Jump to content

Kylarfläkt startar inte


Beijar

Recommended Posts

Upptäckte att fläkten inte går igång, bubblade ur en hel del kylarvatten när jag kom hem. Tempmätaren gick dock inte upp.

Kollat säkringar och nu kliar jag mig fundersamt vad mer jag kan kolla. Först på onsdag kunde jag få en tid på verkstaden (garanti).

Provade och bytte plats på reläerna 25 och 28 (highspeed & lowspeed) men det hjälpte inte. Och säkring 3 är som sagt hel..

Någon med kloka idéer?

Link to comment
Share on other sites

Har inte kollat det än. Får ev. bli imorgon och dra fram en separat 12V matning och se om fläkten funkar.

Lite trist att bilfirman inte kollat sådana saker..

Bilfirman? Om du har köpt bilen nyligen, kan du få det fixat på MRF-garantin.

Link to comment
Share on other sites

Japp, köpte den förra tisdagen, men de kan inte kolla på den förrän på onsdag.. och om jag kan hitta felet nu, så är jag glad..

Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!

Se denna bild som jag hittade:

fuses.gif

Och här är min säkringslåda

fusebox.jpg

De två stora nedtill är från vänster Highspeed fan och den andra low speed..

http://www.allfordmustangs.com/forums/2005-2010-v6-mustang-tech/115549-2005-mustang-v6-cooling-fan-help.html#post1002013

Det låter ju knäppt, men det vore intressant att höra/se och vilket håll reläet för lowspeed ska sitta..

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

hej Robban.....du där med MRF Garantin de är väl samma sak som vissa firmor ger RH garanti?

Undra vilken garanti SAAB ger sina köpare nu? Den kommer väl o heta RYSS garanti.....

Närmsta o den enda verkstad som tar på sig garantifel ligger väl i Sibirien ?

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Japp, köpte den förra tisdagen, men de kan inte kolla på den förrän på onsdag.. och om jag kan hitta felet nu, så är jag glad..

Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!

QUOTE]

Jag tittade på skissen som du hade lagt fram och det kan förklara varför fläkten inte startar dvs nån av reläerna sitter felvänt. Nr 30 är alltid ingående ström till reläet och nr 85 är jord. Testa att vända reläet för lowspeed halvt varv och se om fläkten kommer igång när motorn är uppe i arbetstemperatur. Funkar inte det, prova samma sak med highspeed. I annat fall får du kolla med multimeter om det kommer fram ström överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

hej Robban.....du där med MRF Garantin de är väl samma sak som vissa firmor ger RH garanti?

Undra vilken garanti SAAB ger sina köpare nu? Den kommer väl o heta RYSS garanti.....

Närmsta o den enda verkstad som tar på sig garantifel ligger väl i Sibirien ?

MVH "my little pony"

RF garanti känner jag inte till likasåväl garantin för köpare till Saab med tanke på läget.

Har man tur med bra kundbemötande på verkstan i Sibirien, får man kanske ryska militärmössor till barnen. :D

Link to comment
Share on other sites

Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!

Hej!

Jag vet nada om dom nyare årsmodellerna, men skulle det vara så att reläet är felvänt, då är

det en otroligt korkad konstruktion. Alla andra bilreläer jag har sett går inte att vända fel. Så

det är nog inte problemet.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Har du kommit fram till vad det var ?

Fick precis samma fel på min -05 Mustang GT idag, tempmätaren gick upp mot rött och jag gick ut och kollade och då går ej kylfläkten, säkringen är hel.

Link to comment
Share on other sites

Har du kommit fram till vad det var ?

Fick precis samma fel på min -05 Mustang GT idag, tempmätaren gick upp mot rött och jag gick ut och kollade och då går ej kylfläkten, säkringen är hel.

Link to comment
Share on other sites

Var ute och kollade lite mer ingående nu, verkar vara själva tempmätaren som strular, kylvattnet är bara ljummet då den visar på rött. Provade att slå på ACn och då startar kylfläkten.

Då jag slår av bilen så går dom andra 3 mätarna (olja,bensin,batteri) och lägger sig i botten medans tempmätaren stannar i mitten ungefär, så när bilen går i normal drifttemp så går tempmätaren upp på rött medans den borde stå i mitten nånstans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...