MathiasW May 12, 2011 Report May 12, 2011 Jahopp. Då har vi ännu en 289:a med ryckig gång på låga varv Går fint på tomgång och fullt gaspådrag, men rycker otroligt mycket (så man skäms) vid normal "fis-åknings-hastighet". Och ja, det är en lite vassare kam på den.. men så här ryckigt har den aldrig gått.Har bytt tändstift och samtliga filter. En bekant ställde tändningen. Jag plockade ur förgasaren (edelbrock performer 600) och rengjorde.Har testat å skruvat på luftskruvarna enligt http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/13119-Oj%C3%A4mn-g%C3%A5ng?highlight=ryckig utan märkbar skillnad.Den tjuvar ingen luft vad jag kan se från någon vaccumkoppling och packningarna i förgasaren sluter tätt.Däremot så tror jag att jag börjar bli tokig... men det är ett ämne för ett helt annat inlägg Citera
Crille cab 66 May 12, 2011 Report May 12, 2011 Hej jag har exakt samma problem som du.Och jag har bytt allt man kan tänka sig utom hela fördelaren som ska bytas nästa vecka.Kolla om du har glapp i fördelaren.På min kunde jag vicka på rotor 4-5mm i sidled.Vet ej om det är detta felet men jag kan ju återkomma om det hjälpte på min 289a.Hm tokig är bara förnamnet för jag inte kommit ut ur garaget än.Mvh Christer Citera
CMC-49 May 13, 2011 Report May 13, 2011 Är det inte så enkelt att ni har för små huvudmunstycken i förgasaren, Citera
John May 13, 2011 Report May 13, 2011 Inte helt ovanligt att tändkablarna ger upp !Går inte alltid att mäta fram felet på dom. Citera
MathiasW May 13, 2011 Author Report May 13, 2011 Tror jag lokaliserat felet/felen. nästan kabelbrott på kabeln som går in i "bat" (procomp HEI fördelare) och nästan kabelbrott på kabeln från "S" i startrelät (bör ju inte påverka när bilfan väl är igång). Har inte kunnat prova dock, då jag tog det säkra före det osäkra å lämnade bort förgasaren för kontroll då jag i detta läge inte litar inte på mig själv.Skall prova att byta tändkablar också när man ändå håller på å rotar runt. Angående munstycken, hur vet man om de är underdimensionerade? Citera
FastMagnus May 13, 2011 Report May 13, 2011 Mät din co halt. Så får du lite koll på vad som händer håll upp den i olika varvtal Citera
Thomas Ladö May 17, 2011 Report May 17, 2011 Hej!Det kan vara knepigt att lokalisera anledningen till ryckig gång. Min erfarenhet är att om det uppstått efter vintevilan handlar det knappast om någon inställning, dvs meningslöst att laborera med munstycken och dölja det egentliga felet. Då är det något som helt enkelt har gått sönder eller slammat igen. MVHThomas Citera
Greven CMC 053 May 18, 2011 Report May 18, 2011 Kolla så att inte vacumslangen/röret till lådan har gått av eller läcker, kan resultera i en mkt ryckig gång!(gäller bara på automat)MVH//M Citera
MathiasW May 29, 2011 Author Report May 29, 2011 Sådärja, byte av tändkablar resulterade i att den gick hyfsat. Lite extra inställning av luftskruvarna gjorde att den gick perfekt! Gubevars va' gôtt! Allt lagomt till att jag skulle skjutsa grannens mamma som fyllde 90 år igår (http://nwt.se/karlskoga/article912354.ece)Hon var mer än nöjd med åkturen, en riktig "krut-tant" som skrattade högt när jag stampade ned gaspedalen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.