Jump to content

Featured Replies

comment_102751

Har plockat isär och bytt bromsar samt även bromstrummor runt om på min 66:a utan servo. De främre naven satt som berget och efter lite hjälp av min lokala verkstad gick de att pressa ut från trummorna. Nu dags för att återanvända naven på de nya trummorna.

Är det någon som vet om naven ska pressas in i bromstrumman eller om det räcker med att montera på navet, sedan trumman och sedan skruva på hjulet? Läste någonstans att naven ska pressas ihop med trumman så att de blir som en enhet.

Tänkte också byta hjullager när jag ändå är igång. Räcker det att byta själva lagren och ha kvar lagerhållarna, eller är det lika bra att byta allt som finns i naven?

  • Author
comment_102819

Hmm, det verkar skumt? De gamla trummorna var bara fast-ärgade med naven, men så blir det väl efter 45 år... Trumman har en fasad, konad kant och navet passar in perfekt och sitter som en smäck. Tror jag kör på att bara dra fast hjulbultarna och - som du säger, se till att trumman sitter rakt och dikt an.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...