mustangsally March 6, 2011 Report Share March 6, 2011 Hej alla! Min sambo, "mustangsally" vars nick jag lånat 5 minuter nu för att hon behöver lite hjälp med sin -68 ht. Hon har en 302 i mussen som är lite orolig i jämn hastighet. Dessutom visar stiften på mager gång. Jag har bytt stift, kollat filter och tändning utan resultat. Någon med tips om hur hon ska få mussen lugn och mätt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 March 6, 2011 Report Share March 6, 2011 Större munstycken kanske?blir den mätt och nöjd går den bättre och drar inte nödvändigtvis med bränsle.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 6, 2011 Author Report Share March 6, 2011 Aha...oki. vet Du eller någon vilka munstycken det ska sitta original i en 302? Otrimmad helt original? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 March 7, 2011 Report Share March 7, 2011 Vilken förgasare har du holley eller ford orginal.....??? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 7, 2011 Author Report Share March 7, 2011 Original.. J i vin numret. 302 4v svensksåld. Hur id-säkrar man den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 7, 2011 Report Share March 7, 2011 Hej.Om du har tur så sitter det en aluminium id bricka på förgasarens översida, du måste lyfta bort luftrenaren,originalluftrenaren sitter i vägen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 7, 2011 Author Report Share March 7, 2011 Var ute i garaget nu o kollade...fanns naturligtvis ingen bricka...en sak som jag kom att tänka på när jag kröp runt förgasaren...den är inte helt olik rochester q-jet förgasaren? har dom något gemensamt? Bara nyfiken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson March 7, 2011 Report Share March 7, 2011 Har du kollat kompressionen samt kopplat in en vacuummätare när den går på tomgång? Ojämn kompression samt ett oroligt vacuumvärde tyder på att det läcker litet här och där (kolvringar, ventiler etc).//Mats Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 7, 2011 Author Report Share March 7, 2011 Heh..näe det har jag inte. Vågar inte det än;-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 7, 2011 Author Report Share March 7, 2011 Tänkte börja uppifrån o gå neråt.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 March 8, 2011 Report Share March 8, 2011 Det viktigaste i nu läget är att ta reda på vad för förgasare som sitter på, att det skulle vara orginalet är inte säkert,ta en bild det säger mycket, uppifrån och sida :-? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 8, 2011 Author Report Share March 8, 2011 Dåliga bilder men Ni kanske kan se ändå? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 9, 2011 Report Share March 9, 2011 Hej.Det är en s.k. Autolite eller FOMOCO förgasare typ 4300, används f.o.m sent 1967 på Mustang,en förbaskat bra förgasare om allt är rätt.Jag tycker du skall byta packningar mellan förgasare och insug, ganska vanligt med läck mellanspacer och förgasare, mycket vanligt när det är metall spacer.Troligen ligger felet kanske inte här ändå, kanske du kan ge en ny förklaring till vad som händereller inte händer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 9, 2011 Author Report Share March 9, 2011 Okej, först det som vi upplever bra med motorn. Den är jäkligt snål! Har inga siffror men det är långt mellan tanktillfällena! Den går bra...dvs det är bra drag i den. Till det som upplevs dåligt: Den står lite på näsan när man ska iväg...väldigt lite när den är varm och hopplös när den är kall. I jämn hastighet...vilken som mellan 50 km/h och 200km/h så rycker den...går ojämnt...missar...typ. Stiften visar på mager blandning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 10, 2011 Report Share March 10, 2011 Hej.Jag vet att du tycker det är lite trolleri med vissa saker, jag tycker att du skall försöka göra en justeringförst, kör motorn varm och ha gärna luftrenaren demonterad under justering.I nederkant framkant på förgasaren sitter två väl synliga justerskruvar för bränsleblandning, skruva ut dessa ett ½ varv, lika på båda.När du gjort detta så kan du montera tillbaka luftrenaren och provköra, det du gjort när du skruvat ut skruvarär att du gör bränsleblandningen lite fetare, om detta är vad som behövs så är det bara att vara nöjd ochglad.Nästa allternativ är att införskaffa en packningssats, du kanske kan behöva en köksbords renovering, dvs, bytanålventiler och lite annat, det är inget hokus pokus, du klarar det lätt om du bara är noggran och tar det lillalugna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 10, 2011 Author Report Share March 10, 2011 Ja lite hokus pokus är det allt...jag har redan provat dom två skruvarna utan resultat. Dom där nålventilerna, finns det bara en modell eller finns det en hel uppsjö av dom? Munstycken finns det inga eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mustangsally March 16, 2011 Author Report Share March 16, 2011 Ingen som har koll på nålventilerna och eventuella munstycken? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson March 16, 2011 Report Share March 16, 2011 Hur fräsch är din förgasare och hur mycket är den skruvad med tidigare? Jag hade inte heller nån effekt av blandningsskruvarna fastän jag bytt alla slitdelar och packningar och höll på länge med att justera trottelbladen (de satt felvända, feljusterade och var i behov av litet putsning med smärgelduk). Minsta att bladen inte tätar eller att de sitter fel relativt de små hålen i portarnas periferi så funkar det sämre eller inte alls. Sen bytte jag dessutom blandningsskruvarna mot nya...//Mats Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB March 28, 2011 Report Share March 28, 2011 Hej alla! Min sambo, "mustangsally" vars nick jag lånat 5 minuter nu för att hon behöver lite hjälp med sin -68 ht. Hon har en 302 i mussen som är lite orolig i jämn hastighet. Dessutom visar stiften på mager gång. Jag har bytt stift, kollat filter och tändning utan resultat. Någon med tips om hur hon ska få mussen lugn och mätt?Kolla att fördelaren funkar som den skall, justera sen tändningen rätt, och leta till sist efter vakuumläckage på insugssidan. Du hittar felet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.