Jump to content

Tipps om hur man byter Cab på en 05:a Någon?


HD-Man

Recommended Posts

Funderar på att byta cab men har aldrig gort det och sett en del som inte borde ha försökt ;-)

Men då jag läst att om man är hyggligt händig så skall man kunna fixa det på egen hand, vore det trevligt med att få lite tipps från de som ändå har fixat det.

Vore lite surt och riva av en hel o fin cabb utan att ha någon pejling :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Självklart lämnar du in till proffs!
En CAB ska absolut inte gå fel dels funktionellt men det är ju något som verkligen syns.

Dessutom du kan ju inte reklamera dig själv om det går fel!

Investera så det blir rätt.

Är det pengar du räknar så funkar det som så att du glömmer dom fort!!  Kvar har du en fin Cab i många år till att njuta av! ;)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja det är ju den lätta vägen men nu så är det så att jag är inte den som lämnar in prylar som jag kan fixa själv och sätter ett stort värde på att lära mig det mesta.

Pengar är inte den drivande kraften utan tillfredställelsen i att "jag gjorde det själv" lära sig och sedan kunna dela med sig av sitt kunnande/erfarenheter ex i detta forum.

 

Eller som den legendariske vikingen Styrbjörn Starke uttryckte det "Jag är hellre korpen än den som korpen hackar"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är samma här... Jag har gjort mina bilar själv från svetsa kaross, lackering, byggt all mekanik,elektronik helt själv och visst är det roligt.

Med erfarenheten vet man också var begränsningarna går speciellt om man bara ska göra det 1 gång med känsligt material.
Cab är traditionellt ett hantverk jag absolut inte underskattar.

Nyare bilar har dock en stor fördel och det är att själva hantverket inte är så stor del längre....Det är mer en monteringsprocess utan direkta kunskaper.
Man kan ta av hjälp Youtube om man vill, det är numera en grym databas för alla typer av hantverk....Önska jag haft det tidigare!

Det mest avgörande är nog vilken kvalité materialet är av....Självklart är Ford original bäst! 
Skulle inte gå på något okänt

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

I morgon så är det tänkt att vi skall byta cab på min 05:a jag och min bror, spännande att sätta kniven i en felfri originalcab vars enda fel är färgen.

Byter ut den kamelfärjade vinylcabben till en svart tygcab från convertibletopguy.

Men allt har ett slut så även denna cab och blir det inte bra så är det bara att göra om och göra rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...