Jump to content

Nu fick det vara nog


Recommended Posts

Vid mina första körningar ut från garaget förra året lyckades jag bromsa samtidigt som jag också tryckte på gasen ofrivilligt. Var nära att kvadda bilen vid mer än ett tillfälle. Vid regbes samma år hände samma sak när beskillen körde. Han höll på att kvadda bilen under provturen. Trummor runt om gör ej saken bättre. Kör med aut.

Tro det eller ej nu vid första turen i år hände det igen. Ofrivillig börnis med 2 m från garage träd etc. Så var gör man ? Bara en tidsfråga innan man kör in i garagedörren eller trädet bakom. Kollade utrymmet nere vid pedalerna och det är ej mycket man kan böja gasaxeln till höger. Kanske 1 cm max.

Det blev bågfilen. Så nu är nedre vänsta hörnet avsågat på gaspedalen. Avstådet broms/gas är nu 2 cm bredare än tidigare.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta ? Har storlek 43 i dojor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft såna problem när jag körde min 67:a med aut trots jag har samma storlek på skorna. Ta vana att flytta höger-foten längre till vänster när du ska bromsa för undvika burnout och olyckor. Använd aldrig vänstra foten.

Link to comment
Share on other sites

Det är en orginal V8 aut.

Det är som du säger, lyft och flytta foten ordentligt men nu tar jag inga mer risker att kracha pärlan.

Kör manuel bruksbil men brukar åka automat när jag reser (5ggr/år) i USA bl.a nyare mustanger och där har jag aldrig haft problem.

Vänster fot använde jag när jag fick låna en handikappanpassad bil i England. Den var manuell där broms och gaspedal hade bytt plats. Desutom satt ratten på fel sida + körning på fel sida.

Det var en utmaning att köra. Tog 4 dar innan jag kände mig säker med den bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...