp till 428/429 Big block motorer

Automatlåda var standard på de tidiga modellerna.

I övrigt kunde man plocka ihop sin Mach 1 på 100-tals olika sätt

Det man ser enklast förutom MACH 1 texten och lackeringen på bilen är inredningen.

Höga Delux säten, mittkonsol och Delux dörrsidor.

Instrumenteringen var kompleterad med varvräknare och klocka etc.

Fram och bakvagn fick lite bättre krängningshämmare

Det är väll grovt vad man kan säga är det som skilljer.

Nästan 25% av alla Mussar 69-73 är Mach 1 så det är relativt vanliga

Mach 1 på Mustang II kan jag inte uttala mig om men vad jag minns så är det bara "dekaltrimmade" bilar

Du kan läsa en bra artikel på Mustang Monthlys hemsida

http://www.mustangandfords.com/thehistoryof/16382/

Link to comment
Share on other sites

Det som skiljer -74 MII Mach I från vanlig MII är att Mach I har "fastback" och en V6 på drygt 100 vilda hästar som standard medan "vanlig" MII har antingen 2.3L pinto 4 eller V6. -75 kom V8 som tillval för samtliga modeller. Den väsentliga skillnaden är alltså att samtliga MII Mach I har fastback...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Lite förklaring om Mach 1 för mustang II i 1974 års modell. Jag ägde själv en Mach 1 för många år sedan, se bild men den lämnades kvar i Africa i mitten på åttiotalet.

The Mach 1 came with the larger engine, the 2.8L V-6, and a unique lower bodyside treatment with Mach 1 lettering. However, the Rallye package was required to give the Mach 1 the maximum performance potential. The package consisted of the Traction-Lok differential, CR70x13 wide oval radial B/WL tires, extra cooling package, digital quartz clock, the Competition Suspension(heavy-duty front and rear springs, rear stabilizer bar and adjustable shocks), outside color-keyed remote control mirrors, leather-wrapped steering wheel and styled steel wheels/trim rings.

Other interesting options were a manual sunroof, forged aluminum wheels and an anti-theft alarm system.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...