Jump to content

Recommended Posts

Från första maj i år har tagits ett EU beslut om att den 95-oktaniga bensinen kan ersättas av E10. Dagens femprocentiga inblandning av etanol (i 95-oktan) har inte inneburit några problem. Att öka till 10 procent innebär att fler bilar inte kan köra på det som sannolikt kommer att helt ersätta dagens 95-oktaniga bränsle.

Vet ni vad detta innebär för våra 2005+ Mustanger?

Går det att tanka E10 i fortsättningen med bibehållen motorsäkerhet eller är det bättre att övergå till 98 oktan?

Jag föreslår att alla som äger en nyare Mustang läser instruktionsboken som finns i handskfacket.

Där står allt om bränslet.

Personligen skulle jag aldrig gå på vad folk skriver i diverse forum för en så pass ny bil.

Manual finns annars att ladda ner på Ford

https://www.fleet.ford.com/maintenance/owners_manuals/default.asp

E10 är inget nytt och funnits i USA sedan 2006 men kollar man i manualen så skriver Ford specifikt att inte köra med annat bränsle än "Unleaded"

Men inte för alla årsmodeller

Här en skärmdump för årsmodell 2005 där det inte är okej

För årsmodell 2010 är det dock helt okej med E10

post-2532-144839155738_thumb.jpg

post-2532-144839155743_thumb.jpg

Någon som vet om det är gjort några förändringar i bränslesystemet på Mustangerna från 2007 för att klara E10?

Eller är det bara så att E10 infördes 2006 och att det är därför inte finns med i instruktionsböckerna för 2005 och 2006?

/Mikael

I min manual för 2009 står det att man max kan ha 10% metanol ...... så det är samma som 2010 :-)

metanol och etanol är inte riktigt samma sak. på den vänstra bilden ovan står det oxå i det inringade att använd EJ metanol.

metanol är bränsle man använder i race som t.ex indi500 och F1 om jag inte har fel`? och i så fall har jag inget att oroa mig för, för jag kommer aldrig stoppa racebränsle i min :)

metanol och etanol är inte riktigt samma sak. på den vänstra bilden ovan står det oxå i det inringade att använd EJ metanol.

metanol är bränsle man använder i race som t.ex indi500 och F1 om jag inte har fel`? och i så fall har jag inget att oroa mig för, för jag kommer aldrig stoppa racebränsle i min :)

Nej det är inte samma men båda tillhör ändå gruppen alkoholer.

Metanol är ju aggressivare än Etanol.

Ford specificerar ändå att "Use only UNLEADED FUEL" vilket på mitt språk betyder att inte blanda alls.

Vet fler som kör tex E85 i 2005 Mustanger utan problem men det är ju ändå ingen garanti för funktion.

Som man säger "Allt går bara man vill"....Frågan är bara hur länge.