Schröder February 1, 2011 Report February 1, 2011 Hejsan!Håller på att ska dra nya rör ifrån växellådan till oljekylaren under ordinarie kylare och har några funderingar nedan...Funderade på att dra dom ifrån kylaren, via hjulhuset och in igen till växellådan för att slippa trixa med dom vid motorfästen och headers. Just nu går dom i en krok över motor fästet och precis förbi grenröret...ser ut som f...och effektivitet därefter också misstänker jag...Hur är rören dragna orginal på en 67/68 Ht med 302/c4 ?Hur och var har ni som dragit om monterat rören ?Bilder ?Vilken anslutnng på lådan är inlopp respektive utlopp ?MVHSchröder Citera
Per Berglund February 1, 2011 Report February 1, 2011 På alla Mustanger dras rören på det sätt du beskriver.Visst kan du dra på det sätt du tänkt ut men tänk på att rören inte får vara stumt monterade mot chassi.De måste följa motorns rörelser.Bra att tänka på utöver detta är att aldrig låta rören ligga emot varandra. Då går ju värmen över till det kallare röret och en del av effekten går förlorad.Håll dom separerade! Citera
Schröder February 2, 2011 Author Report February 2, 2011 Efter lite surfande på google så hittade jag dessa bilder... Bra att ha som inspiration. Dock så tycker jag vissa böjar på dessa rör är för skarpa, sen verkar dom ligga ihop på vissa ställen också. Citera
Per Berglund February 2, 2011 Report February 2, 2011 Japp det där är original!Även om de ligger ihop på något enstaka ställe så är det minimalt.Ford använde som du ser metalklipps och det är endast där som det eventuellt sitter ihop.Jag har sett rördragning där man med nylonbuntband satt ihop rören vilket är helt galet.Med en originalmotor är inte kylningen lika kritisk som på trimmade motorer. Då är all kylning + extra kylning A & OPå en bild syns även att man böjt rören i en extra stor krök just för att det ska finnas flexibilitet i rören som kan ta upp motorns vibbrationer. Citera
Schröder February 2, 2011 Author Report February 2, 2011 I min kärra satt kylslingorna just fast med buntband och även skarvade mot lådan med bränsle slang. Dessutom var de böjda med tång såg det ut som. Kändes och såg aningen galet ut... Fast tål gummislangen oljans värme så är den bra på så sätt att den tar upp vibrationer, men tarvligt ser det dock kanske ut...MVHSchröder Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.