Jump to content

Hur monterar man växelväljaren?


Recommended Posts

Jag har hittat en växel"väljare" som jag ska skuva dit.Men, i vilken ordning ska det sitta ihop?

Väljaren passar ju endast undertill, så: Väljare,mittkonsoll, paddningen?

Men hur vet jag att växelväljaren/indikatorn hamnar rätt från början? Det går ju inte att efterjustera med paddningen på, som skuvas underifrån.

post-4998-14483915446_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

först monterar man vxl spaken, och den är annorlunda till konsollen, spaken har fästen till den vänstra plastdelen, sen finns det en del i den som flyttas när man ändrar vxl lägen och den styrs via en arm från spaken, dessa delar monteras först sedan lägger man på konsollen:-

svårt att förklara men hoppas det hjälper:

Link to comment
Share on other sites

Menar du att jag ändå ska skuva ihop konsollen komplett o sen lirka den över växelspaken? Omöjligt att pricka med plastpiggarna undertill då..

Dock är mittkonosllen originalmonterad, så jag antar att jag har "rätt" växelspak. Några lösa delar har har jag ju inte fått med till "växelkonsollen". (Vad kallas den egentilgen? (

Lamphållare o de "lösa delarna" har jag inte, struntar jag i. Tyckte bara att det var så fult att ha ett hål där själva "växelkonsollen skulle sitta. Hittade den på ebay..DYR. Trodde aldrig att det skulle vara några problem o få dit den..

Link to comment
Share on other sites

Konsollen monteras först sedan monteras växelskalan och pinnen mellan spak och

växelskala, det är också viktigt att man demonterar T handtaget på spak.

Jag hade själv en gång en Musse 67 med konsoll och vet att det var tålamod

som styrde, men konsoll skall monteras så att den är på sin plats där efter

monteras delar för växellägen.

Det är en egen väkelspak för automat konsoll, det sitter en påsvetsad plåtvinkel

som är till för pinnen som flyttar markering på skalan, det skall också finnas

en lamphållare som följer med för att belysa valt läge.

Link to comment
Share on other sites

Förstår bara inte hur jag ska kunna skruva dit växelskalan ovanpå stora mittkonsollen, när övre delen av konsollen, "paddningen", skall fästas underifrån?

(Härligt o se att du är med i matchen Lasse, har saknat din vägledning en hel del i vinter!)

edit: Svarar mig själv, lyft på askkoppen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...