Jump to content

Ryckig gång..mager gång


mustangsally

Recommended Posts

Hej alla! Min sambo, "mustangsally" vars nick jag lånat 5 minuter nu för att hon behöver lite hjälp med sin -68 ht. Hon har en 302 i mussen som är lite orolig i jämn hastighet. Dessutom visar stiften på mager gång. Jag har bytt stift, kollat filter och tändning utan resultat. Någon med tips om hur hon ska få mussen lugn och mätt?

Link to comment
Share on other sites

Var ute i garaget nu o kollade...fanns naturligtvis ingen bricka...en sak som jag kom att tänka på när jag kröp runt förgasaren...den är inte helt olik rochester q-jet förgasaren? har dom något gemensamt? Bara nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat kompressionen samt kopplat in en vacuummätare när den går på tomgång? Ojämn kompression samt ett oroligt vacuumvärde tyder på att det läcker litet här och där (kolvringar, ventiler etc).

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste i nu läget är att ta reda på vad för förgasare som sitter på, att det skulle vara orginalet är inte säkert,

ta en bild det säger mycket, uppifrån och sida :-?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är en s.k. Autolite eller FOMOCO förgasare typ 4300, används f.o.m sent 1967 på Mustang,

en förbaskat bra förgasare om allt är rätt.

Jag tycker du skall byta packningar mellan förgasare och insug, ganska vanligt med läck mellan

spacer och förgasare, mycket vanligt när det är metall spacer.

Troligen ligger felet kanske inte här ändå, kanske du kan ge en ny förklaring till vad som händer

eller inte händer.

Link to comment
Share on other sites

Okej, först det som vi upplever bra med motorn. Den är jäkligt snål! Har inga siffror men det är långt mellan tanktillfällena! Den går bra...dvs det är bra drag i den.

Till det som upplevs dåligt: Den står lite på näsan när man ska iväg...väldigt lite när den är varm och hopplös när den är kall.

I jämn hastighet...vilken som mellan 50 km/h och 200km/h så rycker den...går ojämnt...missar...typ. Stiften visar på mager blandning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag vet att du tycker det är lite trolleri med vissa saker, jag tycker att du skall försöka göra en justering

först, kör motorn varm och ha gärna luftrenaren demonterad under justering.

I nederkant framkant på förgasaren sitter två väl synliga justerskruvar för bränsleblandning, skruva ut dessa

ett ½ varv, lika på båda.

När du gjort detta så kan du montera tillbaka luftrenaren och provköra, det du gjort när du skruvat ut skruvar

är att du gör bränsleblandningen lite fetare, om detta är vad som behövs så är det bara att vara nöjd och

glad.

Nästa allternativ är att införskaffa en packningssats, du kanske kan behöva en köksbords renovering, dvs, byta

nålventiler och lite annat, det är inget hokus pokus, du klarar det lätt om du bara är noggran och tar det lilla

lugna.

Link to comment
Share on other sites

Hur fräsch är din förgasare och hur mycket är den skruvad med tidigare? Jag hade inte heller nån effekt av blandningsskruvarna fastän jag bytt alla slitdelar och packningar och höll på länge med att justera trottelbladen (de satt felvända, feljusterade och var i behov av litet putsning med smärgelduk). Minsta att bladen inte tätar eller att de sitter fel relativt de små hålen i portarnas periferi så funkar det sämre eller inte alls. Sen bytte jag dessutom blandningsskruvarna mot nya...

//Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej alla! Min sambo, "mustangsally" vars nick jag lånat 5 minuter nu för att hon behöver lite hjälp med sin -68 ht. Hon har en 302 i mussen som är lite orolig i jämn hastighet. Dessutom visar stiften på mager gång. Jag har bytt stift, kollat filter och tändning utan resultat. Någon med tips om hur hon ska få mussen lugn och mätt?

Kolla att fördelaren funkar som den skall, justera sen tändningen rätt, och leta till sist efter vakuumläckage på insugssidan. Du hittar felet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...